طرح رصد خانه ملی کاشان پیشرفت مناسبی دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،محمدجواد لاریجانی روز یکشنبه در دهمین همایش کاربران چشمه نور ایران در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) قزوین افزود: دولت با وجود شرایط سخت اقتصادی، سرمایه گذاری های سنگینی در این طرح به عمل آورده است.
به گفته وی، هم اکنون این رصدخانه ملی 40 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در صورت ادامه امیدواریم تا پایان زمان دولت تدبیر و امید شاهد نخستین نورگیری آن باشیم.
وی با بیان اینکه اگر صنعت ما در سطح مدیریت فنی بالاتری قرار گیرد بدون شک شاهد درخشش استعدادهای فراوانی خواهیم بود، افزود: پژوهشگاه دانش های بنیادی کشور همانند بسیاری از طرح های علوم تحقیقاتی 30سال پیش توسط مرحوم هاشمی رفسنجانی تاسیس و همواره نیز به دنبال تعاریف درستی از علوم بوده است.
رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی کشور اظهاردشت: شتابگر ملی یک طرح مهم علمی به شمار می رود که غیر از کاربردهای وسیع در دانش فیزیک و ساختار ماده ای، دارای کاربری های زیادی در علوم پزشکی، داروسازی، فنی، ساختمان و کشاورزی نیز هست.
وی در خصوص روند رو به رشد ساخت طرح شتابگر ملی (چشمه نور ایران) در قزوین گفت: احداث این مرکز با مجموعه وسیعی از رشته های مختلف و نیروی انسانی نخبه، جایگاه علمی قزوین را ارتقا خواهد بخشید.
لاریجانی، داشتن تصویری منطقی و معقول برای توسعه علمی کشور را لازم دانست و اضافه کرد: با همت استانداری قزوین و سایر دستگاه های ذیربط، کلنگ ساخت این طرح سال گذشته توسط رئیس جمهوری به زمین زده شد و اکنون نیز شاهد ادامه عملیات اجرایی آن هستیم تا جایی که بخش هایی از آن بین پنج تا 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی با بیان اینکه، عملیاتی شدن شتابگر ملی فعالیت بالغ بر یک هزار کارشناس در رشته های مختلف را به دنبال خواهد داشت، افزود: در این زمینه همکاری های وسیعی با دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) به عمل خواهد آمد.
رئیس پژوهشگاه دانش های بنیادی کشور اظهارداشت: نکته حایز اهمیت، استفاده از صنایع داخلی در احداث این طرح است و اگرچه روند آن قدری طولانی می شود اما ما را به پیشرفت های زیادی خواهد رساند.
وی با تاکید بر سرمایه گذاری در علوم پایه، گفت: سیاستمداران ما در دوران مختلف با کم صبری به فکر طرح های کوتاه مدت زودبازده بودند در حالی که برای پیشرفت و توسعه در این زمینه به مدت زمان زیادی نیازمندیم تا از علم به تکنولوژی، صنعت و تولید برسیم.
طرح شتابگر ملی به عنوان یکی از بزرگ ترین طرح های علمی کشور در مجموعه ای به نام چشمه نور در شمال شهر قزوین در حال احداث است.
هدف اصلی این مرکز علمی، ایجاد نخستین آزمایشگاه مقیاس بزرگ برای انجام تحقیقات نانو فن‌آوری و مطالعات بین رشته‌ای در ایران و رفع نیازهای فنی و تخصصی دانشمندان و محققان کشور است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا