تداوم سیاست کاهش آسیب های اجتماعی با پیگیری مقام رهبری

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دکتر رضا محبوبی امروز (یکشنبه) در یکی از پنل های تخصصی همایش بین المللی سیاستگذاری اجتماعی در جهان اسلام به موضوع سیاستگذاری اجتماعی در زمینه مسائل اجتماعی پرداخت و اظهار داشت: بررسی مسائل آسیب های اجتماعی در ایران و تهیه گزارشی از آن در سال 92 آغاز شد. این گزارش که تهیه آن نزدیک به 16 ماه به طول انجامید وضعیت 18حوزه مختلف آسیب های اجتماعی را بررسی کرده و به مقام معظم رهبری ارائه شد.
وی ادامه داد: در پی این امر طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی با همکاری نهادهای مسئول تدوین شد.
محبوبی تصریح کرد: از زمان آغاز اجرای این طرح که حدودا سال 94 بود، سران قوای سه گانه، وزرای مرتبط با حوزه های فرهنگی و اجتماعی، همچنین دستگاه های مسئول جلسات نوبه ای با مقام معظم رهبری دارند و در مورد پیشبرد این طرح به ایشان گزارش می دهند؛ ششمین جلسه از این جلسات عصر سه شنبه (پس فردا) با ایشان برگزار می شود.
وی همچنین با تاکید بر پیگیری مقام معظم رهبری در مورد کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی اضافه کرد: اگر حمایت ها و پیگیری های ایشان نبود این طرح در همان سال اول متوقف می شد و تنها با این پشتیبانی ها ادامه یافته است.

سیاست اجتماعی خوب واجد چه صفانی است؟
معاون مرکز امور اجتماعی وزارت کشور در پنل تخصصی سیاستگذاری اجتماعی، جرم و افراط گرایی در این همایش بین المللی دو روزه به بیان مختصات سیاستگذاری اجتماعی مناسب پرداخت و یادآور شد: اجماع بین نخبگان در مورد یک سیاست اجتماعی، همچنین مبتنی بودن بر شواهد و داده ها یکی از این خصوصیات است.
وی به تحقیقات گسترده پیش از تدوین طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: در تدوین این طرح از داده های مختلف استفاده شده است.
محبوبی سومین مختصه سیاست اجتماعی مناسب را داشتن تمهیدات و اصلاحات مناسب دانست و ادامه داد: نباید صرفا به بیان برنامه های مداخله ای اکتفا کنیم؛ زیرا اگر ساختارهای موجود پاسخگو بودند به وضعیت نامناسب آسیب های اجتماعی نمی رسیدیم.
وی حمایت حداکثری نظام سیاسی و اداری از سیاستگذاری اجتماعی را نیز لازم برشمرد و گفت: در غیر اینصورت اجرای برنامه ها در سطح جامعه با مشکل انجام می شود؛ همچنین برنامه باید بر مبنای مشارکت مردم و تشکل های مردم نهاد پیش برود و ظرفیت نهادهای دولتی برای پیشبرد برنامه های سیاست اجتماعی کافی نیست. سیاست اجتماعی باید قدرت بسیج و تامین منابع را نیز داشته باشد.
معاون سازمان امور اجتماعی کشور همچنین با اشاره هزینه های طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی یادآور شد: سال گذشته 3 هزار میلیارد تومان از منابع دولتی و 300 میلیارد تومان به صورت مستقیم در اختیار شورای امور اجتماعی بوده است تا بتواند برنامه ها را انجام دهد؛ امسال نیز با توجه خوب دولت به موضوع آسیب های اجتماعی 3 هزار و 500 میلیارد تومان از بودجه منابع دولتی و 450 میلیارد تومان مستقیم برای شورای اجتماعی کشور در نظر گرفته شده است.

چالش های یپشروی سیاست اجتماعی برای کاهش و کنترل آسیب ها
وی همچنین به چالش ها برای کاهش و کنترل آسیب های اجتماعی پرداخت و افزود: هنوز در مورد شاخص های مبتنی بر ویژگی های فرهنگی و بومی اجماع وجود ندارد و نمی توانیم میزان موفقیت مداخلات را بر اساس شاخص ها بسنجیم.
دکتر محبوبی مقاومت در برابر اصلاح و تغییر ساختارها را چالش دیگر دانست و گفت: اصلاح ساختارهای اجتماعی به دشواری صورت می گیرد؛ در حالی که ساختارهای موجب آسیب های اجتماعی باید تغییر کنند.
این کارشناس مسائل اجتماعی در این زمینه موضوع تعطیلات در کشور را مثال زد و توضیح داد: در زمینه وضعیت تعطیلات در کشور مشکل جدی داریم و در 10 سال اخیر 11 طرح برای اصلاح این وضعیت به مجلس شورای اسلامی ارائه شده است که هر کدام به دلیل نوعی فشار به نتیجه نرسیده اند.
دکتر محبوبی ناتوانی و ضعف تشکل های غیردولتی را نیز از چالش ها دانست و اضافه کرد: تشکل های مردم نهاد در بعضی کشورها مانند کشور ما مبتنی بر نیاز نبوده و گاهی نیز با انگیزه های سیاسی و اجتماعی زودرس متولد شده اند. بنابراین پتانسیل لازم را برای همراهی سیاست اجتماعی ندارند.
وی به طرح ساماندهی کودکان کار و خیابانی در این زمینه اشاره کرد و افزود: این طرح را اخیرا اجرا کردیم اما بسیاری تشکل های حامی کودک با آن مخالفت کردند؛ در جلسه ای اعلام کردیم حاضریم طرح را تعطیل کنیم به شرطی که شما در طرحی از کودکان حمایت کنید ولی حاضر به همراهی نبودند و طرح هم تعطیل شد.
به گزارش ایرنا، همایش بین المللی دو روزه سیاستگذاری اجتماعی در جهان اسلام با حضور کارشناسانی از کشورهای مختلف اسلامی و اروپایی و اساتید دانشگاه و محققانی در حوزه های مختلف دیروز و امروز (22 و 23 اردیبهشت) در دانشگاه علامه طباطبایی برپا شد.
این همایش که دیروز (شنبه) با حضور علی ربیعی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی آغاز به کار کرد به چالش ها و موضوعات مختلف حوزه سیاستگذاری اجتماعی در کشورهای مسلمان و غرب آسیا پرداخت.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا