قوانین خوبی در زمینه آب در کشور وجود دارد

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام امیرقلی جعفری روز یکشنبه در سمپوزیوم تخصصی امکان سنجی بهره گیری از ظرفیت های دریای عمان در تامین آب کشور افزود: قوانین خوبی در زمینه آب در کشور وجود دارد اما اجرایی نمی شود که نگاه در این زمینه باید تغییر کند.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال صنایع فولاد یا کاشی از جمله صنایع آب بر هستند اما صنعت کاشی را تا میبد یزد هم برده ایم در حالی که می دانیم صنایع آب بر نباید در مناطق خشک و کم آب مستقر شوند.
حجت الاسلام جعفری ادامه داد: انتقال آب از دریای عمان به شرق و فلات مرکزی به عنوان یکی از راهکارهای برون رفت از چالش کم آبی مطرح شده است، اما ابتدا باید ببنیم چه کار کردیم که به اینجا رسیدیم و یا اکنون از منابعی که در اختیار داریم چگونه استفاده می کنیم.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آبی در کشور افزود: بخشی به تغییر اقلیم و خشکسالی 9 ساله و بخشی هم به رفتار خودمان، مدیران و وزارت نیرو به عنوان متولی آب کشور بر می گردد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد اظهار داشت: ایران کشوری خشک است و همه همین را علت کم آبی می دانند اما برای درمان آن چه کرده ایم، پنج ایالت امریکا و استرالیا هم مشکل کم آبی دارند آنها با این مشکل چگونه کنار آمده اند. ما هرگاه مشکل داشتیم گفتیم تونل می زنیم و آب را منتقل می کنیم بدون اینکه کار کارشناسی در این زمینه صورت گیرد.
حجت الاسلام جعفری با اشاره به اینکه برخی معتقد هستند مافیای آب وجود دارد،گفت: من مافیای آب را تلفیقی از ثروت و قدرت سیاسی می دانم که تمام قوانین را زیر پا می گذارد و خلاف مصوبات عمل می کند.
وی افزود: سند آمایش سرزمین داریم اما آیا اجرا می شود، چرا مصوبات شورای عالی آب معطل مانده است و چرا عده ای به خود اجازه می دهند هر کاری انجام دهند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: می دانیم که یک سری کارها در گذشته انجام شده است مانند استقرار برخی صنایع در مناطق کم آب اما چرا همچنان همان راه را ادامه می دهیم، باید نگاه ها متحول شود.
سمپوزیوم تخصصی امکان سنجی بهره گیری از ظرفیت های دریای عمان در تامین آب کشور امروز یکشنبه با حضور جمعی از متخصصان این امر برگزار شد.
روش های فنی تولید آب شیرین از دریای عمان، روش های انتقال و توزیع آب استحصالی از دریای عمان ، ارزیابی اقتصادی و زیست محیطی انتقال آب از دریای عمان و ملاحظات ژئوپلتیکی تامین آب کشور از دریای عمان پانل های تخصصی این سمپوزیوم هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا