تکنولوژی RCS جایگزین پیشنهادی برای پیامک

به گزارش سیناپرس به نقل از دیجیاتو، RCSاز Rich Communication Service می‌آید و از آن به عنوان آینده ارسال پیام کوتاه از طریق تلفن‌های همراه یاد می‌شود. ناگفته از نام این سرویس پیداست که با RCS می‌توان تجربه غنی‌تری از ارسال تکست و پیام‌های چندرسانه‌ای نسبت به SMS داشت.

این یعنی می‌شود با این تکنولوژی عکس‌ها و ویدیوهای باکیفیت‌تری ارسال کرد، به خواندن رسید‌ها پرداخت و صاحب چندین ویژگی پیشرفته‌تر شد که مسلما دسترسی به آن‌ها از طریق SMS ممکن نیست. مثلا می‌شود با RCS به ویژگی اینستنت مسیجینگ دست یافت. همچنین به کمک آن می‌توان از خوانده شدن پیام ارسال شده با خبر شد و دید که فرد مقابل در حال تایپ پیام جدیدی هست یا نه.

RCS

پس با این اوصاف به محض ورود RCS باید شاهد انقلابی اساسی در ساختار ارسال پیامک باشیم. حتی می‌توان گفت که با جایگزین شدن RCS فاصله میان ارسال پیامک و استفاده از پیام‌رسان‌ها به شدت کم می‌شود. این یعنی دیگر با آن ساختار قدیمی طرف نخواهیم بود و به لطف RCS تجربه‌ای شبیه به ارسال پیام در یک صفحه چت خصوصی خواهیم داشت.

البته ناگفته نماند که دریافت این همه ویژگی خوب زمانی ممکن می‌شود که هر دو طرف مکالمه مجهز به تکنولوژی RCS باشند. این یعنی هم اپراتورها و هم سیستم‌عامل‌ موبایل‌‌ها باید از این تکنولوژی تازه پشتیبانی کنند تا ارتباط از طریق RCS ممکن شود. پس با این اوصاف، اگر یک طرف مکالمه مجهز به RCS باشد و موبایل یا اپراتور سرویس دهنده به طرف مقابل از آن پشتیبانی نکنند، مسیرهای RCS بسته می‌شوند و ارتباط به همان روش‌ قدیمی صورت می‌گیرد.

چه موبایل‌هایی از RCS پشتیبانی می‌کنند؟

اینکه چه موبایل‌هایی از RCS پشتیبانی می‌کنند سوال جالبی است، اما پاسخ چندان دقیق و ساده‌ای برای آن وجود ندارد. اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر پاسخی به این سوال بدهیم، باید بگوییم که RCS چیزی نیست که موبایلتان آن را دریافت کند. بلکه RCS یک سرویس ارتباطی است که سیستم‌عامل‌ها و اپراتورها باید همزمان از آن پشتیبانی کنند.

البته قضیه فقط به همین جا هم خلاصه نمی‌شود و توسعه‌دهندگان نرم‌افزاری باید در کنار اپراتورها به کلی موضوع دیگر هم رسیدگی کنند تا بستر لازم برای استفاده از RCS فراهم شود. البته همین‌ حالا هم این اتفاق در خارج از ایران در حال رخ دادن است و تمام اپراتورها به کمک شرکت‌های صاحب سیستم‌عامل‌، سعی دارند هر چه سریع‌تر مقدمات بازنشستگی اس ام اس و امکان دسترسی کاربران به RCS را فراهم کنند.

البته برخلاف شرکت‌های غربی، گویا اپراتورهای ایرانی هنوز برنامه‌ مشخصی برای پشتیبانی از RCS ندارند. گرچه ایرانسل در سال ۹۱ اشاراتی به این موضوع کرد، اما از آن زمان تا به امروز خبری مبنی بر پشتیبانی این اپراتور از تکنولوژی RCS منتشر نشده. به همین منظور، اگر اندروید و iOS هم از RCS پشتیبانی کنند، ما باز هم به دلیل عدم وجود شرایط لازم، نمی‌توانیم از آن در ایران استفاده کنیم.

گوگل به دنبال چیست؟

با اینکه هنوز زمان زیادی به فراگیر شدن RCS باقی مانده و هنوز بسیاری از شرایط لازم برای دسترسی به آن مهیا نشده، اما گوگل به دنبال این است که همانند همیشه قدم‌های مثبت و بزرگی در راستای پیشرفت این تکنولوژی بردارد. آن‌ها به دنبال ارتقای یک استاندارد تازه به نام «چت» هستند که بنای آن روی ستون‌های RCS و پروفایل‌های جهانی واقع شده و می‌خواهند به واسطه آن پیشرفت RCS و همچنین شیوه‌ ارسال پیامک را رقم بزنند.

اما سوال اینجاست که چرا گوگل به دنبال فراگیر کردن استاندارد چت است؟ پاسخ ساده است؛ آن‌ها می‌خواهند تجربه چت کردن را یکپارچه کنند. تقریبا همه کاربران اندرویدی هم از چالش‌های پیش روی گوگل برای انجام این کار با خبر هستند. حالا کلی اپ مختلف برای چت کردن داریم که تعدادشان از تعداد انگشتان دست هم بیشتر شده. طوری که حتی دیگر نمی‌توان نام همه آن‌ها را به خاطر سپرد.

اما گوگل می‌خواهد هر طور که شده به کمک سرویس چت، این مشکل را برطرف کند و یک سیستم یکپارچه به وجود آورد. به طور کلی آن‌ها می‌خواهند کاری کنند که مردم به جای استفاده از چندین کلاینت مختلف، فقط از یک کلاینت، یعنی اپ مسیج موبایل‌ها، برای چت کردن کمک بگیرند. همین حالا هم تقریبا مقدمات انجام این کار صورت گرفته و اپ پیش فرض مسیج گوگل چند وقتی هست که از استاندارد چت پشتیبانی می‌کند.

جالب اینجاست که بدانید بسیاری از شرکت‌های دیگر هم آماده انجام این کار هستند و می‌خواهند هر چه سریع‌تر کلاینت جمع آوری پیام‌هایشان را به سیستم چت مجهز کنند. اما این‌ها همگی زمانی ممکن می‌شوند که بستر لازم برای انجام این کار به وجود بیاید و همه کلاینت‌ها برای یکپارچگی و استفاده از سرویس چت آماده شوند. اما با تمام عجله‌ای که گوگل برای انجام این کار دارد، اصلا بعید نیست که در آینده‌ای نه چندان دور شاهد پیشرفت‌های گسترده این تکنولوژی باشیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا