همه‌گیری جهانی آنفولانزا در راه است

به‌تازگی بیل گیتس با همکاری تیمی از پژوهشگران اقدام به بازسازی شرایط احتمالی وقوع همه‌گیری آنفولانزا در سراسر جهان کرده و با ترسیم نقشه شبیه‌سازی این رویداد با عنوان (Shattuck Flu Map) اعلام کردند که در صورت وقوع آنفولانزای همه‌گیر در سطح جهان و انتقال آن از طریق هوا، شرایطی مشابه آنفولانزای سال ۱۹۱۸ رخ‌داده و ۳۳ میلیون نفر تنها طی ۶ ماه کشته خواهند شد. در حدود یک قرن پیش، بیماری آنفولانزا به‌طور همه‌گیر در سراسر جهان شیوع یافته و یک‌سوم جمعیت جهان به این بیماری مبتلا شده و درنهایت بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر کشته شدند.

بیل گیتس و تیمی از پژوهشگران حوزه بهداشت عمومی با شبیه‌سازی این شرایط با جهان امروز نسبت به شیوع سریع بیماری آنفولانزا و مرگ میلیون‌ها نفر هشدار داده و اعلام کردند بیماری آنفولانزا با همه‌گیری جهانی احتمالاً بسیار خطرناک‌تر از نمونه‌های قبلی خود خواهد بود.

 بیل گیتس و تیمی از پژوهشگران حوزه بهداشت عمومی با شبیه‌سازی این شرایط با جهان امروز نسبت به شیوع سریع این بیماری و مرگ میلیون‌ها نفر هشدار داده و اعلام کردند: «بیماری آنفولانزا با همه‌گیری جهانی احتمالاً بسیار خطرناک‌تر از نمونه‌های قبلی خود خواهد بود.»

این شرایط زمانی بحرانی‌تر خواهد بود که در نظر بگیریم این بیماری در سال ۱۹۱۸ میلادی تنها طی ۵ هفته تمام ایالات‌متحده آمریکا را درگیر ساخته و گسترش حداکثری پیدا کرد. در ادامه این ویروس طی یک سال حدود پانصد میلیون نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده و تنها ۶۷۵ هزار مورد مرگ در ایالات‌متحده براثر این بیماری به ثبت رسید. به باور پژوهشگران، اگرچه در حال حاضر دانش پزشکی نسبت به صدسال پیش بسیار پیشرفت کرده است اما درعین‌حال ما امروزه در جهانی زندگی می‌کنیم که ارتباطات بسیار گسترده بوده و افراد زیادی همه‌روزه با هواپیما در فواصل بین‌قاره‌ای سفرکرده و بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا را با خود حمل می‌کنند. این موضوع سبب شده که پژوهشگران اعلام کنند در صورت بروز بیماری همه‌گیر، ویروس با سرعت زیادی در همه جای جهان گسترش پیدا می‌کند.

گفتنی است پیش‌ازاین نیز بیل گیتس بارها نسبت به امکان این موضوع هشدار داده و در ماه گذشته نیز طی سخنانی در نشست جامعه پزشکی منچستر و ژورنال پزشکی نیوانگلند، این موضوع را تکرار کرد. وی در این رابطه گفت: «در صورت بروز تهدیدات بیولوژیکی، فقدان حس واکنش سریع احساس می‌شود. جهان باید خود را برای چنین خطری آماده کند همان‌طور که ما خود را برای جنگ آماده می‌کنیم.»

شبیه‌سازی شگفت‌انگیز

بر اساس درصد آماری جمعیت جهان امروز، سی و سه میلیون مورد مرگ پیش‌بینی‌شده براثر آنفولانزای همه‌گیر، بسیار کمتر ازآنچه در سال ۱۹۱۸ رخ داد، خواهد بود. بیل گیتس در طول سخنرانی خود به کمک یک شبیه‌سازی نشان داد که چطور تأثیرات یک بیماری همه‌گیر آنفلوانزا در هر گوشه‌ای از جهان می‌تواند ظهور کرده و ویرانی به بار آورد. متأسفانه پژوهشگران باور دارند وقوع یک بحران آنفولانزای همه‌گیر در جهان حتمی بوده و دیر یا زود باید خود را برای این معضل آماده کنیم. گفتنی است در حال حاضر نیز همه‌ساله بین ۲۹۱ تا ۶۴۶. هزار نفر در سراسر جهان براثر ابتلا به آنفولانزا کشته می‌شوند. در سال‌های اخیر، ویروس سارس SARS و مرس MERS نشان داد که چگونه بیماری‌های جدید می‌توانند در سراسر جهان گسترده شوند.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: businessinsider

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا