هوش مصنوعی گوگل شبیه انسان نیست، خود انسان است

به گزارش سیناپرس به نقل از پایگاه خبری تیک،این نرم افزار هوش مصنوعی جدید دقت بالایی دارد و می تواند به طور کامل مانند انسان حرف بزند.

شباهت نرم افزار یادشده با شیوه تکلم انسان تابدان حد است که حتی از تکیه کلام هایی مانند اووم یا آه یا اصطلاحات عامیانه بهره می گیرد.

گوگل داپلکس می تواند تماس های تلفنی مدنظر کاربران را به جای آنها انجام دهد و دقت و هوشمندی آن تا بدان حد است که فردی که در آن سوی خط تماس در حال صحبت است، به هیچ وجه متوجه نمی شود که با یک نرم افزار و نه یک انسان در حال گفتگو است.

همین مساله باعث شده که نگرانی هایی در مورد پیامدهای استفاده از گوگل داپلکس ایجاد شود و حتی برخی از امکان سواستفاده از این نرم افزار سخن بگویند. شرکت گوگل مدعی شده که نهایت تلاش خود را به عمل خواهد آورد تا استفاده از این نرم افزار با شفافیت و به طور مناسب انجام شود.

ساندار پیچای هم اظهار داشته که این فناوری نیرویی پیش برنده خواهد بود و کیفیت زندگی میلیاردها نفر را در سراسر جهان ارتقا می بخشد. اما هنوز مشخص نیست که نتیجه ابداع این فناوری چه خواهد بود و سوالات زیادی در مورد نقش و تاثیر آن بر زندگی وجود دارد. ما باید این مسیر را با احتیاط طی کنیم و احساس مسئولیت بالایی داشته باشیم.

گوگل: دستیار صوتی هوشمند ما هنگام تماس صوتی خود را معرفی می کند

معرفی فناوری Google Duplex در کنفرانس توسعه دهندگان گوگل حواشی زیادی را برای این شرکت به دنبال داشته است. بسیاری امکان تقلید صدای یک انسان توسط دستیار صوتی هوشمند گوگل را از لحاظ اخلاقی صحیح ندانسته و حتی آن را شیادی نامیده اند. حال گوگل در بیانیه ای اعلام کرده است که هوش مصنوعی اش قبل از آغاز هر مکالمه تلفنی خود را به طرف مقابل معرفی خواهد کرد.

بدین ترتیب هر کس که مخاطب دستیار صوتی گوگل قرار بگیرد پیش از صحبت از هویت او و فردی که قرار است هوش مصنوعی به نمایندگی از آن صحبت کند آگاه خواهد شد. گوگل در بیانیه خود تاکید کرده که آنچه در رویداد I/O ارائه شد تنها یک پیش نمایش از تکنولوژی در دست توسعه آنها بوده و متخصصین این شرکت تلاش خواهند کرد تا با جمع آوری بازخوردها تکنولوژی مورد بحث را با تمرکز روی شفافیت تکامل دهند.

لازم به یادآوری است که آنچه ساندار پیچای در خلال کنفرانس توسعه دهندگان گوگل به حضار ارائه داد در عین ایجاد برخی انتقادات، تحسین های بسیاری را نیز برانگیخت. دستیار صوتی هوشمند گوگل به کمک تکنیک جدید شناسایی کلمات WaveNet، حالا می تواند با لحن طبیعی یک انسان جملات را بیان کند و در عین حال امکان تشخیص صحبت های فرد مقابل را با هر لحن و سرعت بیانی را داراست.

اتفاقاً همین توانایی بالا در صحبت کردن به مانند انسان هاست که بسیاری از متخصصین و کاربران عادی را نگران کرده است، چرا که چنین قابلیتی می تواند بدون رعایت اصول قانونی و اخلاقی بسیار خسارت بار بوده و حتی زمینه را برای بروز جرائم و کلاهبرداری ها فراهم آورد.

برخی کارشناسان باور دارند که چالش اخلاقی پیش روی سرویس Google Duplex دست کمی از مقاومت های به وجود آمده در زمان معرفی عینک هوشمند گوگل گلس ندارد. در آن زمان نیز بسیاری از معرفی محصول مورد بحث که می توانست حریم های خصوصی افراد را به شدت مورد تهدید قرار دهد ابراز نگرانی کردند. این مسئله خود یکی از دلایل مهم برای عدم موفقیت گجت مورد اشاره بود.

بابت همین نگرانی ها و تجربه ها است که گوگل تمام تلاش خود را به کار بسته تا نگذارد برخی ملاحظات مانع از موفقیت محصول جدید و جذابش شود. حال باید به انتظار نشست و دید پیچای و همکارانش تا چه حد در این کار موفق خواهند بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا