ایجاد نگرش و انگیزش در دانش آموزان اولویت اول است

دکتر سیدکمال خرازی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی در دهمین همایش ملی آموزش با رویکرد علوم شناختی در دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی گفت: اولین نقش مدرسه و معلم، ایجاد نگرش و انگیزش در دانش آموزان است.

وی با بیان اینکه ذهن و مغز سازنده دانش است، گفت: برنامه درسی باید براساس استعداد هر دانش آموز طراحی شود و استفاده از یافته­ های علوم شناختی در آموزش و پرورش و رشد ذهن و مغز کودکان، نوجوانان و جوانان دستاورهای چشمگیری را بدنبال خواهد داشت.

دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اینکه علوم شناختی یک حوزه میان رشته ای و از تعامل رشته های مختلف برای مطالعه ذهن و مغز پدید آمده است، خاطرنشان کرد: مغز انسان دارای ساختاری بسیار پیچیده است که نمی توان تنها از یک زاویه آن را مورد مطالعه قرار داد، بلکه از طریق تعامل رشته ­های مختلف قادر خواهیم بود این ودیعه الهی را بهتر بشناسیم، نحوه استفاده بهینه از مغز را کشف و به کاهش کاستی ها و اختلالات مغزی کمک کنیم.

وی بیان کرد:  هرآنچه با مغز و ذهن انسان سروکار دارد می تواند متاثر از آموزه های شناختی و دانش ما از مغز و ذهن باشد و آموزه های شناختی دیدگاه های ما را نسبت به بسیاری از رشته ها  تغییر داده، راهکارهای جدیدی را در اختیار ما می گذارد .

خرازی با اشاره  به اینکه امروزه در کشورهای مختلف برای مطالعه ذهن و مغز انسان سرمایه گذاری های هنگفتی صورت گرفته است، گفت: در کشورمان نیز به این امر مهم توجه اساسی شده ، بطوری که با تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز، امکانات بسیار خوبی برای مطالعات  علمی و تخصصی در زمینه ساختار و کارکردهای مغز و اجرای پروژه های تحقیقاتی فراهم شده است.

وی با بیان اینکه مغز انسان از بدو تولد قادر به یاد گیری است و در طول حیات خود اتصالات عصبی را ایجاد می کند و توانایی شناختی انسان حاصل تعامل مشترک وراثت و محیط است، گفت: یاد گیری محصول همیاری بخش های مختلف مغز است و مغز جستجوگر و هدفمند است و در پی ارزش و معناست.

دبیر ستاد علوم شناختی با بیان اینکه آشنایی با رشته های عصب شناختی، کارکردهای شناختی ذهن و مغز و آشنایی با روش های بهینه رشد ذهن کودک و یاددهی و یادگیری از لوازم آموزش و پرورش شناختی است گفت: امروزه در دنیا تلاش های گسترده ای در زمینه کاربست یافته های علوم شناختی در آموزش و پرورش و ایجاد تحول و نو آوری در آن براساس آموزه های شناختی در حال انجام و برنامه ریزی است.

 وی افزود: سیستم آموزش و پرورش در کشورمان مبتنی بر رفتار گرایی است، بطوری که دانش آموز تنها می آموزد و بخاطر می سپارد، اما درآموزش و پرورش شناختی ایجاد نگرش و انگیزش در میان دانش اموزان وظیفه اصلی معلم و مدرسه است، به طوری که با ایجاد نگرش مثبت در میان دانش آموزان، تلاش آنان برای پیشرفت افزایش می باید.

دبیر ستاد علوم شناختی با اشاره به اقدامات و تلاش های این ستاد در امر ترویج و ارتقای علوم شناختی در سطح کشور گفت: حمایت از توسعه علوم شناختی در مدارس و ارائه تجهیزات مورد نیاز برای انجام طرح های پژوهشی به مدارس ، برگزاری مسابقات علمی برای آشنایی دانش آموزان با حوزه های علوم شناختی و جهت دهی به آینده تحصیلی آنان از جمله اقدامات این ستاد در امر گسترش دانش علوم شناختی در کشور است.

خرازی گفت: با استفاده از آموزه های شناختی تحول چشمگیری در آموزش و پرورش کشور حاصل  شده و منجر به شکوفایی استعداد ها خواهد شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا