علم و فناوری در کشور ما بومی شده است

محمدرضا مخبر دزفولی، با حضور در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از غرفه‌های مختلف دائر در این نمایشگاه بازدید کرد.

وی ضمن تاکید بر حمایت همه جانبه شورای عالی انقلاب فرهنگی از بازار نشر و ترویج مطالعه در کشور، بر لزوم تولید و انتشار کتب فاخر علمی و فرهنگی نیز تاکید کرد.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: نمایشگاه کتاب یک پویش و جوشش اجتماعی و فرهنگی است و این نمایشگاه ظرفیت تعمیم و گسترش  کتاب و کتاب‌خوانی در میان جوانان و نوجوانان را دارد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام نیز گفت: مردم زندگی خود را بی‌توجه به دشمنی‌های آمریکا ادامه می‌دهند و کشورمان با اقتدار حرکت رو به جلوی خود را ادامه می‌دهد.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: علم و فناوری در کشور ما بومی شده و با زور و تهدید نمی‌توان این علم و فناوری را از ملت ما گرفت.دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در دیدار با رئیس سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گفت: تصور می‌کنم آمارهایی که حاکی از سرانه پایین مطالعه هستند، درست و واقعی نیست و قطعا سرانه مطالعه در کشور حتما بیش از این آمارهاست.

مخبر دزفولی در این دیدار با اشاره به جابه‌جایی نمایشگاه کتاب به مصلای تهران گفت: از آنجا که مصلی در مرکز شهر قرار دارد، احتمالا بازدیدهای امسال باید بیشتر باشد چون تردد به نمایشگاه شهر آفتاب با دشواری همراه بود و البته این رویداد بزرگ فرهنگی هرگونه که باشد، مبارک است.

وی افزود: اگر نام این مکان مصلی است، به این معنا نیست که تنها برای نماز خواندن است؛ بلکه مصلی یک مصلی مجموعه فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: آیا در آمارگیری سرانه مطالعه در کشور مطالعات دیجیتالی هم محاسبه می‌شود یا خیر و به عقیده من ما متخصص این هستیم که کارهای خوب و سازنده خود را نبینیم؛ به عنوان مثال نمی‌گوییم حدود ۹۰ درصد از مردم ایران باسواد هستند؛ بلکه می‌گوییم ۱۰ درصد مردم بی سوادند.

رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: درمورد سرانه مطالعه باید اعلام شود چند صفحه کتاب خوانده می‌شود؛ امروز در دنیا اینگونه آمارگیری می‌شود و میزان صفحه‌هایی که در اینترنت خوانده می‌شود را به عنوان میزان مطالعه مردم محاسبه می‌کنند.

وی افزود: مطمئن باشید تا ده سال دیگر هم جایگزینی برای کتاب کاغذی یافت نمی‌شود و کتاب دیجیتال نمی‌تواند جایگزین کتاب کاغذی شود؛ مثلا نسخه الکترونیکی بسیاری از کتاب‌های جهان موجود است اما دانشگاهیان کتاب کاغذی آن را خریداری می‌کنند.

مخبر دزفولی ادامه داد: چپتر یک فروشگاه زنجیره‌ای در امریکاست که علاوه بر فروش کالا، کتاب هم برای مطالعه مردم در آن موجود است و باید وزارت ارشاد و ناشران تلاش کنند چنین فروشگاهی در کشور ایجاد کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران گفت: ما باید به ناشران اعتماد کنیم تا خودشان یک فروشگاه زنجیره‌ای در کشور ایجاد کنند و اگر ناشران کنسرسیومی ‌شوند، خودشان کشور را قطب‌بندی می‌کنند و وضعیت اقتصادی صنعت نشر را اصلاح می‌کنند.

وی افزود: اگر به ناشران اعتماد کنیم می‌توانند از پس شرایط اقتصادی برآیند و دولت باید نقش تسهیل‌گر را در این زمینه ایفا کند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی هچنین با اشاره به موضوع حق انتشار «کپی رایت» گفت: حق انتشار مساله مهمی است و شورای عالی انقلاب فرهنگی این موضوع را در سطح ملی با جدیت  دنبال می‌کند

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا