شهر شیرازی‌ها در تانزانیا!

این شهر در قرن هشتم میلادی اشغال و تبدیل به یکی از قدرتمندترین شهرها شد. تجارت با شبه جزیره عربستان و همینطور هند و چین روی رشد و توسعه کیلوا تاثیر زیادی گذاشت و با وجود اینکه فرهنگ و کلمات عربی در آن رخنه کرده بود اما اصلیت آفریقایی داشت. چند سال بعد که آوازه این جزیره در میان مردم شرق پیچید شیراز دوره ای از خشکسالی را تجربه کرد که تعدادی از مردم آن جا را تشویق به مهاجرت به این سرزمین کرد.

ماجرا از این قرار است که در دوره ای از تاریخ در فارس خشکسالی سختی اتفاق می اقتاد که باعث می شود مسلمانان این شهر تصمیم به مهاجرت بگیرند. هر چند که عده ای از تاریخ دانان انگیزه سفر شیرازی ها به شرق آفریقا را نه خشکسالی بلکه به قدرت رسیدن شخصی به اسم طغرل سجلوقی می دانند که با شیعیان مخالف بود. آن ها که آوازه و شهرت زنگبار را شنیده بودند این بار به جای هند راهی این سرزمین می شوند و بعد از ماه ها سفر دریایی بالاخره به این شهر می رسند.

در یکی از کتاب های معتبر تاریخی آمده زمان مهاجرت شیرازی ها به این شهر به سال ۱۲۰۰ میلادی برمی گردد. یکی از کارهایی که ایرانیان بعدا از رفتن به این منطقه انجام دادند رونق تجارت با دیگر کشورها بود که باعث پیشرفت کیلوا شد. آن ها در این منطقه اسلام را گسترش دادند و بناهای مذهبی ساختد که مهمترین آن ها مسجدی تاریخی و زیباست که همچنان وجود دارد. از طرفی سنت ها و فرهنگ های ایرانی هم در این منطقه گسترش پیدا کرد.  تغییر و تحولاتی که مهاجران و به خصوص شیرازی ها در این شهر به وجود آوردند در حدی بود که این شهر در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت و اسم شیرازی ها در فرهنگ و تاریخ این ناحیه جاودانه شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا