روشی برای تولید قطعات سبک برای صنایع هواپیمایی ارائه شد

در سال‌های اخیر آلیاژهای آلومینیوم و منیزیم به علت سبکی و چگالی نسبتا پایین بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند و استفاده از آنها در صنایع مختلف رو به افزایش است. آلیاژهای منیزیم در دمای اتاق شکل پذیری مناسبی ندارند، اما در محدوده دما و نرخ کرنش مربوط به فرآیند شکل دهی سوپر پلاستیک می‌توان آنها را به راحتی شکل داد.

با توجه به امکان استفاده از این آلیاژهای سبک در فرآیند SPF، (شکل‌دهی سوپرپلاستیک دما بالا) به یکی از بهترین روش‌ها برای شکل دهی قطعات بزرگی که در بدنه خودروها، هواپیماها و نیز فضاپیماها کاربرد دارند، تبدیل شده است. بدین جهت یکی از مزایای استفاده از این روش در صنعت کاهش وزن قطعات تولیدی است.

بر این اساس طرحی با عنوان "شکل‌دهی سوپر پلاستیک آلیاژهای آلومینیم و منیزیم" با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران توسط محققان دانشگاه بوعلی سینا همدان اجرایی شد.

نتایج این تحقیق می‌تواند روش جدیدی برای تولید بدنه خودروها و هواپیماها و نیز فضاپیماها از مواد سبک ارائه دهد. به دلیل کمی وزن قطعات تولید شده به این روش، در مصرف سوخت صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای می‌شود. این نتایج می‌توانند برای صنایع مختلف از جمله خودرو سازی، صنایع هوا و فضا و حتی برای تولید قطعات پزشکی نیز مفید واقع شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا