تربیت نیروی ماهر و فنی، در صورت گسترش چتر حمایتی دولت

دکتر مسعود شفیعی(رییس دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، استاد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عضو کمیسیون دایمی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری و عضو شورای راهبردی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام  )از جمله کسانی است که سال ها پیرامون این مساله به فعالیت پرداخته است. به همین منظور گفت و گویی اختصاصی با او انجام دادیم.

شما به عنوان بنیان گذار کنگره بخش صنعت و دانشگاه، هم اکنون ارتباط بخش صنعت و دانشگاه را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما هم اکنون در ظاهر ارتباط بین صنعت و دانشگاه را تبلیغ می‌کنیم اما متاسفانه اعتقادی به اجرای آن در کشور نداریم؛ هم اکنون متولی خاصی برای برقراری ارتباط بین بخش صنعت و دانشگاه در کشور وجود ندارد. ارتباطی که اگر بین این دو بخش شکل می‌گرفت، می توانستیم به جایگاه بسیارمطلوبی دست پیدا کنیم.

هم اکنون دانشگاه فنی و حرفه ای چقدر توانسته است در برقراری پیوند بین بخش صنعت و دانشگاه موفق باشد؟ اصولا مبنای کار دانشگاه فنی و حرفه ای چه تفاوتی با سایر دانشگاه های دیگر دارد؟

عملا پیوند صنعت و دانشگاه در دانشگاه های تقاضا محور(همانند فنی و حرفه ای و جامع علمی کاربردی) نه عرضه محور تحقق می پیوند؛ اصولا در دانشگاه‌های عرضه محور، دانشگاه رشته‌ای را تعیین کرده است و دانشجو پس از قبولی در دانشگاهی، رشته‌های عرضه شده آن دانشگاه را بنابر رتبه قبولی اش انتخاب می کند اما برخلاف آن دانشگاه‌های تقاضا محور بر اساس نیاز بخش صنعت و بازار رشته ای را ارایه و دانشجو آن رشته را انتخاب می کند. ما مهر ماه سال گذشته 90هزار پذیرش دانشجو در مقطع کاردانی داشتیم که از این میزان 70 هزار نفر جذب این دانشگاه شدند؛ درصورتی که کمتر از 50 درصد  دانشگاه های دیگر مانند پیام نور، آزاد و علمی –کاربردی ظرفیت شان تکمیل می شود، این یک امتیاز بسیار بزرگ برای دانشگاه ما است.

در حال حاضر چند درصد دانشجویان شما جذب بازار کار شده اند و شما چقدر در پیوند بخش صنعت و دانشگاه موفق بوده اید؟

متاسفانه اغلب دانشگاه های ما نتوانسته اند با توسعه  رخ داده شده آموزش عالی، نیروهای ماهری در کشور تربیت کنند؛ چه بسا بسیاری از دانشجویان مقطع کاردانی و فارغ التحصیل از دانشگاه های معتبر  و به نام ما مهارتی بار نیامده اند. از طرفی نحوه استفاده از این کاردان‌ها هم درست نیست یعنی دانشجوی کاردانی پس از جذب بازار، باید آموزش کار را فرا گیرد و در صورت نیاز دوره‌های مکمل تری را هم بگذراند؛ در حالی که بیش از 80 درصد دانشجویان مقطع کاردانی دانشگاه ما جذب بازار کار می شوند و ما تبدیل به یک برند شده ایم؛ هم اکنون تنها 40 درصد فارغ التحصیلان کشور کاردان هستند. البته در برخی موارد این آمار به 20 درصد هم می رسد.

آیا برای پیوند بیشتر و بهتر دانشگاه با صنعت برنامه‌ای هم دارید؟

ما  قصد داریم دوره‌های آزاد مهارت محوری راه هم راه اندازی کنیم. ما حتی در نظر داریم دانشجویان فارغ التحصیل لیسانس مان را که آشنا به بازار کار و صنعت نیستند تربیت و یک دوره سه ماه آموزشی برای آنان برپا کنیم. همچنین ما قصد راه اندازی دوره کارشناسی پیوسته داریم. این دوره بنابر نیاز بخش صنعت در برنامه  کاری ما است؛ ما در نظر داریم دانشجوی مقطع کارشناسی ما نسبت به لیسانس دانشگاه های برترمان متفاوت باشد. همچنین ما امسال قصد سرمایه گذاری روی 10 رشته مانند نانو، هسته ای، هوافضا، آی سی تی و…. سرمایه گذاری داریم. به این منظور در حال اخذ مجوزهای لازم از وزارت علوم تحقیقات و فناوری هستیم. امسال  ما مجوز حدود 50 رشته کارشناسی ناپیوسته را گرفتیم و 50 رشته جدید در مقطع کارشناسی ایجاد کرده ایم و قصد توسعه این رشته ها را داریم. از سوی دیگر، هم اکنون بسیاری از دانشجویان مقطع فوق دیپلم به دلیل نرفتن سربازی بلافاصله در مقطع کارشناسی نا پیوسته تدریس می کنند. این دانشجویان باید از ابتدا کارشناسی شرکت می کردند. ضرورتی برای درس خواندن خواندن آنان به صورت کارشناسی ناپیوسته نبود. ما برای رفع این مشکل طرحی به نام سرباز صنعت را مطرح کردیم که انشاء الله به زودی اجرایی خواهد شد.

هم اکنون شما در دانشگاه فنی و حرفه ای برای تحقق این امر با چه چالش‌ها و مشکلاتی مواجه هستید؟

این دانشگاه در گذشته بیشتر ماهیت آموزش و پرورشی داشت اکنون ماهیتی دانشگاهی به خود گرفته است اما متاسفانه بودجه این دانشگاه به دلیل ماهیت قبلی اش سرانه ای نیست. بودجه ای که اکنون به این دانشگاه تعلق می گیرد بر اساس تعداد دانشجویان است. اکنون سرانه هر دانشجوی در دانشگاه دولتی حدود 3 میلیون و نیم است در حالی که به هر دانشجوی ما یک میلیون و 200 هزار تومان سرانه تعلق می گیرد. همچنین تجهیزات ما بسیار قدیمی است و حتی قدمت برخی از آنها به دوره قبل از انقلاب بر می گردد. ما برای بازسازی این تجهیزات و توسعه ظرفیت هایمان نیاز به حمایت بیشتر مسوولان داریم؛ ما برای تحقق برنامه هایمان به 2 برابر بودجه حاضر نیاز داریم.

 

گفتگو : فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا