چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، فردا آغاز می‌شود

دکتر هادی اکبرزاده، دبیر چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: محور مباحث کنفرانس امسال، «پیشرفت ایران، گذشته، حال و آینده» است که بر این اساس ضمن بررسی فراز و فرودهای تحولات تاریخی ایران با رویکرد شناسایی و درس گرفتن از عوامل پیشرفت و افول تمدنی ایران، قابلیتها و ظرفیتهای فکری – فرهنگی پیشرفت ایران و آینده پژوهشی پدیده های نوظهور و گفتمان انقلاب اسلامی ایران طی دو روز برگزاری کنفرانس در نشستهای تخصصی مجزا مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در کمیته علمی کنفرانس بیش از 30 نفر از شخصیتهای علمی کشور عضویت دارند که نشان از توجه جامعه علمی کشور به مباحث پیشرفت و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت دارد. بیش از برگزاری کنفرانس هم پنج پیش نشست با هدف تبیین موضوعات کنفرانس در دانشگاه ها و مراکز پژوهشی کشور برگزار شد که با استقبال دانشگاهیان و محققان همراه بود.

دبیر چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تصریح کرد: در پی فراخوان کنفرانس حدود 600 مقاله در موضوعات مختلف مرتبط با کنفرانس به دبیرخانه واصل شده که بیش از دو برابر تعداد مقالات کنفرانس سال گذشته است. پس از ارزیابی و داوری دقیق این مقالات که با مشارکت 90 تن از شخصیت‌های علمی و صاحب نظران و محققان حوزه های مختلف مرتبط صورت گرفته 350 مقاله برای ارائه در کنفرانس پذیرفته شده اند.

اکبرزاده با اشاره به ثبت نام حدود 500 نفر از پژوهشگران علاقمند به مباحث پیشرفت برای شرکت در چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، اظهار داشت: امسال برای اولین بار، کنگره پیشگامان پیشرفت که ویژه دانشجویان، طلاب و دیگر جوانان علاقمند است همزمان با کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت برگزار می شود تا فرصتی برای تبادل نظر و بهره مندی جوانان از دیدگاه ها و تجارب اساتید و محققان برجسته فراهم شود. بدین ترتیب علاوه بر شرکت کنندگان کنفرانس چند صد نفر از جوانان شرکت کننده در هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت هم در نشستها و بحث و تبادل نظرهای صورت گرفته در نشست های تخصصی کنفرانس حضور دارند.

معاون علمی و تقسیم کار مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: افتتاحیه کنگره پیشگامان پیشرفت همزمان با کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، صبح چهارشنبه در مرکز همایش های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی برگزار می شود که حدود 200 نفر از دانشجویان و محققان راه یافته به کنگره نیز در این مراسم حضور دارند اما نشستهای تخصصی ویژه کنگره پیشگامان پیشرفت از صبح پنج شنبه با موضوعات اقتصاد و مدیریت ایران در آینده، علم و فناوری و نظام سلامت ایران در آینده و فرهنگ و معنویت ایران در آینده برگزار می شود و پایان بخش کنگره هم مراسم ویژه ای است که عصر پنج شنبه با سخنرانی دکتر واعظ زاده، رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تنی چند از دانشجویان و تقدیر از برگزیدگان کنگره برگزار می شود.

دبیر چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت خاطرنشان کرد: در افتتاحیه چهارمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و هفتمین کنگره پیشگامان پیشرفت، علاوه بر سخنرانی رییس شورای عالی و رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و دکتر مهدی گلشنی، استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف از 40 تک نگاشت جدید الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رونمایی می شود.

اکبرزاده با بیان این که نظریه پردازی در حوزه پیشرفت از جدی ترین چالش های تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است، تصریح کرد: تک نگاشتها، نوشتارهایی علمی مفصل تر از مقاله و فشرده تر از کتاب هستند که تجارب و رهیافت‌های اساتید برجسته در حوزه پیشرفت در آنها ارائه شده اند. در کنفرانس سال گذشته هم 30 تک نگاشت دیگر در راستای مباحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت رونمایی و ارائه شده بود.

معاون علمی و تقسیم کار مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پایان در خصوص روند تدوین الگو گفت: در حال حاضر بحث تهیه الگوی پایه که مبنای الگوی تفصیلی خواهد بود در مرکز دنبال می شود تا بتوانیم نخستین پیش نویس‌های الگو را تهیه و به بحث و بررسی بگذاریم. امیدواریم طی یک سال آینده الگوی پایه تهیه شده و در پنجمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت که بهار 95 با محوریت آن برگزار می شود، ارائه شود.

مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با وظیفه طراحی و تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به عنوان سند بالادستی حاکم بر چشم‌اندازها، سیاست‌های کلی و برنامه‌های توسعه نظام، تاسیس و اساسنامه آن به تصویب معظم‌له رسیده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا