به‌جای گوگل به پزشک مراجعه کنید

دنیای اینترنت موجب آسانی دسترسی به اطلاعات شده و این موضوع علی‌رغم فواید بی‌شمار، تبعات و مشکلاتی را نیز در پی دارد که یکی از آن‌ها رواج پدیده‌ای به نام خوددرمانی اینترنتی است. در حقیقت بسیاری از افراد در سراسر جهان به‌محض این‌که احساس ناخوشی کرده و یا بیمار می‌شوند، نشانه‌های بیماری خود را در گوگل جستجو کرده و تلاش می‌کنند به این طریق خود را درمان کنند.

خوددرمانی و تجویز دارو توسط بیمار برای خود در جهان امروز بسیار رایج شده و مطالعات فراوانی نیز در رابطه با این مشکل انجام‌شده است. مهم‌ترین عوامل بروز این پدیده را می‌توان کمبود زمان، در دسترس نبودن خدمات پزشکی، مسائل مالی، نبود آگاهی ، تبلیغات جذاب برخی وب‌سایت‌ها و البته سهولت دسترسی به داروها دانست که در کنار دسترسی آسان به اینترنت سبب بروز مشکلی به نام خوددرمانی اینترنتی در جوامع مختلف شده است.

در این حالت عموماً بیماری‌های احتمالی توسط خود فرد حدس زده‌شده و روش‌های درمان آن بیماری نیز جستجو می‌شود. نتایج یک پژوهش که به‌تازگی انجام‌شده است نشان می‌دهد هشت نفر از هر ده کاربر اینترنت، در هنگام بیماری به گوگل مراجعه کرده و اطلاعات مربوط به بیماری را از اینترنت دریافت می‌کنند.

در برخی موارد این عادت تبدیل به اعتیاد شده و از آن با عنوان Cyberchondria یاد می‌شد. این اعتیاد موجب بروز دلهره همیشگی و تمایل شدید برای بررسی اینترنتی هر نوع مشکل کوچک و بزرگ مرتبط با سلامت فرد شده و درنهایت موجب بروز اضطراب و تشویش در وی خواهد شد.

به گفته کارشناسان، اگرچه در برخی موارد این جستجوی اینترنتی می‌تواند به ما کمک کند تا مشکل را یافته و راه‌حلی برای رفع آن پیدا کنیم اما در بیشتر مواقع موجب بروز اضطراب و نگرانی شده و دغدغه‌های بی‌موردی را در فرد به وجود می‌آورد که دلیل آن اشتباه گرفتن نشانه‌های مشابه در بیماری‌های مختلف است. شرایط زمانی بدتر می‌شود که فرد بیمار و فاقد اطلاعات پزشکی، از طریق اینترنت بیماری خود را به‌طور غلط تشخیص داده و اقدام به خوددرمانی کند که در این حالت ممکن است مشکلاتی واقعی و جدی برای وی به وجود آمده و شرایط وخیم شود.

به گفته یکی از کارشناسان حوزه پیشگیری و سلامت به نام کانچان نایکاوادی (Kanchan Naikawadi)، خوددرمانی و تجویز دارو توسط بیمار برای خود در جهان امروز بسیار رایج شده و مطالعات فراوانی نیز در رابطه با این مشکل انجام‌شده است. مهم‌ترین عوامل بروز این پدیده را می‌توان کمبود زمان، در دسترس نبودن خدمات پزشکی، مسائل مالی، نبود آگاهی ، تبلیغات جذاب برخی وب‌سایت‌ها و البته سهولت دسترسی به داروها دانست که در کنار دسترسی آسان به اینترنت سبب بروز مشکلی به نام خوددرمانی اینترنتی در جوامع مختلف شده است.

پژوهشگران و کارشناسان حوزه سلامت و درمان به‌طورجدی توصیه می‌کنند که پیش از مصرف هر نوع دارو در صورت احساس بیماری، به پزشک مراجعه کرده و خوددرمانی نکنید. اگرچه بررسی نشانه‌های بیماری و کسب اطلاعات از آن در اینترنت به‌تنهایی مشکلی نداشته و حتی می‌تواند مفید باشد اما تشخیص قطعی بیماری و مصرف دارو بر اساس آن بسیار خطرناک بوده و می‌تواند تبعاتی بسیار ناگوار در پی داشته باشد. در نظر داشته باشید که حتی پزشکان باتجربه نیز تنها به بررسی نشانه‌ها برای تشخیص بیماری اکتفا نکرده و از بیمار معاینات دقیقی به عمل‌آورده و در بسیاری از مواقع از روش‌هایی مانند آزمایش‌های مختلف و تصویربرداری برای تشخیص بیماری استفاده می‌کنند.

در اینجا برخی از مشکلاتی که می‌تواند در پی خوددرمانی برای شما رخ دهد را معرفی می‌کنیم که بهتر است آن‌ها را به ذهن سپرده و در نظر داشته باشید:

  • تشخیص نادرست بیماری توسط بیمار در پی جستجوی اینترنتی معمولاً منجر به استفاده از روش درمانی نادرست خواهد شد.
  • عدم شناخت ریسک‌های غیرمعمول دارویی منجر به واکنش‌های شدید جانبی می‌شود.
  • خوددرمانی سبب کوتاهی در جستجوی روش مناسب درمانی و دریافت کمک‌های موردنیاز پزشکی می‌شود.
  • شما به‌عنوان یک فرد غیرمتخصص هیچ‌گونه آگاهی از منع داروها، تعاملات، هشدارها و اقدامات احتیاطی مصرف آن‌ها ندارید.
  • مصرف برخی داروها به‌طور هم‌زمان  ممکن است منجر به تعاملات مضر دارویی شود.
  • درروند خوددرمانی حتی در صورت استفاده از داروی صحیح، معمولاً دوز و مدت‌زمان مصرف دارو به‌طور دقیق رعایت نمی‌شود.
  • در این شرایط بیماری به مدت زیادی ادامه پیدا خواهد کرد.
  • خوددرمانی اینترنتی به‌شدت اعتیادآور بوده و خطرناک است.
  • احتمال بروز تداخل غذائی – دارویی در افراد وجود دارد.
  • خوددرمانی دارای تأثیرات روانی نامطلوب در پی عدم درمان صحیح بیماری است.
  • معمولاً بررسی اینترنتی نشانه‌های بیماری از دقت کافی برخوردار نیستند.

بنابراین بهتر است ازاین‌پس در صورت بروز هر نوع بیماری حتی یک سرماخوردگی ساده، به‌جای خوددرمانی و جستجوی نشانه‌های بیماری در اینترنت، به پزشک مراجعه کرده و با خیال راحت روند درمانی خود را طی کنید.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: thehealthsite

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. فکر میکنم یه بخش هایی از این رفتار به تنبلی انسان ها هم مربوط باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا