برج پیزا چگونه برابر زلزله مقاومت می‌کند

برج کج پیزا ازنظر ظاهری به شکل است که قاعدتا نباید همچنان استوار باشد. این برج بیش از 500 سال را در برابر بلایای طبیعی مانند زلزله مقاومت کرده است و این امر یک شاهکار به‌حساب می‌آید. حال گروهی 16 نفره از مهندسان برجسته جهان به دور هم جمع شده‌اند تا راز این برج را کشف کرده و دریابند که چگونه این برج توانسته است در برابر زمین‌لرزه مقاومت کرده و پابرجا بماند.

ارتفاع این برج برابر با 184 متر است و به خاطر نشست پی خود با زاویه‌ای بسیار عجیب ازیک‌طرف کج شده است. همین امر نیز برج پیزا را به یکی از دیدنی‌ترین منابع گردشگری در ایتالیا بدل کرده است. دانشمندان دانشگاه بریستول می‌گویند که تا به امروز این برج حداقل 4 زلزله قوی را تجربه کرده است ولی از سال 1280 که این سازه بنا شده است، هیچ‌کدام از این زلزله‌ها موجب نابودی آن نشده است.

تیم تحقیقاتی یاد شده با رهبری پرفسور کامیلو ناتی در دانشگاه رم به بررسی این سازه پرداخته و معتقدند که این بنا به‌واسطه پدیده‌ای به نام تعامل دینامیک خاک و سازه تا به امروز دوام آورده است. خاک پیرامون پی این بنا نرم است و خود برج بسیار بلند و کشیده ساخته شده است. مهندسان می‌گویند که این ترکیب موجب می‌شود که لرزش به وجود آمده از زلزله تاثیر زیادی روی سازه نداشته باشد و حرکت زمین به بدنه برج منتقل نمی‌شود.

به‌این‌ترتیب این بنا اگر بر روی یک خاک سفت‌تر ساخته شده بود، بدون شک تا به امروز فروریخته بود. به‌این‌ترتیب همان خاکی که موجب نشست پی و کج شده این برج شده است، از آن در برابر لرزش زمین محافظت می‌کند. شایان کر است که قرار است تا ماه آینده، یافته‌های این تیم تحقیقاتی در یک کنفرانس زمین‌لرزه شناسی در یونان مطرح شود.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. با آگاهی این برج اینگونه ساخته شده است با اینکه اتفاقی بوده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا