بودجه پژوهشی رویه ثابتی ندارد

 مهندس مصطفی کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف در جلسه ای با حضور نماینده امور علمی، فرهنگی و اجتماعی حوزه معاون اول رییس جمهور، نماینده موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی و نماینده پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران به بررسی جایگاه علمی ایران در دنیا و همچنین شاخص های ارزیابی آن پرداختند.

دکتر علی ملکی دبیر ستاد پایش و ارزیابی شورای عالی عتف با اشاره به اینکه شاخص های بین المللی مختلفی برای ارزیابی و تعیین جایگاه علمی در جهان وجود دارد، گفت: در خصوص تعیین رشد علمی اغلب به تعداد مقالات توجه می شود و این نیز خود در پایگاه های مختلف با معیارهای متفاوتی صورت می گیرد.

ملکی با بیان اینکه مکانیزم تولید علم با مکانیزم تولید فناوری کاملا متفاوت است، ادامه داد: وضعیت چاپ مقالات علمی در ایران در حال رشد است اما این به مفهوم رشد علمی نیست و چاپ یک مقاله صرفا به معنی کیفیت آن مقاله نیست.

وی افزود: باید به این نکته توجه کرد که رشد مقالات و رشد علم همزمان صورت گرفته باشد که این روزها متاسفانه به دلیل نبود بودجه کافی برای پژوهش و ایجاد زیرساخت های تحقیق و پژوهش، محققین قادر به انجام فعالیت های علمی واقعی نیستند.

ملکی در خصوص تبدیل علم به تولید، ثروت و اشتغال نیز گفت: باید عرضه منابع پژوهش و فناوری را افزایش دهیم و همچنین شرکت ها هم باید در فرآیند توسعه تکنولوژی درگیر شوند و این تنها به شرکت های کوچک دانش بنیان خلاصه نمی شود بلکه باید شرکت های بزرگ را نیز وارد این جریان کرد.

مهندس مصطفی کاظمی معاون اجرایی دبیرخانه شورای عالی عتف با اشاره به اینکه برای دستیابی به جایگاه علمی مناسب نیاز به تحقیق و پژوهش است و لازمه تحقیق و پژوهش تخصیص بودجه مناسب به این حوزه است، گفت: یک رویه ثابت در خصوص بودجه پژوهشی وجود ندارد و سیاست گذاری ها و اجرا با هدف گذاری ها همسو نیست.

وی افزود: برای آنکه بتوانیم در برنامه ششم به رشد مورد نظر درسیاست های کلی علم و فناوری ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به حداقل چهار درصد تولید ناخالص داخلی برسیم، باید در مرحله اول، در حوزه پژوهش و فناوری، جایگاه شورای عالی عتف در تدوین برنامه ششم مشخص شود.

در ادامه این جلسه دکتر رضا منیعی نماینده موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در خصوص رسیدن به سند چشم انداز گفت: در این زمینه باید ارزیابی از نظام علم و فناوری صورت گیرد و به عقیده من باید با یک نگاه سیستمی به این جریان نگاه کرد.

منیعی با بیان اینکه تولید دانش به دو شکل علمی و فنی صورت میگیرد، اظهار داشت: ارائه مقالات همان تولید دانش بصورت علمی است اما مسئله قابل توجه این است که چرا این مقالات علمی هیچ یک از مشکلات موجود را حل نمی کند و در واقع به اجرایی شدن نمی رسد.

وی در ادامه گفت: برای آنکه بتوانیم رشد علمی را تبدیل به تولید، اشتغال و ثروت کنیم به یک نظام حکمرانی مناسب نیاز داریم که از شفافیت کافی برخوردار و فساد در آن حداقل باشد.

منیعی افزود: برای رسیدن به علم و فناوری نیازمند یک آموزش کیفی هستیم تا ما را به یک نظام فناوری مناسب برساند.

دکتر امیر ناظمی دبیر ستاد مناطق ویژه علم و فناوری شورای عالی عتف با بیان اینکه توسعه تکنولوژی باید در بنگاه ها صورت گیرد، اظهارداشت: از نظر من نگاه دانشگاهی محور بر توسعه تکنولوژی خطرناک است و تصور اینکه توسعه دانشگاه به توسعه تکنولوژی می انجامد و تکنولوژی را وارد صنعت کشور می کند، دیدگاه غلطی است.
وی گفت: باید بپذیریم وظیفه دانشگاه پیش از هر چیز آموزش است و توسعه تکنولوژی را باید به بنگاه ها و سرمایه گذاران خصوصی بسپاریم.
مهندس منصور شیدایی نماینده پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران در خصوص کسب موفقیت در دستیابی به فناوری اظهار داشت: سرمایه گذاری روی حوزه های خاصی از فناوری به جای همه حوزه ها می تواند مسیر رسیدن به موفقیت را کوتاه کند.

شیدایی افزود: به دلیل وجود منابع محدود در دسترس، بهتر این است که تمرکز را  روی حوزه های ویژه ای بگذاریم و در آن حوزه به شکل تخصصی فعالیت کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا