از افتتاح دولت همراه تا ضرورت توسعه شبکه وای فای آپلودینگ

با پیشرفت فناوری اطلاعات و ایجاد بسترهای زیر ساخت در کشور، لزوم حرکت در مسیر ارایه خدمات الکترونیک یکپارچه در این بستر بیش از پیش احساس می شود. سازمان فناوری اطلاعات ایران در راستای پاسخگویی به این نیاز با بکارگیری تمام ظرفیت ها و تجربیات خود پروژه دولت الکترونیک و دولت همراه را جزو اولویت کاری خود قرار داد.

دولت الکترونیکی عبارت از کاربرد فضای مجازی و تغییر ساختار و عملیات داخلی و خارجی دولت به منظور امکان تبادلات الکترونیکی مابین بخش‌های مختلف دولت، مردم و کسب وکارها، ارایه خدمات عمومی یکپارچه و با کیفیت به شهروندان و همچنین افزایش میزان دسترس پذیری خدمات، توانمندسازی شهروندان از طریق دسترسی به اطلاعات و به تبع آن افزایش اختیار مردم، مشارکت مردم، افزایش ابتکارات نوین، بهبود کارایی و اثربخشی دولت به منظور افزایش میزان پاسخگویی دولت به شهروندان است.

کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا، افزایش سرعت کارها، صرفه جویی در انرژی مفید شهروندان، ارتقای روحیه مثبت و رفاه و آسایش شهروندان، افزایش سرعت توسعه و پیشرفت کشور، ارتقای متوسط سطح فرهنگی و علمی کشور به واسطه تبدیل شهروندان به شهروندان الکترونیکی، توسعه اقتصاد پایدار و قابل رقابت، زمینه ساز جامعه دانش محور بخشی از کارکردهای دولت الکترونیکی است.

به گفته کارشناسان و طراحان، با اجرای طرح دولت همراه نیز هر تلفن همراه به یک دفتر خدمات الکترونیکی تبدیل می‌شود که خدمات متفاوتی را به مردم ارایه می‌دهد، امری که به خاطر همه‌گیر شدن تلفن همراه بسیار می‌تواند کاربردی باشد. در پلتفرمی که برای این سیستم استفاده می‌شود، سعی شده تا از سیستم‌های روز دنیا استفاده شود تا پشتیبانی خوبی به مشترکین داده شود.

دولت همراه هفته آینده افتتاح می شود

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در جلسه کمیته تخصصی ارتباطات و فناوری اطلاعات استان گیلان در رشت گفت: دولت همراه را هفته آینده بهره برداری می کنیم که آغاز برآیند خدمات دولت الکترونیک است.

وی افزود: از شهریورماه سال 96 تاکنون، بعد از سرمایه گذاری دولت در زمینه انجام زیرساخت های اساسی برای توسعه فناوری اطلاعات، شرایط برای فعالیت بخش خصوصی فراهم شد. در همین راستا امروز از حدود 350 میلیارد تومان پروژه بهره برداری می کنیم که نتیجه آن، پوشش همراه در همه شهرهای گیلان است. لازم است با توجه به گردشگرپذیر بودن گیلان، برنامه ریزی های لازم را انجام داده و پوشش جاده ای استان را تقویت کنیم.

آذری جهرمی گفت: تا پایان سال جاری برای توسعه جاده ای و روستایی و تکمیل کاستی ها در حوزه ارتباطات، 256 میلیارد و 500 میلیون تومان سرمایه گذاری در استان داریم که امروز، عملیات اجرایی آن آغاز می شود.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری در حوزه موبایل، بسیار گران قیمت است، افزود: توسعه شبکه وای فای آپلودینگ، ضروری است زیرا ظرفیت وای فای موجود، پیشرفت خوبی ندارد و تا شهریورماه امسال، ایستگاه های همراه اول که برای 50 نقطه استان در نظر گرفته شده، باید سه برابر شود.

وی با تاکید بر لزوم توجه به دولت الکترونیک گفت: استقلال طلبی قوای کشور در کنار عملکرد مستقلی که برخی دستگاه های اجرایی دارند، مانع تحقق دولت الکترونیک است و مجلس شورای اسلامی باید کمک کند؛ البته لایحه ای در این خصوص ارایه شده است.

وی دولت الکترونیک را زمینه ساز تحول عظیم در حوزه اداری کشور عنوان و خاطرنشان کرد: اجرای دولت الکترونیک موجب شفافیت، مقابله با فساد، کاهش هزینه ها و افزایش بهره وری و بازده اداره ها می شود.

به گفته آذری جهرمی، در راستای اجرای طرح دولت الکترونیک، ایران رتبه 100 جهان را دارد و با اجرایی شدن طرح های جدید در این حوزه، می توانیم به رتبه 70 برسیم.

وی ادامه داد: توسعه دولت الکترونیک، یکی از راه های چابک سازی کشور است و ما نیز تمام تلاش خود را در این بخش گذاشته ایم.

ارایه خدمات به مردم از یک زنجیره واحد

رسول سراییان، رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این خصوص گفت: هدف دولت همراه ارایه خدمات به مردم از یک زنجیره واحد است. این خدمت قابل ارایه بر بستر گوشی تلفن همراه هستند.

وی افزود: این سامانه به صورت شبانه‌روز در همه ایام سال قابل دسترسی است که تاکنون ۱۶ دستگاه در حدود ۵۰ خدمت را در آن ارایه داده‌اند.

وی با بیان اینکه تعداد درخواست‌ها از این سامانه حدود ۲ میلیون تقاضا بوده است، اظهار کرد: در حال حاضر ۱۲ هزار نفر از این سیستم استفاده می‌کنند که بیشترین تقاضا نیز از سوی ثبت احوال بوده است. اپلیکیشن دولت همراه در حال حاضر در کافه بازار قابل دانلود است.

وی با بیان این‌که دستگاهی که بیشترین همکاری را با ما داشته است ثبت احوال بوده که با هماهنگی سیستم کد ملی و شماره موبایل در تسهیل بسیاری از امور به ما کمک کرده است، گفت: ما همچنین از بانک مرکزی، گمرک، آموزش و پرورش و حوزه سلامت نیز انتظار داریم در پیوستن این شبکه دولت همراه به ما کمک کنند. همچنین همه شهروندان می‌توانند در اپلیکیشن دولت همراه و سامانه ۱۹۵ نقطه نظرات خود را به ما منعکس کنند.

گزارش: فرزانه صدقی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا