خط تولید کاتالیستهای جدید پتروشیمی و پالایشگاهی افتتاح شد

 کاتالیست‌های حاوی فلزات گران‌بهای مورد نیاز صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی کشور، جزو فناوری‌های پیشرفته به شمار می‌رود که علاوه بر نیاز به دانش فنی تولید، چرخه کامل فرآوری و باز استحصال آن‌ها توسط محققان این شرکت دانش‌بنیان به‌ طور کامل بومی‌سازی شده است و نخستین محموله پتروشیمی پالایشگاه اصفهان برای تولید بنزین یورو4 محسوب می شود.

این شرکت با حمایت شرکت اسپک و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه‌هایی چون تولید کاتالیست‌های حاوی فلزات گران‌بها، بازیابی و احیا کاتالیست‌های مستعمل و تحقیق و توسعه در حوزه نیازهای صنعت پالایشگاهی و پتروشیمی کشور با هدف بومی‌سازی و توسعه فناوری تولید کاتالیست برمبنای بهره‌گیری از توان تخصصی و بومی کشور فعالیت داشته و بخش عمده‌ای از نیاز کاتالیستی کشور را تأمین می‌کند.

خط تولید افتتاح شده با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهور با ظرفیت تولید سالانه هزار تن کاتالیست‌های ایزومریزاسیون پالایشگاهی برای تولید بنزین یورو4 و 1400 تن کاتالیست‌های حاوی فلزات گرانبها برای تمام مجتمع‌های پژوهشی، کشور را در تأمین طیف گسترده‌ای از نیاز کاتالیستی صنایع پالایشگاهی و پتروشیمی کشور به خودکفایی کامل می‌رساند.

دانش فنی این فرآورده‌ها، پیش از این در انحصار دو شرکت یوپی آمریکا و شرکت اکسنت فرانسه بود که این شرکت دانش بنیان ایرانی به همت پژوهشگران و فناوران، انحصار تولید این دو محصول را شکست و با صرفه اقتصادی 30 درصد زیرقیمت نمونه های خارجی برای کشور از خروج سالانه بیش از 100 میلیون دلار ارز جلوگیری کرد.

به گزارش مرکز روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ معاون علمی و فناوری رییس جمهور پس از افتتاح این خط تولید، از بخش‌های گوناگون این شرکت از جمله آزمایشگاه آنالیز، بخش تحقیق و توسعه،‌ ارزیابی و تست کاتالیت‌ها، تخلیه و بارگیری دیدن کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا