بررسی آناتومی دست با استفاده از دستکش ام آر آی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،این دستکش امکان مشاهده نحوه حرکت بافت های مختلف دست روی یکدیگر را فراهم کرده و محققان را قادر می سازد که یک اطلس دقیق از آناتومی دست تدوین کنند. این فناوری امکان تصویربرداری از دست را در وضعیت های واقعی تر فراهم می کند و ابزار مناسبی برای تشخیص آسیب های ناشی از حرکات تکراری مانند سندروم تونل کارپال در کارمندان، ورزشکاران و موسیقیدانان محسوب می شود.
فناوری MRI از میدان مغناطیسی برای تصویربرداری از بافت ها استفاده می کند. این میدان ها پس از برخورد با بافت ها سیگنال های رادیویی تولید می کنند که با استفاده از آنتن هایی دریافت می شود. اما در این آنتن ها با دریافت سیگنال جریان الکتریکی کوچکی برقرار می شود که خود منجر به تشکیل میدان مغناطیسی و اختلال در عملکرد آنتن های مجاور می شود. برای حل این مشکل آنتن ها در یک چیدمان خاص و غیرمنعطف مستقر می شوند تا حداقل اختلال را داشته باشند و این وضعیت موجب محدودیت فناوری MRI برای تصویربرداری از بافت های پیچیده و مفاصل متحرک می شود.
اکنون محققان برای حل این مشکل آنتن های با آمپدانس (مقدار مقاومت در برابر جریان متناوب سینوس) پایین را که به سادگی امکان برقراری جریان را فراهم می کنند با آنتن هایی با آمپدانس بالا جایگزین کردند تا مانع برقراری جریان در آنتن ها شوند و به جای این جریان، اختلاف پتانسیلی را که موجب برقرار جریان در آنتن می شود، اندازه گیری می کنند. بدین ترتیب اساسا اختلالی در عملکرد آنتن ها ایجاد نشده و نیاز به استفاده از یک چیدمان غیرمنطعف از بین می رود.
محققان دانشگاه نیویورک با استفاده از این رویکرد توانستند برای اولین بار با استفاده از فناوری MRI یک ابزار انعطاف پذیر با حساسیت به منظور تصویربرداری از حرکات بافت های نرم دست در هنگام حرکت بسازند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Biomedical Engineering منتشر شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا