حرکتی جمعی با موفقیت به ایستگاهی مهم رسیده است

رئیس شورای عالی ورئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  ادامه داد: هدفهای بلندی در آغاز کار مورد نظر بود. قرار شد یک الگوی بومی براساس مبانی اسلامی با روش علمی با استفاده از دستاوردهای نظری و تجارب جهانی متناسب با مقتضیات اقلیمی و فرهنگی جامعه در یک فضای نقد و نظر و هم اندیشی تهیه شود تا مبنای عمل قرار بگیرد.

دکتر واعظ زاده تاکید کرد:امروز بعد از 7 سال تلاش همکاران عزیز، متفکران و دانشمندان، محققان و صاحبنظران راهبردی کشور و بعد از مباحث مفصل از عمیق ترین مباحث نظری تا عملیاتی ترین راهکارهای مورد نیاز برای پیشرفت کشور، موفق شدند که مباحث گسترده را به صورت موجز و درعین حال صریح، آرمانی و عملیاتی تنظیم کنند؛ در قالب یک متن هدفمند با بخش های مشخص تقریر کنند و به عنوان الگوی پایه پیشرفت تقدیم رهبر معظم انقلاب کنند.

وی افزود: این کاری است که تا به امروز انجام شده است. الگوی پایه تا این مرحله مانند جوان برمندی است که همه اعضا و جوارح لازم برای تلاش و فعالیت را دارد؛ فکر روشن، عزم و همت بلند و توانایی. اما این الگو هنوز آن چیزی نیست که دستورالعمل پیشرفت کشور قرار بگیرد.این جوان باید به پختگی و بلوغ فکری و روحی برسد؛ بنابراین قدری تأمل لازم است. چند سال دیگر باید این فعالیت جمعی ادامه پیدا کند؛ هم نقد وهم تکمیل شود تا الگوی پایه به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تبدیل شود.این بدان معنی نیست که الگوی نهایی یک متن مفصل، پیچیده و پراحکام خواهد بود، همانطور که متأسفانه خیلی از اسناد برنامه ای ما به این شکل است و خود این تفصیل بیش از حد و پرداختن به همه مسائل باعث می شود که قابلیت عمل چنین اسنادی کم شده و بعضا در اقل ممکن به اجرا دربیاید.

دکتر واعظ زاده اذعان کرد: الگوی پیشرفت به لحاظ حجم و تعداد گزاره ها همچنان الگوی فشرده  اما گزیده ای خواهد بود، و اضافه بر آنچه تا کنون طراحی شده، پیشران های پیشرفت و برهه بندی تدابیر پیشرفت را مشخص خواهد کرد؛ بنابراین آن چیزی که امروز به عنوان الگوی پایه تدوین شده و انشاءاله به زودی در اختیار همگان قرار خواهد گرفت، در حجمی نه خیلی بیش از این، اما جامع تر، کامل ترو با کیفیت بالاتر تهیه خواهد شد و مبنای عمل قرار خواهد گرفت.اما تهیه الگوی پایه و حتی الگوی پیشرفت، قدم کوچکی از پیشرفت کشور است و راه درازی برای عملیاتی شدن این الگو نیاز است.

رئیس شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه گفت: حرکت های اجتماعی پیوسته است و با فراز و فرودهای کوچک و بزرگ همراه است؛ تحولات عظیم مثل پیشرفت در قالب فراز و فرودهای بزرگ معنا می شود. پیشرفت طراحی تصمیمات و اقدامات برای تأثیرگذاری بر تحولات عظیم اجتماعی است. ضمن اینکه می دانیم هدایت و مدیریت دقیق و کامل این تحولات مانند یک ماشین امکانپذیر نیست؛ اما تأثیرگذاری براین تحولات قطعا امکانپذیر است و از نیروی فکور انسانی بخصوص نخبگان با حمایت یک ملت ساخته است.

به گفته دکتر واعظ زاده این حرکت های پیوسته طبیعتا از حرکت های کوچک و تحولات بزرگ تشکیل می شوند که همه درعمل یک جریان واحد را می سازند، اما شاید بتوان تفاوتی بین تغییرات جاری و کوتاه مدت در حوزه های مختلف اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی و غیره با تحولات بزرگ قائل شد. تحولات بزرگ ریشه های عمیق و آثار طولانی مدت دارد و در زمان طولانی اتفاق می افتد.

وی افزد: یکی از مشکلات پیش رو این است که درگیر و دار مسائل جاری کشور، مسائل بزرگ که با تحولات بزرگ حل می شوند  فراموش شود. البته رسیدگی به مسائل جاری لازم است، چه بسا غفلت از مسائل روز منجر به بحران های پردامنه بشود. این را در کشور خودمان و کشورهای دیگر شاهد بوده ایم و هستیم. بنابراین مدیران کشور مسئولیت پرداختن به مسائل جاری را برعهده دارند، اما نباید از برنامه های اساسی و طرح های بلندمدت برای تأثیر گذاری بر تحولات بزرگ و حل مسائل اساسی با تمام اقتضاهایی که دارند، غفلت شود. وی افزود به همین منظور مسائل کشور شناسایی شد و با تشخیص روابط علت و معلولی آن ها مسائل اساسی ایران استخراج گردید. تعدادی از تدابیر مندرج در الگو راه حل این مسائل است.

وی در ادامه گفت : یک چالش دیگر این است که راه حل های   کوتاه مدت و فوری جایگزین راه حل های بلند مدت برای  مسائل اساسی شود.  گاهی به نظر می رسد تصمیماتی که هر روز و هر ماه و هر سال باید اتخاذ شده و امور جاری بر طبق آن ها حل و فصل شود، برای حل مسائل اساسی و ایجاد تغییرات بزرگ کفایت می کند.  در حالی که چنین نیست و تاثیرگذاری بر تغییرات اساسی اجتماعی نیاز به تصمیمات بزرگ و اساسی و حتی جراحی دارد. از این موضوع نباید غفلت کرد. این عملیات بزرگ نیاز به منابع زیاد و بسیج نیروها در جهت معین دارد. به همین دلیل قابلیت های ماندگار ملی که باید فعال شود تا مسائل اساسی را حل کند، تحقیق و تدوین شد و در تهیه الگو مورد استفاده قرار گرفت. مسئله مهم دیگر، هماهنگی و هم افزایی بین راه حل ها و تصمیم گیری های جاری با تصمیمات اساسی و بزرگ است.

دکتر واعظ زاده در ادامه گفت: این ها از دو نوع هستند اما تصمیمات و اقدامات جاری و کوتاه مدت باید در قالب عملیات بزرگ دیده شود. در حقیقت یک هماهنگی و هم افزایی بین اداره امور روزمره کشور و فعالیت های مهمی که برای پیشرفت مورد نیاز است لازم است. یک هنر بزرگ مدیران عالی این است که هم افزایی و هماهنگی بین رسیدگی به مسائل فوری و تصمیمات کوتاه مدت و صرف منابع برای حل مسایل کوتاه مدت با هدف های پیشرفت و راه حل های بزرگ بوجود آورند. این ها بعضی از چالش ها ی بزرگی است که کماکان در برابر پیشرفت کشور قرار دارد و صرفا با تدوین سند الگو  حل نمی شوند. پیشرفت در هنجارهای و ساختارهای اجتماعی و نه ساختارهای اداری صورت می گیرد. بنابراین تحولی دشوار و طولانی مدتی است. گزاره هایی از سند الگو به تغییر در سبک زندگی  و منطبق شدن واقعیات ها با هدف ها اشاره می کند. اگر این گزاره ها عملی نشود پیشرفتی صورت نمی گیرد. تا وقتی ما در انتخاب کالا و خدماتی که مصرف می کنیم سختگیریم و درتولید کالا و خدمات سهل انگاری و اهمال می کنیم پیشرفت اتفاق نمی افتد. تا وقتی یک کالا و خدمات را برای مصرف، با دقت نظر ژاپنی و محکم کاری آلمانی و زیبا شناسی ایتالیایی انتخاب می کنیم اما در مرحله تولید با بی دقتی و بی حوصلگی و شتابزدگی  دست به گریبان هستیم به پیشرفت نخواهیم رسید.

 رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی افزود: غالب ویژگی های مثبتی که امروز در سلیقه مصرفی ما هست در فرهنگ تولیدی بومی ما وجود داشته است. اثار چند صد ساله و چند هزارساله ما همچون برج قابوس که هزار سال است پابرجا است و حتی حمله مغول را از سر گذرانده است گواه محکم کاری ایرانی است. برخی معماران گذشته پس از پی ریزی بناهای مهم برای مدتی ناپدید می شدند تا تعجیل صاحب بنا که از قدرتمندان بود موجب نشود بنا بر روی پی بنا که هنوز جا نیفتاده بود ساخته شود و عمربنا کوتاه شود. دقت نظر در صنعت ظریفه ما غوغا می کند اما در محصولات جدید؛ آن صبر و حوصله که  در قالیبافی و آینه کاری و منبت کاری ما وجود دارد، وارد نشده است. از همین رو طراحان الگو ذکر کرده اند که مهارت های حرفه ای بومی به فناوری های صنعتی تبدیل شود. نباید به مهارت های بومی فقط به عنوان صنایع دستی نگاه کنیم. بلکه فلسفه نهان در این مهارت ها که امروز هم معتبر است و دقت و محکم کار ی آن ها می تواند سرمشق ما شود. زیبایی شناسی ایرانی نیز در جهان جای ویژه ای دارد. خیلی از آثار هنری تاریخی ما در انتخاب طرح و رنگ ممتاز بوده اند. متاسفانه امروز با سرازیر شدن منابع ارزان نفتی در کشور ما این فاصله زیاد در سلائق ما برای انتخاب یک کالا برای مصرف و تلاش برای تولید آن ایجاد شده است. این تفاوت را منابع سهل الوصول پر کرده است. از این رو غالباً کالای خارجی را می پسندیم. تحول در سبک مصرف و تولید از ضرورت های پشرفت است و کاری دشوارو طولانی مدتی است و به همت بلند نیاز دارد. عمل صادقانه نخبگان و گروه های مرجع  بیش از توصیه و تذکر در وقوع این تحول تأثیر دارد.

دکتر واعظ زاده در پایان تاکید کرد: امیدواریم حرکت خوش فرجام تهیه الگوی پیشرفت با همکاری همه صابنظران و  سلایق و موجود در چارچوب انقلاب اسلامی به نتیجه نهایی برسد و بتوانیم حرکت پیشرفت کشور را بر اساس الگویی بلند مدت و پویا و انعطاف پذیر آغاز کنیم.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا