آمریکاتحمل ندارد ایران به عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه تبدیل شود

به گزارش سیناپرس، دکتر حمیدرضا طیبی با حضور در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو با ایسنا ،در خصوص مواضع جدید رییس جمهور امریکا در زمینه برجام، افزود: ما به عنوان جهاد دانشگاهی که وظایفی در خصوص تولید فناوری در حوزه‌های مختلف بر عهده دارد، از این اتفاق خوشحال هستیم.

وی اضافه کرد: آمریکا یک کشور استعمارگر است و عملکرد آن نشان می‌دهد که تحمل ندارد ایران به عنوان یک کشور مستقل به یک کشور قدرتمند در منطقه تبدیل شود.

طیبی ابراز امیدواری کرد که اقدام آمریکا هشداری برای مسئولین در زمینه استفاده و حمایت از تولید داخل و همچنین توسعه فناوری‌های داخل باشد و توجه آنها به استفاده از توان داخلی بیشتر شود.

رئیس جهاد دانشگاهی به توسعه فناوری‌های صنعت نفت در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و یادآور شد: جهاد دانشگاهی در حوزه‌های مختلف موفق به طراحی و ساخت تجهیزات شده است و از آن در طرح‌های مختلف استفاده شده است.

وی تولید مواد شیمیایی را از جمله دستاوردهای جهاد دانشگاهی عنوان کرد و یادآور شد: تولید امولسیفایرها از جمله دستاوردهای محققان جهاد دانشگاهی است که از آن برای جداسازی آب و آب نمک از نفت استفاده می‌شود.

طیبی، طراحی و ساخت دکل‌های حفاری را از دیگر دستاوردهای علمی این نهاد، عنوان و ابراز امیدواری کرد که تا یک ماه آینده دومین دکل جهاد دانشگاهی به شرکت نفت تحویل داده شود.

وی طراحی و ساخت لوله‌های مغزی سیار با استفاده از فناوری‌های پیشرفت را از دیگر محصولات دانش‌بنیان این نهاد عنوان کرد و یادآور شد: زمانی که حفاری انجام و چاه لوله‌گذاری می‌شود، از طریق تجهیزات بالادستی وارد چاه می‌شود و عملیات سوراخ‌کاری در بدنه چاه انجام می‌گیرد تا از این طریق ارتباط با بدنه چاه برقرار شود.

رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: این دستگاه همچنین می‌تواند عملیات مربوط به اسیدشویی چاه را انجام دهد، چرا که همواره نفت با مقادیر زیادی شن و ماسه همراه است که این امر موجب گرفتگی سوراخ‌های چاه می‌شود که این امر با استفاده از عملیات اسیدشویی رفع می‌شود.

طیبی با اشاره به طراحی و ساخت مته‌های حفاری، یادآور شد: این محصول از سوی رئیس جمهور مورد بازدید قرار گرفت، ضمن آنکه وزیر نفت اعلام کرد که آرزو داشت که با استفاده از دانش داخلی، ایران یک کشور مته‌ساز شود که این امر با همت جهاد دانشگاهی اجرایی شد.

وی طراحی و ساخت تجهیزات جلوگیری‌کننده از تشکیل لجن در کف مخازن بزرگ نفتی را از دیگر دستاوردهای جهاد دانشگاهی عنوان کرد و گفت: این طرح با سفارش شرکت پایانه‌های نفتی اجرا شده است.

رئیس جهاد دانشگاهی در خصوص کاربردهای این دستگاه توضیح داد: شرکت پایانه‌های نفتی برای صادرات نفت خام دارای مخازن بزرگ نفتی است که نفت خام در آن‌ها ذخیره‌سازی می‌شود و اگر اجازه داده شود در کفه مخزن لجن تشکیل شود، خارج کردن این مواد با سختی صورت می‌گیرد.

طیبی ادامه داد: برای رفع این مشکل اقدام به ساخت دستگاهی در این زمینه کردیم که می‌تواند در دوره‌های خاصی نفت مخازن را به هم بزند تا از تشکیل لجن در کف مخازن جلوگیری شود.

پروژه‌های در دست اجرای جهاد دانشگاهی

وی از طراحی و ساخت هیدروموتورها برای انجام عملیات حفاری خبر داد و گفت: علاوه بر آن موفق به اجرای پایلوت سیستم نمک‌زدایی الکترواستاتیکی شدیم.

وی با تاکید بر اینکه این سیستم نقش مهمی در جداسازی آب نمک از نفت دارد، اظهار کرد: با توجه به اهمیت این دستگاه، موفق به ساخت آن شدیم و در حال مذاکره با شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب هستیم.

به گفته رییس جهاد دانشگاهی، بر اساس این مذاکرات تلاش بر این است که قرارداد ساخت نمونه اصلی این سیستم با ظرفیت 50 هزار بشکه در روز منعقد شود.

طیبی، ساخت مبدل فرکانسی موتور 2 مگاوات را از دیگر طرح‌های جهاد دانشگاهی ذکر کرد و افزود: علاوه بر آن موفق به طراحی و ساخت بازوی بارگیری نفت شدیم. این بازوها برای صادرات مواد نفتی و واردات انواع مایعات استفاده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این بازو به درخواست شرکت پایانه‌های نفتی ساخته شد و منتظر تست نهایی این تجهیز هستیم.

چالش‌های موجود در مسیر تجاری‌سازی

رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به چالش‌های موجود در زمینه تجاری‌سازی یافته‌های علمی، گفت: معمولا برای اثبات توانمندی‌های علمی به زمان سه تا 10 ساله نیاز است که در این مدت فناوران قادر هستند فناوری‌های کسب و تولید شده خود را اثبات کنند.

وی با بیان اینکه این مدت زمان اثبات برای مجموعه‌ای که مدعی پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی است، نیست؛ گفت: زمانی که طرحی زمان‌بر می‌شود، ادامه اجرای آن دو تا سه برابر زمان اولیه مهلت نیاز دارد.

وی در عین حال مشکل اصلی عرضه محصولات فناورانه را کاربردی کردن آن در حوزه‌های مختلف عنوان کرد و یادآور شد: این امر به گونه‌ای است که حتی اگر از سوی کارفرما، منابع مالی هم تامین شده باشد، کاربرد آن با چالش‌هایی مواجه است که ما توقع داریم در شرایط جدید این مشکل حل شود.

طیبی اضافه کرد: ما انتظار داریم در شرایط جدید از فناوری‌های تولید شده در جهاد دانشگاهی استفاده شود، همچنین آماده‌ایم که هرگونه اشکالات موجود در سیستم‌های عرضه شده را رفع کنیم.

رئیس جهاد دانشگاهی، واگذاری ماموریت‌های بزرگ‌تر به جهاد دانشگاهی را از جمله انتظارات این نهاد عنوان کرد و ادامه داد: در حال حاضر نیازمندی‌های مختلفی در حوزه‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت وجود دارد که ما توان تولید تعداد زیادی از این فناوری‌ها را داریم.

به گفته وی جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد علمی و فناوری انتظار دارد که چندین ماموریت مشخص در حوزه‌های مربوط به صنعت نفت به آن واگذار شود.

طیبی با بیان اینکه سازندگان داخلی در شرایط سازندگی باید خود را منطبق بر شرایط کرده و در جهت رشد کشور اقدام کنند، افزود: تحریم همیشه برای ما فرصتی بوده است، به شرط آنکه از آن به درستی استفاده کنیم.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا