اختتامیه ششمین دوره کن‌ست ایران برگزار می‌شود

ششمین دوره مسابقات کن ست ایران همانند دوره قبل با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و نظارت مرکز ملی فضایی ایران در دو کلاس سنجشی- ارتباطی و علمی- اکتشافی برگزار شد و اختتامیه آن 19 اردیبهشت ماه در سالن همایش های پژوهشگاه هوافضا برگزار می شود.

این مسابقات شامل تمامی جوانب طراحی، ساخت و آزمون یک پروژه‌ فضایی از گزارش طراحی اولیه آن گرفته تا پیاده‌سازی در روز عملیات و ارائه نتایج پس از آن بود. در این دوره از مسابقات، الزامات بازتاب جنبه‌های مختلف مأموریت‌های واقعی فضایی از جمله مأموریت‌های سنجش از دور، مخابرات، زیستی و خودکارسازی برای تیم های شرکت کننده در نظر گرفته شده بود.
مسابقات کن‌ست شامل طراحی، ساخت و آزمون یک سیستم کوچک هوافضایی بود که طی آن تیم‌ها توانستند چرخه عمر چنین سیستمی را تجربه کنند. مسابقات کن‌ست ایران با هدف ایجاد زمینه‌ای برای رشد کیفی دانش و تجربه دانشجویان و علاقمندان به فناوری هوافضا و علوم مرتبط با آن و شرکت در رقابتی هیجان انگیز و مطرح شدن ایده‌‌های نو، طراحی و هر سال برگزار می‌شود.
واژه‌ کَن سَت از واژه‌های کن (can) به معنای قوطی و ست (sat)، مخفف واژه‌ (satellite) به معنای ماهواره، ساخته شده است. کن ست را می‌توان با وسایلی همچون راکت و بالن از ارتفاعات مختلف رها کرد تا ماموریت مورد نظرش را انجام دهد. افزون بر آن، سامانه‌های فرود متفاوتی می‌تواند برای کن‌ست استفاده شود که شاخص‌ترین آن‌ها چتر (Parachute) است. کن‌ست‌ها در دو کلاس استاندارد (که ابعاد آن در حد قوطی نوشابه است) و آزاد (که حجم آن به یک لیتر محدود می‌شود) طراحی و ساخته می‌شوند.
کن‌ست یک سامانه‌ بسیار ساده‌ مکاترونیکی است که به عنوان زیرمجموعه‌ای از دانش رباتیک فضایی مطرح می‌شود. نام این سامانه بر پایه‌ استاندارد ساخت آن هم‌ارز ماهواره‌ای که در ابعاد قوطی نوشابه است، برگزیده شده است. این سامانه یک فرصت آموزشی برای دانش‌آموزان که علاقمند به طراحی و ساخت ماهواره‌ای می‌باشند، فراهم می‌کند. یک کن ست باید شامل همه‌ی بخش‌های اساسی یک ماهواره از جمله زیرسیستم‌های توان، مدیریت داده و فرمان و مخابرات باشد تا بتواند به صورت مستقل عمل کنند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا