باقی ماندن تنها ۳۸۳ هکتار از باغ های تهران

این طرح‌ها اغلب بدون توجه به توان موجود تهیه می‌شوند و همین دیدگاه باعث شده مسیرها یا فضاهای سبزی كه به طور طبیعی در حاشیه آبراه، قنات یا رودخانه‌ای شكل گرفته است، تخریب شوند و به كاربری‌های مسكونی یا كاربری‌های دیگر اختصاص یابند و در عوض زمین‌های دیگری به عنوان فضای سبز پیش‌بینی می‌شوند كه گاه تملك و تخریب آنها سال‌ها طول می‌كشد.

در این بین شهر تهران نیز از این امر مستثنی نیست. در روزگاری نه چندان دور مردم درختان و باغ های تهران را به نام چنارستان می شناختند. اکثر این باغ ها جنبه اقتصادی داشتند و صاحبان آن به باغداری و کشاورزی مشغول بودند اما اکنون به علت برنامه‌ ریزی‌های غلط و مدیریت و راهبردهای نادرست، اكثر این باغ ها از بین رفته اند؛ ساخت و سازهای بی رویه در باغ های تهران در حالی اتفاق افتاد که هنوز سرانه 0.2 درصدی فضای سبز در شهرتهران با ميانگين جهانی 0.8درصد فاصله بسياری دارد.

به گفته محمد سالاری، رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران، بودجه ۱۲ سال شهرداری قالیباف ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بوده که بخش عمده آن از محل ساخت و ساز در باغ‌ها و بارگذاری بیش از اندازه تامین می شد.

ماجرای برج باغ ها از چه قرار است؟

در سال ٨٢ با ارایه لایحه برج‌-باغ از سوی شهردار وقت به شورای شهر دوم تهران به شکلی قانونی مجوز ساخت در زمین‌های خانه – باغ صادر شد و سهم رسمی و قانونی تجاوز مالک به محدوده باغ از ١٠ درصد به ٣٠ درصد افزایش یافت و تراکم آن هم معادل تراکم مجاز املاک در هر منطقه تعیین شد. در آن زمان اعضای شورای شهر تهران در توجیه این تصمیم، این موضوع را مطرح می‌کردند که با این قانون جدید جلوی خشک‌شدن و تخریب و سوزانده‌شدن باغات را می‌گیریم چراکه مالکان می‌دانند در همان سطح ٣٠ درصد هم می‌توانند ساخت‌وساز مورد نظرشان را انجام دهند و بخش بیشتری از باغ را سالم نگه می‌دارند. این مصوبه بعدها در شورای سوم شهر تهران مورد اعتراض و چالش زیادی قرار گرفت و حجم بسیار باغاتی که با این مصوبه رو به تاراج رفتند و به جایشان برج‌های بسیار سر کشیدند، زنگ خطر را به صدا در آورد. هرچند این مصوبه از ابتدا با مخالفت‌های بسیار مواجه بود اما بدون تغییر تا امروز پابرجا باقی مانده و باغات و درختان تهران را به زیر می‌کشد.

به استناد تصاویر هوایی شهر می‌توان گفت از سال 82 تا کنون،  70 درصد باغات از بین رفته‌اند و دیگر باغی برای تهران باقی نمانده است به گونه‌ای که در کمیسیون ماده 7 تقریبا پرونده باغ وجود ندارد و عمدتا پرونده‌ها نیز مربوط به بررسی جرایم است.

صدور 235 پروانه ساختمانی در باغات تهران

سمیع‌الله حسینی مکارم، سرپرست شهرداری تهران حفظ محیط زیست و باغات تهران را  بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته 235 پروانه ساختمانی در 6109 هکتار از اراضی باغات تهران صادر شده است که 70 درصد آن در منطقه یک است.

وی افزود: ما به دنبال حفظ باغات شهر تهران هستیم و قطعا این باغات شناسنامه‌دار خواهند شد.

افراد سودجویی که اقدام به تخریب باغ‌های تهران می کنند

مختاری، مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و پارک‌های شهرداری تهران درباره نابودی باغات در طی سال‌های گذشته گفت: در این که باغات تخریب شده‌اند شکی نیست، چرا که دریک بازه زمانی ارزش افزوده زمین بالا رفته و افراد سودجو به انواع مختلف باغات را دستخوش تخریب قرار دارند.

وی با اشاره به تلاش ناموفق سازمان بوستان‌ها برای حفاظت از باغ‌ها ادامه داد: ما از طریق مراجع قضایی شکایت کردیم و پرونده‌ها هم مفتوح است و قوه قضاییه نیز با چند نمونه از آنها برخورد کرده است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و پارک‌های شهرداری تهران  با اشاره به پرونده آتش زدن عمدی باغ ۳ هزار متری  در منطقه یک تهران توسط مالک این باغ گفت: البته پرونده این باغ را تبصره یک کردیم، یعنی جلو کار و تخریب گرفته شده است و وظیفه قانونی خود را اجرا کردیم.

وی با بیان اینکه اکثر باغات تهران مالک خصوصی دارد و همین مشکلات را پیچیده می کند، ادامه داد: وقتی باغ خصوصی است باید تصرف شود که از نظر اقتصادی برای شهرداری امکان پذیر نیست و از سوی دیگر افراد سودجو در تخریب این باغات نقش اساسی داشته اند. ما نمی توانم بدون مجوز وارد خانه کسی شویم.

مختاری در ادامه با اشاره به انواع روش‌های که برخی دست به تخریب باغات می‌زنند، تصریح کرد: برخی ممکن است با استفاده از مواد شیمیایی باغ را بخشکانند یا آنکه آن را بسوزانند. البته این موارد بررسی می‌شود و این طور نیست که هرکس آمد و گفت باغم خشک شد او را به حال خود رها کنند.

وی گفت: اگر لایحه شهرداری برای شناسنامه باغات تصویب شود کمکی زیادی به حفظ باغات خواهد شد. باید امکانات تشویقی در نظر بگیرند تا هم افراد به حفظ باغ تشویق شوند هم سرمایه طبیعی شهر حفظ شود.

بازگشت پرونده باغات

در شصت و دومین جلسه شورای شهر تهران، بررسی اعتراض مالکان برخی پلاک های ثبتی با نظر کمیسیون ماده ۷ در دستور قرار گرفت.

اعضای شورای شهرتهران درجریان بررسی پرونده باغات تصمیم گرفتند، مدیر سازمان بوستان ها در خصوص معیار ها و ملاک کمیسیون ماده ۷ در راستای تشخیص باغ یا باغ نبودن پلاک های ثبتی گزارشی ارایه دهد.

سید حسن رسولی، رییس کمیته منابع انسانی شورای اسلامی شهر تهران گفت: برای تصمیم گیری در مورد تشخیص باغات می توان به مستنداتی از قبیل سند، تصاویر، رای کمیسیون ماده ۱۲، حق آبه، استعلام از ریش سفید های محلی و مواردی از این قبیل استناد کرد.

وی ادامه داد:  همه معتقدیم که صنعت تبدیل باغ به غیر باغ یک کبریت می خواهد و با یک تصمیم میلیارد ها تومان جابجا می شود.

رسولی تاکید کرد: ما بین حقوق عمومی و خصوصی باید قضاوت عادلانه  کنیم چرا که با تصمیم اشتباه  مالکی تمام زندگی اش را از دست می دهد و  شخصی دیگر در وضعیت عکس قرار خواهد گرفت.

تنها ۳۸۳ هکتار از باغات تهران باقی مانده

سید محمود میر لوحی، رییس کمیته اقتصادی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: از ۳۰۰۰ هکتار باغ تهران تنها ۳۸۳ هکتار باقی مانده است. توتستان های تهران در حال نابودی اند و اگر دیر بجنبیم همین مقدار باقی مانده نیز از دست خواهد رفت. لذا باید برای صیانت از این منابع طبیعی تهران تمام توان خود را بگیریم.

تشخیص باغ بودن املاک در صلاحیت شورای شهر تهران است

علی اعطا، مخبر کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در جریان بررسی پرونده‌های باغات گفت: در گذشته اگر کمیسیون ماده ۷ رای به باغ بودن پرونده ثبتی می‌داد و مالک به این رای اعتراض می‌کرد، اعتراض مالک به شورای شهر تهران ارسال می‌شد؛ در صورتی که مرجع تشخیص باغ بودن یک پلاک ثبتی، شورای شهر است.

وی افزود: در آغاز کار شورای پنجم تهران پیگیری‌هایی صورت گرفت که تمام پرونده‌های تشخیص باغ بودن یا نبودن پلاک‌های ثبتی، به شورای شهر تهران ارسال شود و دبیرخانه کمیسیون ماده ۷ مستقر در سازمان پارک‌ها و فضای سبز باید تمام پرونده‌ها را به شورا ارسال کند و تشخیص باغ بودن یک ملک در صلاحیت کمیسیون ماده ۷ نیست. 

اعطا تصریح کرد: در گذشته در صورت اعتراض مالک، آرای کمیسیون ماده هفت به کمیسیون تجدید نظر در شورای شهر ارسال می‌شد اما با توجه به رویه منطبق با قانون، همه موارد تشخیص باغات باید به شورا ارسال شود و کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر با بررسی، نظریه کارشناسی خود را برای طرح در صحن شورا ارایه و با رای اعضا در صحن علنی در مورد باغ بودن یا باغ نبودن املاک تصمیم‌گیری خواهد شد.

گزارش: فرزانه صدقی

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا