هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت آغاز بکار کرد

در ابتدای مراسم دکتر هادی اکبر زاده، دبیر هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت  گفت: ازآنجاکه هدف نهایی این سلسله کنفرانس‌ها دستیابی به الگوی بومی پیشرفت کشور است، اجازه می‌خواهم سخن خود را با این پرسش آغاز کنم که مفهوم الگو و جوهره اصلی آن چیست؟ آیا الگو صرفاً یک کلان نظریه است یا یک گفتمان فراگیر اجتماعی و یا یک سند سیاست‌گذاری راهبردی؟ پاسخ مثبت به هریک از این سؤالات روش‌شناسی طراحی الگو، افق زمانی دسترسی به آن و بالاخره سطح توقع ما از محصول نهایی را مشخص خواهد کرد.

وی بابیان این موضوع که مروری بر محتوای مقالات ارائه‌شده در شش کنفرانس ادوار گذشته گواه آن است که مؤلفین مقالات به فراخور علایق پژوهشی و مطالعاتی خود غالباً با تکیه‌بر یکی از این رویکردها نقطه نظرات علمی خود را تدوین کرده‌اند؛ افزود: بعضی از پژوهشگران بر بعد نظری الگو تکیه‌دارند و تلاش در جهت سوق دادن مباحث به حوزه‌های کاربردی، و تدوین سندی تحت عنوان الگو دریک بازه زمانی محدود و معین قبل از دسترسی به یک نظریه جامع پیشرفت را اقدامی زودرس و حتی شتاب‌زده تلقی می‌کنند. از سوی دیگر جمعی دیگر از متفکران بر ماهیت گفتمانی الگو تأکیددارند و ترویج و تعمیق فرهنگ و روحیه تحول‌خواهی در ضمیر جامعه را جوهره محوری الگو می‌دانند. وجه مشترک این دو دیدگاه، علیرغم تفاوت‌های اساسی، تعویق امر تدوین سند الگو به آینده نامعلوم است.

 دکتر اکبرزاده افزود: در مقابل عده دیگری از شخصیت‌های راهبردی و صاحب‌نظران حوزه سیاست‌گذاری و اجرا‌یی کشور بر ضرورت تسریع در تدوین سند الگو و لزوم اثرگذاری آن در نظام برنامه‌ریزی کشور تأکیددارند.

عضو شورای عالی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در ادامه با اعلام این موضوع که پس از مشورت با جمعی از همکاران علمی و تائید شورای عالی مرکز، موضوع کنفرانس هشتم که در بهار ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد اعلام کرد که عنوان این کنفرانس «الگوی پیشرفت: پیشران‌ها،چالش‌ها و الزامات تحقق» تعیین‌شده است.

در ادامه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد احمدی رئیس اندیشکده معنویت به ایراد سخنرانی در باب تجلی معنویت در اندیشه و عمل  پرداخته و با تأکید بر این موضوع که اسلام، دین اندیشه و عمل است به محتوای سوره حمد و توحید و تکرار آن در شبانه‌روز اشاره‌کرده و افزود: در اسلام اندیشه به‌تنهایی اهمیت نداشته و باید در عمل نیز متبلور شود.

وی با اشاره به شخصیت برجسته امیرالمؤمنین (ع) به‌عنوان یک الگوی مناسب، وی را نماد تبلور عمل در عبودیت و توحید دانست و بر این نکته تأکید کرد که پروردگار انسان را آفریده و از وی خواسته است تا زمین را آباد کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر احمد احمدی در خاتمه توضیحات خود، تجلی معنویت در اندیشه و عمل را در سه‌شاخه تکلیف انسان نسبت به خود، تکلیف انسان نسبت به دیگران و تکلیف انسان نسبت به خدا دسته‌بندی کرد .

دکتر محمدحسین پناهی، رئیس اندیشنده امور اجتماعی، جمعیت و نیروی انسانی نیز دیگر سخنران مراسم افتتاحیه هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بود که با محور ضرورت نظریه بومی برای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به تبیین نظرات خود پرداخت.

وی مهم‌ترین مواردی که در این مسیر باید مدنظر قرار گیرند را در ۷ حوزه اصلی: ضرورت نظریه برای توسعه برنامه‌ریزی‌شده،چگونگی تدوین نظریات موجود،شناسایی ماهیت این نظریات،اثر استفاده از توسعه غربی برای توسعه در کشورهای جهان سوم،یافتن راهکاری برای شرایط فعلی و پاسخ به این سؤال که چه باید کرد؟،تفاوت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با نظریه توسعه و مشکلات پیش روی نظریه‌پردازی برای پیشرفت و توسعه طبقه بندی کرد.

دکتر صادق واعظ زاده، رئیس شورای عالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، آخرین سخنران مراسم افتتاحیه این کنفرانس، تاکید کرد: یک حرکت طولانی مدت جمعی با موفقیت به ایستگاه مهم رسیده است. شاید نمونه ای از پیشرفت باشد. هدفهای بلندی در آغاز کار مورد نظر بود. یک الگوی بومی براساس مبنای اسلامی با روش علمی با استفاده از دستاوردهای نظری و تجارب جهانی متناسب با مقتضیات اقلیمی و فرهنگی جامعه ما در یک فضای نقد و نظر و هم اندیشی تهیه شود و مبنای عمل قرار بگیرد.

وی افزود: امروز بعد از 7 سال تلاش همکاران عزیز، متفکران و دانشمندان، محققان و صاحبنظران راهبردی کشور و بعد از باز شدن مباحث بسیار مفصل از عمیق ترین مباحث نظری تا عملیاتی ترین راهکارهای مورد نیاز برای پیشرفت کشور، این جمع گرانقدر موفق شدند که مباحث گسترده را به صورت موجز و درعین حال صریح، آرمانی و عملیاتی تنظیم کنند؛ در قالب یک متن هدفمند با بخش های مشخص تقریر کنند و به عنوان الگوی پایه پیشرفت تقدیم رهبر معظم انقلاب کنند.

دکتر واعظ زاده تاکید کرد: این کاری است که تا به امروز انجام شده است. الگوی پایه مانند جوانی است که هم هاعضا و جوارح لازم برای تلاش و فعالیت را دارد؛ فکر روشن، عزم و همت بلند و توانایی. اما این الگوی پایه هنوز آن چیزی نیست که دستورالعمل پیشرفت کشور قرار بگیرد.این جوان باید به پختگی فکری و بلوغ فکری و روحی برسد؛ بنابراین قدری تأمل لازم است. چند سال دیگر باید این فعالیت جمعی ادامه پیدا کند؛ هم کار نقد شده و هم تکمیل شود تا به الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نایل شویم.

رئیس شورای عالی و رئیس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت گفت:این بدان معنی نیست که این الگو یک متن بسیار مفصل، پیچیده و پراحکام خواهد بود، همانطور که متأسفانه خیلی از اسناد برنامه ای ما به این شکل است و خود این تفصیل بیش از حد و پرداختن به همه مسائل باعث می شود که قابلیت عمل چنین اسنادی کم شده و بعضا در اقل ممکن به اجرا دربیاید.

به گفته دکتر واعظ زاده الگوی پیشرفت همچنان الگوی مختصری به لحاظ حجم و تعداد گزاره ، اما گزیده خواهد بود، پیشران های پیشرفت را مشخص خواهد کرد، حرکت های اساسی را مشخص خواهد کرد؛ بنابراین آن چیزی که امروز به عنوان الگوی پایه تدوین شده است و به زودی در اختیار همگان قرار گرفته و مورد نظرخواهی گسترده نخبگانی قرار می گیرد، در حجمی بیش از این، اما جامع تر، کامل تر، با کیفیت بالاتر تهیه خواهد شد .

هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت به میزبانی مرکز همایش‌های کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران امروز ۱۹ اردیبهشت، آغاز به کارکرد. این کنفرانس‌ها که به‌طور سالانه برگزار می‌شوند باهدف جلب مشارکت گسترده پژوهشگران؛ نظریه‌پردازان و صاحبان فکر و اندیشه در فرایند طراحی مدل بومی پیشرفت کشور برگزار می‌شود.

ازجمله مهم‌ترین اهداف این کنفرانس، دسترسی به آخرین یافته‌های پژوهشی و رصد فعالیت‌های علمی درزمینهٔ موضوع کنفرانس و بهره‌گیری از ظرفیت علمی کشور؛ عنوان‌شده است. در این کنفرانس‌های سالانه،فرصت مغتنمی برای برنامه ریزان مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت محسوب می‌شود تا بر اساس آن گزارشی از فعالیت‌ها و دستاوردهای سالانه به جامعه علمی کشور ارائه‌شده و همچنین این کنفرانس فرصت مغتنمی  برای همفکری اندیشمندان برای تداوم مسیر پیشرفت و تعیین گام‌های بعدی در این حوزه به شمار می‌رود.

طی سال‌های گذشته با همفکری گسترده‌ای که در نشست‌ها و حلقه‌های علمی مختلف با حضور شخصیت‌های علمی و راهبردی کشور به‌عمل‌آمده است، اجزای اصلی الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت تبیین شده است. مقولاتی نظیر تعلیم و تربیت، فرهنگ و علم علاوه بر آن‌که یک بخش اجتماعی خاص را تعریف می‌کنند، کلیت پیشرفت جامعه را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهند؛ لذا رویکرد تخصصی از منظر این عرصه‌ها به کل الگوی پیشرفت، یک ضرورت است.

گفتنی است در هفتمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با عنوان «از الگوی پایه به‌سوی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت»، تعداد ۴۴۲مقاله علمی به دبیرخانه کنفرانس واصل شد که پس از انجام داوری‌های گسترده توسط حدود ۸۰نفر از شخصیت‌های علمی نهایتاً  ۱۰۰ مقاله برای ارائه شفاهی و ۲۱۲مقاله برای ارائه به‌صورت پوستر پذیرفته شد.

 

گزارش: احسان محمد حسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا