گوشت آزمایشگاهی و پایانی بر کشتار حیوانات

گوشت پاک (clean meat)، گوشتی است که از سلول های بنیادی در آزمایشگاه یا با پایه گیاهی تولید می شود. اکثر این گوشت های آزمایشگاهی از فیبرهای عضلانی – نه چربی یا سلول های خونی – تولید شده و سپس با افزودن رنگ و طعم دهنده ها، ظاهر و طعمی شبیه گوشت های واقعی پیدا می کنند.

به گفته پژوهشگران، تولید گوشت در آزمایشگاه، دومین انقلاب کشاورزی محسوب می شود. تولید گوشت های آزمایشگاهی، به حل بحران جهانی غذا در آینده کمک می کند و این درست همان چیزی است که وینستون چرچیل، نخست وزیر سابق بریتانیا برای تضمین امنیت غذایی آینده جهان پیش بینی کرده بود. او در مقاله ای در سال 1931 عنوان کرده بود: باید به جای پرورش یک مرغ کامل، به فکر تولید قطعات مختلف (مثل ران، بال و سینه) به صورت جداگانه در یک محیط مناسب باشیم.

گوشت آزمایشگاهی

نخستین گوشت آزمایشگاهی سال 2013 تولید شد، اما هنوز به طور گسترده عرضه نشده است. درحال حاضر 10 شرکت در سراسر جهان در تلاش برای تولید گوشت آزمایشگاهی به صورت انبوه هستند. شرکت آمریکایی JUST مدعی شده که تا پایان سال 2018 گوشت های آزمایشگاهی به قفسه های فروشگاه های این کشور راه پیدا می کنند.

(پروفسور مارک پست نخستین همبرگر جهان با گوشت آزمایشگاهی را در سال 2013 تولید کرد)

البته درحال حاضر یکی از مشکلات گوشت های آزمایشگاهی، قیمت بالای آنها است. به عنوان مثال، استارتاپ ممفیس میتز (Memphis Meats) سال گذشته مدعی شد که برای تهیه یک کیلو گوشت مرغ و اردک آزمایشگاهی از سلول های بنیادی، حدود 6 هزار دلار هزینه کرده است.

اسفند 95 این شرکت اعلام کرد که با استفاده از سلول‌های بافتی مرغ و اردک، گوشت آزمایشگاهی تولید کرده است. مزه این گوشت آزمایشگاهی به خوبی مزه مرغ طبیعی گزارش شده است. نتایج مثبت این آزمایش ها باعث شد که بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت و ریچارد برانسون، بنیانگذار شرکت ویرجین، با هدف توسعه فرآیند تولید گوشت آزمایشگاهی در شرکت ممفیس میتز سرمایه گذاری کنند.

بیل گیتس پیش از این عنوان کرده بود که امکان تولید گوشت کافی برای 9 میلیارد جمعیت جهان در سال 2050 وجود ندارد؛ درعین حال نمی توان از همه مردم خواست تا گیاهخوار شوند، بنابراین باید به دنبال گزینه های جایگزین برای تولید گوشت بدون از بین بردن منابع موجود باشیم.

کشور چین نیز با توجه به افزایش شدید جمعیت این کشور، به دنبال توسعه روش های پیشرفته تولید و تأمین مواد غذایی است؛ از همین رو، تولید گوشت آزمایشگاهی با استفاده از سلول های بنیادی حیوانات مورد توجه قرار گرفته است. مقامات چینی قراردادی ۳۰۰ میلیون دلاری امضا کرده اند تا گوشت مورد نیاز خود را به شیوه جدید – تولید گوشت در آزمایشگاه –  تامین کنند و از مشکلات زیست محیطی ناشی از مصرف زیاد علوفه و تخریب جنگل ها برای تغذیه و نگهداری دام بکاهند.

گوشت با پایه گیاهی

فروردین ماه جاری، مسئولان رستوران‌های زنجیره‌ای وایت کسل(white castle)  اعلام کردند که با همکاری با مرکز غذایی ایمپاسیبل فودز (impossible foods) قصد دارند نخستین همبرگر با گوشت مصنوعی را در این مجموعه عرضه کنند.

برند وایت کسل که یکی از سه برند مشهور عرضه همبرگر در جهان به‌حساب می‌آید، با ایمپاسیبل فودز قراردادی جهت بهره‌گیری از گوشت با پایه گیاهی امضا کرده است.