تلفن های هوشمند عامل کاهش سطح تمرکز انسان

مطالعات جدید پژوهشگران نشان می دهد که میزان قدرت توجه و تمرکز انسان به موضوعات ، در حال حاضر کمتر از ماهی های طلائی یا گلد فیش ها goldfish است . دلیل اصلی این موضوع نیز رواج استفاده از تلفن های هوشمند در دهه اخیر است که سبب شده میزان قدرت تمرکز انسان به موضوعات مختلف از 12 ثانیه به هشت ثانیه کاهش پیدا کند و این موضوع سبب شده است که تمرکز کردن روی موضوعی خاص برای انسان های امروزی دشوارتر باشد .

در این مطالعات که توسط پژوهشگران شرکت مشهور مایکرو سافت انجام شده است ، اطلاعات مربوط به بیش از 2 هزار نفر از افراد داوطلب که همگی بیشتر از 18 سال سن داشتند ، مورد بررسی قرار گرفت . به منظور تعیین تاثیر دستگاه های جیبی هوشمند و افزایش میزان در دسترس بودن و گسترش رسانه های دیجیتال ، از این افراد درخواست شد به صورت روزانه به انجام بازی های آنلاین با تلفن های همراه خود اقدام کنند .

در کنار این پژوهش ، محققان اقدام به بررسی و ثبت فعالیت های مغزی 100 نفر دیگر از داوطلبان این پژوهش در محیط آزمایشگاهی کرده و در این مطالعه از سیستم electroencephalograms یا همان موج نگاری مغزی (EEGs) ، بهره بردند .

یافته های این مطالعات نشان می دهد میزان توجه و قدرت تمرکز انسان که به صورت میانگین در سال 2000 میلادی در حدود 12 ثانیه بود ، در حال حاضر تنها به هشت ثانیه کاهش پیدا کرده است . بر اساس گزارش مدیکال دیلی Medical Daily مشخص می شود که در حال حاضر و با توجه به این میانگین پائین سطح تمرکز ، قدرت تمرکز انسان امروزی بر موضوعات ، کمتر از ماهی طلایی بوده و این موضوع در همه سنین و جنسیت ها به صورت تقریبا مشابهی دیده می شود .

در این مطالعات همچنین محققان دریافتند که محدوده تمرکز و توجه پایدار در افراد گروه سنی بین 18 تا 34 سال به میزان 31 درصد بوده و در این میزان در افراد رده سنی 55 سال به بالا در حدود 35 درصد است . در مجموع میزان قدرت تمرکز در مردان 33 درصد و در زنان 31 درصد اعلام شده است .

از این موضوع که بگذریم ، جنبه مثبت استفاده از تلفن های هوشمند ، افزایش سطح توانائی انسان در توجه به چند موضوع مختلف در آن واحد است . در حقیقت استفاده گسترده از تلفن های هوشمند سبب شده است که مغز انسان به صورت همزمان با چند موضوع درگیر شده و بتواند با موفقیت برخی از محرک های نا مطلوب را فیلتر کرده و به ان ها توجهی نکند .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا