تاسواره های اینسایت با زمین تماس گرفتند

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،ناسا تایید کرد دو تاسواره(CubeSat) یا ماهواره‌های مکعبی که کاوشگر مریخ‌نورد "اینسایت"(InSight) را در سفر تاریخی آن به سمت مریخ همراهی می‌کنند، سالم و روشن هستند.

آژانس فضایی آمریکا(ناسا) می‌گوید اولین سیگنال‌ها را از تاسواره موسوم به "MarCO" در تاریخ 5 مه و دومی را چند ساعت بعد دریافت کرده است.

این دو تاسواره به نام‌های "MarCO-A" و "MarCO-B" در روز شنبه توسط فضاپیمای "اینسایت" در ساعت 4:05 بامداد به وقت محلی از پایگاه نیروی هوایی واندنبرگ در کالیفرنیا به عنوان بخشی از برنامه اولین پرتاب یک ماموریت فضایی عمیق از ساحل غربی ایالات متحده آمریکا آغاز شد.

اگرچه این دو تاسواره که به اندازه یک کیف دستی هستند، "اینسایت" را در مسیر مریخ همراهی می‌کنند، اما قرار نیست همراه آن روی مریخ فرو بیایند. در عوض هدف آنها این است که تعیین کنند که آیا چنین ماهواره‌های کوچک و ساده‌ای می‌توانند در فاصله‌های بین سیاره‌ای کار کنند؟

ناسا می‌گوید سیگنال‌ها از تاسواره‌های "MarCO" به عدم اطمینان در مورد شرایط آنها پایان داد. چرا که آنها از اواسط ماه مارس، یعنی زمانی که روی موشک "اطلس V" بارگیری شدند، آزمایش نشده بودند.

ناسا نگران این بود که عدم آزمایش طولانی مدت آنها باعث شده باشد که باتری‌های آنها خالی شده باشد و ماهواره‌ها کارایی لازم را نداشته باشند. با این حال، سیگنال‌های دریافتی ثابت کردند که هر دو آنها سلامت هستند با موفقیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

"اندی کلش" مهندس ارشد ماموریت MarCO گفت: این سیگنال‌ها نشان می‌دهد که هر دو تاسواره سالم هستند.

هر دو فضاپیما می‌توانستند پنل‌های خورشیدی خود را قبل از تثبیت مسیر خود، با خورشید هماهنگ کنند و رادیوهای خود را فعال کنند.

ناسا می‌گوید که دو هفته دیگر، سیستم کنترل چک می‌شود، تا ارزیابی کند که این کاوشگرهای کوچک چگونه در معرض انواع مختلف دمای شدید و شرایط سخت و تابش شدید اشعه در فضای عمیق واکنش نشان می‌دهند.

علاوه بر این، این دو تاسواره، آنتن جدید تاشو و همچنین سیستم‌های کنترل مسیر و نیروی محرکه را آزمایش می‌کنند.

اگر همه چیز خوب پیش برود، MarCO-A و MarCO-B به عنوان ایستگاه آزمایشی برای کمک به نظارت بر فرودگر "اینسایت" که وارد جو مریخ می‌شود و در ماه نوامبر روی سطح سیاره سرخ می‌نشیند، عمل خواهند کرد.

"جوئل کراجوفسکی"، مدیر پروژه MarCO می‌گوید: ما نگران اما هیجان‌زده‌ایم. تلاش‌های بسیاری در طراحی و آزمایش این اجزای انجام شده بود تا آنها بتوانند در سفر به مریخ زنده بمانند و اطلاعات را در هنگام فرود "اینسایت" به زمین مخابره کنند.

وی افزود: اما هدف بزرگتر ما، کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی تطبیق فناوری تاسواره برای مأموریت‌های فضای عمیق در آینده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا