آسپرین عامل پیشگیری از ابتلا به انسداد مزمن ریوی

پژوهش های جدید نشان می دهد که استفاده منظم از داروی مشهور آسپرین می تواند در کاهش نفخ و بیماری emphysema  یا انسداد ریوی مزمن که نوعی اختلال در کارکرد ریه است ، مفید باشد . این اختلال منجر به تنگی نفس و مشکلات تنفسی می شود .

در همین زمینه دکتر کری آرون Carrie Aaron  رپرست این تیم پژوهشی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا Columbia University Medical Centre واقع در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا اعلام کرد : " مطالعات و پژوهش های پزشکان نشان می دهد که به غیر از پرهیز از مصرف دخانیات و عدم استعمال سیگار و فراورده های مشابه ، روش دیگری برای پیشگیری و کاهش خطر ابتلا به انسداد ریوی مزمن وجود ندارد . "

وی درمورد تاثیر داروی آسپرین بر این بیماری گفت : " با مطالعه جمعیت گسترده ای که در این پژوهش  مورد مطالعه قرار گرفته است ، ما دریافتیم که افراد مصرف کننده آسپرین که دست کم سه یا چهار روز در هفته از این دارو مصرف می کنند کمتر به عوارض ناشی از انسداد ریوی مزمن مبتلا می شوند . این افراد به صورت منظم توسط سیستم محاسبات پرتو نگاری سی تی اسکن به مدت ده سال تحت معاینه قرار گرفتند .  "

لازم به توضیح است که در بین 4 هزار و 471 فردی که در این مطالعات مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته بودند ، در حدود 21 درصد به صورت منظم از آسپرین استفاده می کردند . در طول مدت زمان ده سال که این افراد تحت نظر قرار داشتند ، مشاهده شد که میزان رشد و ابتلای به بیماری انسداد مزمن ریوی در بین افرادی که از آسپرین استفاده می کردند به مراتب کمتر از سایرین بود .

لازم به توضیح است که در این مطالعات ، عواملی مانند سن ، جنسیت ، نژاد ، مصرف دخانیات و فشار خون مد نظر قرار نگرفته است .

دکتر کری آرون برای نتیجه گیری از این پژوهش ها اعلام کرد : " مطالعات ما نشان می دهد که مصرف آسپرین تاثیر مستقیمی بر کاهش خطر ابتلا به امراض ریوی دارد و این موضوع احتمالا به دلیل تاثیر این دارو در عملکرد پلاکت های خونی و یا تاثیر ضد التهابی آن است . "

emphysema   یا بیماری انسداد مزمن ریه نوعی اختلال در عملکرد سیستم تنفسی است که در آن مسیرهای تنفسی فرد محدود شده و اصلی ترین نشانه های آن عبارتند از : تنگی نفس ، سرفه و خلط .

اصلی ترین عامل  ایجاد کننده emphysema   ، استعمال دخانیات است  البته عوامل دیگری همچون آلودگی هوا و وراثت نیز نقش کمتری در ایجاد آن دارند .   در صورتی که افراد به صورت مداوم در معرض این عوامل تحریک‌کننده باشند ، ریه‌های آنها دچار التهاب و واکنش همراه با آماس می‌شود که ناشی از تنگ شدن مسیرهای هوایی کوچک و بافت ریوی موسوم به emphysema است . با کم کردن میزان قرار گرفتن در معرض عوامل شناخته شده این بیماری می‌توان از آن جلوگیری کرد . این امر با تلاش‌هایی برای کاهش سیگار کشیدن و افزایش کیفیت هوای محیط‌های داخلی و خارجی نیز همراه است

در جهان، این بیماری حدود ۳۲۹ میلیون نفر، تقریباً پنج درصد از جمعیت دنیا را مبتلا ساخته است . در سال  ۲۰۱۲ ، این بیماری سومین عامل اصلی در مرگ افراد بوده که بیش از ۳ میلیون نفر را به کام مرگ فرستاده است .  این میزان مرگ به دلیل افزایش نرخ سیگارکشیدن و بالارفتن میانگین سنی جمعیت در بسیاری از کشورها افزایش می‌یابد .

لازم به ذکر است که شرح کامل این پژوهش و نتایج به دست آمده از آن ، در کنفرانس بین المللی  اخیر انجمن قفسه سینه آمریکا 2015 American Thoracic Society International Conference اعلام شد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا