آیا می‌توان چوب را ذوب کرد؟

چوب بیشتر از سلولز، لیگنین (lignin) و آب تشکیل‌شده و درصورتی‌که در معرض حرارت بالا قرار گیرد، ذوب نمی‌شود. اگر چوب را حرارت دهید، ابتدا آب درون آن به جوش آمده و بخار می‌شود و سپس لیگنین و سلولز که هر دو از مولکول‌های آلی بلندمدت تشکیل‌شده‌اند، با اکسیژن واکنش نشان داده و می‌سوزند.

در تغییر فاز از جامد به مایع تنها فاز ماده تغییر می‌کند و ماهیت آن همان است و آرایش شیمایی آن نیز تغییر نمی‌کند. یخ ، آب و بخارآب، در هر سه فاز از آرایش شیمیایی H2O برخوردار هستند. درحالی‌که وقتی گرما به چوب اضافه می‌شود، چوب پیش‌ازاین که بتواند ذوب شود، اکسید می‌شود.

به‌صورت دیگر می‌توان این‌گونه توضیح داد که ذوب یک فرایند فیزیکی است که ماده از جامد به مایع تغییر فاز می‌دهد. هنگامی‌که درجه حرارت به نقطه ذوب ماده افزایش پیدا می‌کند، انرژی ارتعاشی مولکول‌ها از انرژی ثبات تنظیم حالت‌جامد بالاتر بوده و مولکول‌ها از زنجیره خود خلاص شده و به حالت مایع درمی‌آیند. باید به این نکته توجه کرد که در تغییر فاز از جامد به مایع تنها فاز ماده تغییر می‌کند و ماهیت آن همان است و آرایش شیمایی آن تغییر نمی‌کند. یخ ، آب و بخارآب، در هر سه فاز از آرایش شیمیایی H2O برخوردار هستند. درحالی‌که وقتی گرمابه چوب اضافه می‌شود، چوب پیش‌ازاین که بتواند ذوب شود، اکسید می‌شود.

حتی اگر این اتفاق در خلأ رخ دهد، این زنجیره‌های مولکولی برای اینکه به‌صورت آزاد عمل کرده و به فاز مایع تبدیل شوند، بیش‌ازحد طولانی و پیچیده هستند و پیش‌ازاین که درجه حرارت به‌اندازه کافی بالا رود تا زنجیره‌ها شکسته شوند و مولکول‌های چوب بتواند به مایع تبدیل شوند، با اکسیژن واکنش نشان داده و می‌سوزند و درواقع به مواد کوچک‌تر مانند متان و ترکیبات آلی حاوی کربن و هیدروژن شکسته می‌شوند.