مایکروسافت از کوالکام فاصله گرفت

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت،در سایه‌ی انتقادات از عملکرد کامپیوترهای همیشه متصلِ ویندوز ۱۰ و مبتنی بر تراشه‌ی آرم (ACPC)، ارین شاپل، مدیرکل واحد ویندوز مایکروسافت در جریان مصاحبه‌ای با خبرگزاری تک‌رادار، جایگاه این دسته از دستگاه‌ها را کم‌ارزش جلوه داد. وی با تاکید بر اینکه کامپیوترهای همیشه متصل مبتنی بر آرم تنها دستگاه‌های موجود در دسته‌بندی کامپیوترهای مجهز به شبکه‌ی موبایل محسوب نمی‌شوند، گفت اکوسیستم متشکل از این دستگاه‌ها به‌زودی گسترده‌تر خواهد شد. به عنوان یک شرکت تامین‌کننده‌ی نرم‌افزار برای دیگران، این چرخش ظاهرا با رسالت مایکروسافت مطابقت دارد.

در اینجا از واژه‌ی «چرخش» استفاده می‌کنیم؛ زیرا رسالت مایکروسافت در رابطه با دسته‌بندی جدید کامپیوترهای همیشه متصل مجهز به شبکه‌ی موبایل که در دسامبر ۲۰۱۶ آغاز شد، به نحو پیچیده‌ای با همکاری این شرکت با کوالکام در قرار دادن ویندوز ۱۰ روی پردازنده‌های اسپندراگون درهم‌تنیده شده است.

رسالت مایکروسافت در رابطه با کامپیوترهای مجهز به شبکه‌ی موبایل با معرفی دسته‌بندی آن‌ها در دسامبر ۲۰۱۶ آغاز شد و تمرکز آن تقریبا به‌کلی روی کامپیوترهای مبتنی بر تراشه‌های اسنپدراگون کوالکام قرار داشت. همکاری مشترک این دو شرکت با هدف ساخت کامپیوترهای برخوردار از خصوصیات گوشی‌های هوشمند انجام شد. با این حال، به محض انتشار بررسی‌های اولیه که حاکی از عملکرد ضعیف این گونه کامپیوترها بود، مایکروسافت محدوده‌ی توجه خود را به کامپیوترهای اینتل گسترش داد؛ دستگاه‌هایی که از تمام مزایای منحصربه‌فردی که این شرکت با تبلیغ کامپیوترهای همیشه متصل روی آن‌ها تاکید داشت، بهره‌مند نیستند.

مایکروسافت و معرفی دسته‌بندی کامپیوترهای همیشه متصل مبتنی بر آرم

WinHec Event

در جریان نطق اصلی رویداد WinHec در دسامبر ۲۰۱۶، تری میرسون، قائم‌مقام اجرایی گروه ویندوز و دستگاه‌ها اظهار داشت که مشتریان مایکروسافت بیش از پیش خواستار نوآوری در عرصه‌ی کامپیوترهای همراه شده‌اند. وی از همکاری مایکروسافت با شریک قدیمی‌اش اینتل در ساخت کامپیوترهای برخوردار از قابلیت حمل‌ونقل بیشتر با طراحی‌های نازک‌تر تعریف کرد. او همچنین اذعان داشت که مایکروسافت به خلق فرصت‌هایی برای اکوسیستم ویندوز و افزودن قابلیت‌های جدید به ویندوز ۱۰ از جمله موارد زیر نیاز دارد:

  • دسترسی همیشگی به اتصال اینترنت
  • انتخاب آسان بسته‌های داده از بین اپراتورهای مختلف از طریق مایکروسافت استور
  • خرید بسته‌های داده با حساب کاربری مایکروسافت استور
  • به‌کارگیری سیم‌کارت الکترونیکی به جای سیم‌کارت‌های سنتی به‌منظور برقراری اتصال بدون ایجاد تغییر در طراحی دستگاه
  • فعال‌سازی بسته‌های داده به صورت مستقیم از روی دستگاه
  • کسب اطلاع از میزان مصرف داده

مایکروسافت به‌منظور دستیابی به تمام این اهداف، کوالکام، سازنده‌ی برتر تراشه‌ی موبایل را به عنوان شریک جدید خود معرفی کرد. پردازنده‌های آرم اسنپدراگون با قابلیت اتصال به شبکه‌ی موبایل که دسترسی همیشگی به اینترنت، عمر بیشتر باتری در کنار پشتیبانی از اپلیکیشن‌های Win32 را برای کامپیوترهای ویندوز ۱۰ به ارمغان آوردند، دسته‌بندی جدید کامپیوترهای همراه مایکروسافت را ایجاد کردند.

مایکروسافت برای بازاریابی این کامپیوترهای جدید عبارت «کامپیوترهای همیشه متصل» را نه به عنوان توصیف‌کننده‌ی یک دستگاه؛ بلکه برای نامیدن یک دسته‌بندی جدید از کامپیوترها مناسب دید. این عبارت، ویژگی‌های مخصوص گوشی‌های هوشمند نظیر بوت سریع، اتصال همیشگی و عمر شبانه‌روزی باتری را دربرمی‌گیرد.

تعهد چند دستگاهی و چند نسلی کوالکام

کریستیانو امون، نائب رئیس اجرایی کوالکام در رویداد WinHec به میرسون ملحق شد و به تعهد کوالکام به مایکروسافت و کامپیوترهای همیشه متصل اشاره کرد:

ما با تراشه‌ها و دستگاه‌های چندگانه به این همکاری متعهد هستیم. ما برای طولانی‌مدت متعهد می‌شویم و در واقع به کمک یکدیگر می‌توانیم با شبکه‌ی پرسرعت نسل پنجم موبایل و موارد کاربرد فراگیر موجب تحول کامپیوترها شویم.

امون سازگاری کامل ویندوز ۱۰ با تراشه‌های آرم را مورد تحسین قرار دارد و تاکید کرد که زیرساخت تحت تاثیر کوالکام که اکوسیستم گوشی‌های هوشمند را ایجاد کرد، می‌تواند در شکل‌گیری این دسته‌بندی جدید از کامپیوترهای همیشه متصل نیز موثر واقع شود. هنگامی که میرسون از چشم‌انداز بلندمدت امون فراتر از دستگاه‌های اولیه سوال کرد؛ امون در پاسخ گفت: «ما می‌توانیم تمام موارد کاربرد گوشی‌های هوشمند را به صورت مستقیم به کامپیوترها منتقل کنیم.»

وعده مایکروسافت برای عرضه کامپیوترهای همیشه متصل در سال ۲۰۱۷

Always Connected PCs

دون مک‌گوایر، نائب رئیس کوالکام در می ۲۰۱۷ با انتشار ویدئویی روایت کامپیوترهای همیشه متصل مبتنی بر آرم را که در دسامبر ۲۰۱۶  آغاز شد، ادامه داد:

ما به طور پیوسته در پی یافتن راه‌هایی برای بازتعریف تجربه‌ی موبایل برای مشتریان هستیم و به همین دلیل پلتفرم کامپیوترهای همراه اسنپدراگون را توسعه دادیم.

ارین شاپل در گفتگوی اخیر گفت: «ما [مایکروسافت] کامپیوترهای همیشه متصل را با کوالکام یکسان نمی‌پنداریم.» این بیانیه‌ی مطبوعاتی که هم‌بستگی کامپیوترهای همیشه متصل را با کوالکام تقلیل می‌دهد، با روایتی که از سوی میرسون در رویداد «سامیت اسنپدراگون کوالکام» در دسامبر ۲۰۱۷ اعلام شد، ناسازگار است. برای مثال میرسون در آن مراسم گفت:

سال گذشته در همین موقع، ما چشم‌انداز جدیدی از رایانش یکپارچه با اتصال داخلی شبکه‌ی نسل چهارم موبایل، دستگاه‌هایی مجهز به بوت سریع، عمر باتری فراتر از ساعات شبانه‌روز و هفته به تصویر کشیدیم. امروز ما به وعده‌ای که آن زمان دادیم، عمل کردیم.

میرسون کامپیوترهای همیشه متصل را به عنوان دستگاه‌های مدرن ویندوز ۱۰ با طراحی نازک، سبک و لوکس، نمایشگر لمسی، قلم و جوهر دیجیتال، ویندوز هلو، بوت سریع و اتصال همیشگی با عمر باتری یک هفته‌ای تعریف کرد. تمام کامپیوترهای مجهز به قابلیت‌های شبکه‌ی موبایل (نظیر سرفیس پرو LTE) شامل این تعریف نمی‌شوند. با این حال، دستگاه‌های جدید ساخت ایسوس و اچ‌پی بر پایه‌ی آرم که بعدا توسط میرسون معرفی شدند، قرار بود در این تعریف قرار بگیرند.

دفاع کوالکام از کامپیوترهای همیشه متصل؛ عقب‌نشینی مایکروسافت از آن‌ها

Always Connected PCs

پس از آنکه بررسی‌های مختلف از نسل اول کامپیوترهای همیشه متصل، ادعاهای مایکروسافت و کوالکام برای این دسته‌بندی را به چالش کشیدند، کوالکام با انتشار ۳ ویدئو که قابلیت بوت سریع، عمر باتری بهبودیافته و بهینگی بالای این دستگاه‌ها در مصرف انرژی را ثابت می‌کند، در مقابل انتقادها ایستادگی کرد.

در مقابل مایکروسافت بالعکس از روایت متمرکز بر کوالکام که دسته‌بندی کامپیوترهای همیشه متصل را از زمان معرفی آن‌ها شکل داد، عقب‌نشینی کرد. با این حال، شاپل اذعان کرد که به‌روزرسانی آوریل ۲۰۱۸ ویندوز ۱۰ باید عملکرد کامپیوترهای فعلی همیشه متصل را بهبود دهد.

واکنش غیرمعمول مایکروسافت به معنی سرمایه‌گذاری کمتر این شرکت در دسته‌بندی کامپیوترهای همیشه متصل نیست. ردموندی‌ها برای پیشبرد پروژه‌ی اندرومدا حساب ویژه‌ای روی دستگاه‌های مبتنی بر آرم باز کرده‌اند. بنابراین، چنین واکنشی از سوی مایکروسافت نشان‌دهنده‌ی عقب‌نشینی این شرکت از تعهداتش است. در حالی که کوالکام از روایت ارائه‌شده برای این دسته‌بندی دفاع می‌کند، مایکروسافت تلاش دارد به‌سرعت از کوالکام فاصله بگیرد. این رفتار ناخوشایند مایکروسافت با یکی از اصلی‌ترین شرکایش، یادآور برخورد این شرکت با هواداران سرسخت ویندوزفون است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا