مناظره دانشجویی فرصتی برای تمرین گفتگو است

دکتر مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران به عنوان اولین سخنران این نشست، توضیحاتی درباره ماهیت و مزایای برگزاری این مسابقات داد و گفت:اول از همه باید بگویم برگزاری این قبیل مسابقات گفتگو محور در میان دانشجویان بسیار مفید است چرا که باعث می شود از  طرفی میان دانشجویان شور و نشاط ایجاد شود و از طرف دیگر آن ها را به مطالعه وادار می کند و از همه مهم تر فضای گفتمانی را بین دانشجویان تقویت می کند.

وی افزود: در حال حاضر نسل جوان ما عادت به گفتگو ندارند و ترجیح می دهند حرف های خود را به رسانه بکشانند، اما این مسابقات فرصت خوبی است که جوانان به یک تعامل با هم برسند و با یکدیگر گفتگو کنند.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران تاکید کرد: این مسابقات و این مناظرات برای تمرین گفتگو است، ما باید بتوانیم نظر خود را حتی اگر مخالف باشد، در یک فضای گفتمان محور مطرح کنیم.

دکتر سرسنگی در ادامه درباره چرایی و علت برگزاری این مسابقات آن هم به صورت ملی گفت: همانطور که می دانیم در دنیا مناظرات دانشجویی بسیاری برگزار می شود، اما متاسفانه کشور ما در مسابقات بین المللی حضوری نداشته است، با مطالعه و بررسی، این خلاء و کمبود احساس شد و تصمیم گرفتیم مسابقاتی در سطح ملی و به زبان انگلیسی برگزار کنیم تا دانشجویان ایرانی هم توانایی های خود را به نمایش بگذارند.

 سرسنگی به تشریح اهداف برگزاری اولین مناظره ملی دانشجویان پرداخت و گفت: هدف از برگزاری این مسابقه این است که ما بتوانیم گروه هایی را آموزش دهیم تا بتوانند به عنوان نماینده کشور در خارج به فعالیت بپردازند  و از طرفی بتوانیم فرهنگ خودمان را در سطح بین المللی توسعه بدهیم و همچنین دانشجویان را با فضای گفتمان بین المللی آشنا کنیم.

وی در ادامه درباره فرآیند برگزاری مسابقات توضیح داد و گفت:ما از 2 سال پیش چنین برنامه ای را طراحی کردیم و با توجه به تجربه ای که جهاد دانشگاهی در زمینه برگزاری مناظرات داشت از این طرح استقبال کرد و به صورت جدی از سال 96 کارهای اجرایی آن انجام شد و در نهایت 18 و 19 اردیبهشت ماه، مناظره برگزار می شود و رو 19 اردیبهشت نیز اختتامیه این دوره از مسابقات دانشجویی با معرفی گروه های برتر و اهدای جوایز برگزار می شود.

معاون فرهنگی دانشگاه تهران در پایان سخنان خود افزود:مهم ترین هدف از برگزاری این مسابقات، اثبات این مسئله هست که «ایرانی ها کار تیمی بلد هستند» امیدوارم با اجرای این مسابقات نشان دهیم که ما هم می توانیم کار گروهی موفق داشته باشیم  علاوه براین مهمترین نکته و هدف این است که سازمانه هایی کعه در بخش فرهنگ کار می کنند نیاز به همفکری و مشارکت دارند و نباید جدا از هم باشند این مسابقات می تواند به همکاری و همفکری ارگان های فرهنگی ما نیز کمک کند. در پایان امیدوارم این دست مسابقات ادامه دار باشد و در هر دوره گروه های بیشتری ثبت نام کنند.

در ادامه این نشست خبری، دکتر عیسی علیزاده، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، کلیاتی را درباره این مسابقات ارائه داد وگفت:همانطور که می دانید جهاد دانشگاهی در حوزه فرهنگی پیشگام بوده است و اقداماتی در حوزه گردشگری ، حوزه نشر و…انجام داده است. یکی از برنامه های موفق جهاد دانشگاهی، برگزاری مناظره ها بود، مزیت این مسابقات این است که ابتدا مطالعه و نیاز سنجی انجام می شود و سپس با توجه به خلاء ها این برنامه ها اجرا می شود.

وی در ادامه افزود: برگزاری مناظره های دانشجویی به زبان انگلیسی می تواند بسیار تاثیر گذار باشد، اینکه ما هنوز نتوانستیم خیلی از مسائل خود را از طریق گفتمان حل بکنیم، اگر فرهنگ را به یک ماشین تشبیه کنیم، قطعا گفتگو می تواند سیستم عامل آن باشد، گفتمان پردازی و تکیه بر گفتمان در حوزه فرهنگ به تمرین نیاز دارد و این کار ابتدا باید از دانشگاه ها شروع شود.

دکتر علیزاده درباره پیشینه برگزاری این دست مسابقات و همچنین الگوی ایران در برگزاری چنین مناظراتی گفت: از سال ها پیش مسابقات دانشجویی در همه جای دنیا برگزار می شود، اما چون ما نمی خواستیم عین همان برنامه ای که در دیگر کشورها اجرا می شود را تقلید کنیم، تغییراتی در آن مسابقات ایجاد کردیم و عينا از آن ها الگو برداری نکردیم.

علیزاده درباره ظرفیت های فعلی موجود در دانشگاه های کشور برای برگزاری چینی مسابقاتی گفت: بعد آموزشی این برنامه بسیار مهم است اینکه دانشجویان ما در یک فضای گفتمان محور دیدگاه ها و نظرات خود را بیان کنند.

وی افزود: یکی از مهم ترین ویژگی های این مسابقات در ایران که شاید در دیگر کشورها وجود نداشته باشد، این است که گزاره ها و موضوعاتی که برای مناظره در نظر گرفته شده است به انتخاب خود شرکت کنندگان مورد بحث قرار می گیرد و علاوه براین ما سعی کردیم از موضوعات روز دنیا و مباحث اجتماعی برای این کار استفاده کنیم. همچنين  اصلی که در این مسابقات در نظر گرفته ایم بحث اخلاق در مناظره است یعنی عدم تخریب و عدم تمسخر که شرکت کنندگان باید به آن ها توجه کنند.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، درپایان گفت: برنامه بعدی ما میزبانی ایران برای برگزاری چنین مسابقاتی است که امیدوارم مورد استقبال قرار بگيرد  و در این زمینه موفق شویم.

در بخش پایانی این نشست، مهندس مهدی کاظمی خالدی، رئیس سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، توضیحاتی کلی درباره این مسابقات و نحوه برگزاری  داد و گفت: این مسابقات که با همکاری چندین دانشگاه کشور برگزار می شود، درست است که از مسابقات خارج از کشور الگو برداری شده است اما ما با توجه به اصول مورد نظرمان آن ها را تغییر داده ایم. این مسابقات به سبک های مختلف آمریکایی و اروپایی برگزار می شود اما مدل ما بیشتر شبیه به مناظرات مدارس است.

وی در ادامه درباره نحوه برگزاری مسابقه و تیم های انتخاب شده افزود: با همکاری دانشگاه تهران مصاحبه ای با افراد داوطلب انجام شد که از میان آن ها 8 تیم به عنوان تیم شرکت کننده انتخاب شدند و قرار است با هم رقابت کنند.از این 8 تیم انتخاب شده، 1 تیم از دانشگاه وزارت خارجه، 1 تیم از دانشگاه امام صادق و 3 تیم از دانشگاه تهران و 2 تیم از دانشگاه شهید بهشتی و 1 تیم متعلق به اردبیل می باشد. در هر بخش از مسابقات داوران از بین اساتید مسلط به زبان انگلیسی انتخاب شده اند که داوری می کنند.

کاظمی در ادامه اضافه کرد: بخش نیمه نهایی و مراسم اختتامیه مسابقات روز چهارشنبه  با حضور دکتر نیلی،رئیس دانشگاه تهران و دکتر  ابتکار، معاون امورزنان ریاست جمهوری برگزار می شود.

 

گزارش: حانیه محبی زاده

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا