افرادی که باید از اهدای خون خودداری کنند

 دکتر سید موید علویان افزود: در حال حاضر خون های اهدایی و فرآورده های آن بی خطر بوده و در 20 سال اخیر فعالیت های سازمان انتقال خون در جهت انتخاب اهدای سالم، انجام تست های غربالگری دقیق و حذف افراد پرخطر از مقوله اهدای خون، سبب کاهش هپاتیت B و C در جامعه ما شده است.

وی ادامه داد: واکسیناسیون هپاتیت B در اهداکنندگان مستمر، اقدامی موثر در کاهش هپاتیت B به حساب می آید. راه های انتقال هپاتیت B در ایران بیشتر در افراد با سابقه فامیلی خصوصا از طریق مادر به نوزاد، حجامت و خالکوبی غیر بهداشتی و افراد با سابقه رفتارهای پرخطر می باشد در صورتیکه هپاتیت C بیشتر در معتادان تزریقی دیده می شود.
رئیس شبکه هپاتیت کشور به همه ایرانیان توصیه کرد که یکبار آزمایش هپاتیت B را انجام دهند تا افراد در معرض خطر از لحاظ هپاتیت B و C بررسی شوند.
در حال حاضر 1.5 میلیون نفر ایرانی ناقل ویروس هپاتیت B و 350 هزار نفر ناقل ویروس هپاتیت C هستند.
هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می‌ تواند ایجاد شود که بعضی از آنها قابل سرایت هستند و برخی مسری نیستند. از عواملی که ایجاد هپاتیت می‌کنند می‌توان به افراط در مصرف الکل، اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری و هم‌چنین ویروس اشاره نمود. هپاتیت ویروسی منجر به عفونت کبدی می شود.
عامل بیماری هپاتیت یک ویروس است و در ابتدا می‌تواند مثل یک سرماخوردگی بروز نماید؛ ولی بیماری مزمن هپاتیت 'C' بر عکس سرماخوردگی معمولی به دلیل از کار افتادن کبد و مشکل بودن درمان می‌تواند حیات بیمار را تهدید کند.
بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارد. برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی را نشان می‌دهند از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی، ولی در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبدی بروز می‌کند که شامل تورم شکم، اندامها، یرقان و خونریزی‌های گوارشی و … است.
از 15 اردیبهشت ماه تا 21 اردیبهشت در کشور ما، هفته سلامت گوارش نامگذاری شده که تاکید امسال این هفته بر بیمارهای هپاتیت های ویروسی B و C است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا