90درصد کودکان 6ساله دچار پوسیدگی دندان هستند

دکتر خوشنویسان دندانپزشک و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی و رئيس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی، در آستانه برگزاری همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران اظهار داشت: موضوع سلامت دهان و دندان ابعاد وسیعی دارد. در تعريف سازمان بهداشت جهانی، فردي كاملا سالم تلقي مي شود كه از نظر فیزیکی، روحي، اجتماعي و … در سلامت كامل باشد. به عبارت ديگر، اگر فردي از تمام جهات سالم باشد اما دهان و دندان هاي سالمی نداشته باشد، این شخص طبق تعريف، فرد سالمي محسوب نمی‌شود.
وی افزود: میزان شیوع پوسيدگي دندان در کشور ما بسيار بالا بوده و به یک اپیدمی تبدیل شده است. حدود90درصد کودکان 6 ساله دچار پوسیدگی دندان هاي شيري مي باشند. در اين گروه سني کودکانی که هیچ مشکلی در دهان خود ندارند فقط حدود 12 درصد بوده و بقيه افراد از سلامت كامل دندان ها برخوردار نمي باشند (آمار كشوري سال ١٣٩١).
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی اظهار داشت: اگر شاخص بین‌المللی سلامت دهان برای کودکان 12ساله را در نظر بگیریم، آمار پیمایش کشوری ما در سال 91 نشان می دهد كه 27/4 درصد از اين کودکان فاقد دندان های پوسیده مي باشند. اما با گذشت 3سال، حدود 27درصد از اين دندان هاي سالم دچار پوسيدگي مي شوند، به نحوي كه فقط 0/4 درصد از نوجوانان 15 ساله داراي دندان های سالم مي باشند. این آمار همچنين نشان می‌ دهد كه با افزایش سن، به دلیل كمبود آگاهی و عدم انجام مراقبت هاي فردي لازم، اغلب دندان ها يكي پس از ديگري دچار پوسيدگي می شوند.
خوشنویسان گفت: آمار ملي نشان مي دهد كه وضعيت سلامت دهان در افراد سالمند به مراتب بدتر شده به نحوي كه به طور متوسط از 32 دندان، حدود 25 دندان سالمندان كشور پوسیده و یا كشيده شده، به نحوي كه بيش از ٥٠ درصد افراد سالمندان كشورمان دچار بي دنداني كامل مي باشند. او همچنین تصریح کرد: اگر ما هیچ مداخله ايي انجام ندهيم، این مشکلات پيوسته در سطح جامعه افزايش خواهد يافت و شاخص بي دنداني كامل را بيش از پيش افزايش خواهد داد. البته مسئله به اینجا هم ختم نمی‌شود، زیرا بيماري هاي دهان داراي ارتباط مستقيم با بيماري هاي سيستميك بوده و از اين طريق بار بيماري هاي دهان را تا 20 برابر افزايش مي دهد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكي شهید بهشتی ادامه داد: بر اساس پژوهش های انجام شده اگر فردی دچار بیماری ‌های دهان به خصوص بیماری های لثه شود، ريسك ابتلا به بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، ارتريت روماتوييد و در خانم هاي باردار خطر زایمان زودرس و تولد نوزاد کم‌وزن ميتواند افزايش يابد. بنابراین با اهمیت دادن به سلامت دهان و انجام مراقبت هاي فردي لازم میتوان بخش قابل توجهي از تخت بیمارستان ها را خالی نمود. به عبارت ديگر سرمایه گذاری در بخش ارتقاء سلامت دهان بسیار با ارزش و مقرون به صرفه بوده اما متاسفانه برخي از بخش هاي مهم ان تا كنون مقفول مانده است.
وی در پايان گفت: حدود 2سال است که در كشور ما طرح تحول سلامت دهان در حال اجراست و امیدواریم ازاین  طریق بتوانیم خدمات مناسبی را در راستاي ارتقاء سلامت دهان و به تبع ان ارتقاء سلامت عمومی كل افراد جامعه فراهم نماييم. اميد است در همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران كه از ۲۷ تا ۲۹ تیر ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود، كليه اساتيد، سروران و همكاران محترم به هر نحو ممكن بر اساس مسوليت هاي حرفه ايي نقش مؤثر تري در امر پيشگيري از بيماري هاي دهان ايفا نموده و زمينه ارتقاء سلامت در جامعه را در قالب همكاري هاي بخش خصوصي با بخش دولتي ياPublic Private Partnership را بيش از پيش هموار نمايند.همایش سلامت دهان انجمن دندانپزشکان عمومی ایران ۲۷ تا ۲۹ تیر ماه در هتل المپیک تهران برگزار می شود

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا