علم در 18 اردیبهشت

  • روز بیماری های خاص و صعب العلاج

به منظور افزایش آگاهی عمومی در خصوص بیماری های صعب العلاج، روز هجدهم اردیبهشت ماه به عنوان "روز بیماری های خاص و صعب العلاج" در کشور نامگذاری شده است. بسیاری از این بیماری ها قابل درمان نبوده و منجر به ناتوانی، اختلال عملکرد فرد و حتی تهدید کننده زندگی این افراد می شوند. علاوه بر این، ناآگاهی افراد مبتلا و خانواده های آنان منجر به بروز چالش هایی مانند تاخیر در تشخیص و عدم استفاده از خدمات می شود. با توجه به مسائل موجود، اهمیت پژوهش در زمینه شناخت اولیه بیماری و همچنین پیشگیری و درمان، بیماری های مزمن را پررنگ تر می کند.

  •  روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر

صليب سرخ، عنوان سازماني بين ‏المللي است كه براي تسكين آلام بشري و حفظ و پيشرفت بهداشت عمومي، بر طبق موافقتنامه ژنو در سال 1864م و خاصه در نتيجه مساعي شخصي به نام ژان هانري دونان سوئيسي، تشكيل يافت. او در سال 1862م پيشنهاد كرد كه خدمت به رنجوران و زخمي ‏هاي نظامي، فعاليتي بي‏ طرف محسوب شود. اين پيشنهاد با استقبال انجمن‏ هاي امور خيريه مواجه شد و موافقتنامه كنفرانس بين المللي ژنو در سال 1864م براي بهبود وضع مجروحان نظامي تدوين گرديد. از آن پس جمعيت‏هاي ملي صليب سرخ به وجود آمده و گسترش پيدا كرد. هم‏چنين به پاس تلاش هانري دونان، روز هشتم مه، سال‏روز تولد وي به عنوان روز جهاني صليب سرخ تعيين شد.

صليب سرخ، عنوان سازماني بين ‏المللي است كه براي تسكين آلام بشري و حفظ و پيشرفت بهداشت عمومي، بر طبق موافقتنامه ژنو در سال 1864م و خاصه در نتيجه مساعي شخصي به نام ژان هانري دونان سوئيسي، تشكيل يافت. او در سال 1862م پيشنهاد كرد كه خدمت به رنجوران و زخمي‏هاي نظامي، فعاليتي بي‏طرف محسوب شود. اين پيشنهاد با استقبال انجمن‏هاي امور خيريه مواجه شد و موافقتنامه كنفرانس بين المللي ژنو در سال 1864م براي بهبود وضع مجروحان نظامي تدوين گرديد. از آن پس جمعيت‏هاي ملي صليب سرخ به وجود آمده و گسترش پيدا كرد. هم‏چنين به پاس تلاش هانري دونان، روز هشتم مه، سال‏روز تولد وي به عنوان روز جهاني صليب سرخ تعيين شد.

  • تولد اندره میشل لووف

اندره میشل لووف در 8مه 1902 بود. وی از برندگان جايزه نوبل پزشكي در سال ‪ 1965‬بود. اين جايزه به دليل تحقيق در مورد “‪ “RNA‬به وي و دو دانشمند ديگر (فرانسيس ژاكوب و ژاك مونو) اعطا شد. وی هشتم مهر برابر با ‪ 30‬سپتامبر ‪1994‬است.

  • تولد هاوارد رابرت هورویتز

هاوارد رابرت هورویتز بیولوژیست امریکایی متولد 8مه 1947است. وی در سال 2002جایزه نوبل فیزیولوژی -پزشکی را به همراه سیدنی برنر و جان سولستون برای تحقیقات در حوزه کرم های لوله ای (نماتد)از آن خود کرد.

  • تولد پل گوگن

    نقاش و تندیس‌گر برجسته فرانسوی در ( ۸ مه ۱۹۰۳ میلادی) برابر با 18 اردیبهشت 1390 دیده به جهان گشود. آثار بسیاری با دید و نگاه امپرسیونیست ها از او به جای مانده است. او یکی از مهم ترین چهره‌های سبک پسادریافتگری یا پُست‌امپرسیونیسم بود. گوگن آثار زیبا و منحصر به فردی را در این جزیره‌ی زیبا و رویایی خلق کرد. رنگ نقش مهمی در نشان دادن احساسات پنهانی و نهفته او ایفا می کرد و سادگی و ناب بودن از ویژگی های آثارش بود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا