مدارس مجهز، الگوی چین برای آموزش دانش آموزان روستایی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،دفتر اطلاع رسانی شورای دولتی چین در نخستین روز معرفی بخش مرکزی جاده ابریشم به خبرنگاران اعزامی از کشورهای واقع در جنوب و جنوب شرق آسیا، با برگزاری برنامه بازدید از مدرسه راهنمایی شماره 66 شهر ارومچی استان 'شین جیانگ' واقع در شمال غربی چین، بر اهمیت توسعه آموزشی از نگاه مسئولان این کشور تاکید کرد.
دانش آموزان این مناطق پس از پایان مقطع شش ساله ابتدایی، به مدارس یاد شده می روند تا دوره سه ساله راهنمایی را بگذرانند دولت، تمامی مخارج تحصیلی این دانش آموزان تا پایان مقاطع تحصیلی عالی را بر عهده گرفته است.
به گفته رییس مدرسه راهنمایی مورد اشاره، دانش آموزان این مدرسه که از خانواده های کشاورز و دامدار روستاهای اطراف هستند، 10 ماه سال را در کنار یکدیگر در مدرسه به تحصیل، زندگی و بازی می پردازند و تنها برای تعطیلات به خانه می روند.
«کیو دایینگ کایی» در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از پایان این سه سال، آنها تحصیلات خود را در دبیرستانی واقع در شهرهای بزرگ و با امکانات بهتر ادامه می دهند.
وی که مدعی بود تمامی دانش آموزان این مدرسه علاوه بر زبان اویغوری که زبان مادری آنهاست به زبان چینی و انگلیسی نیز مسلط هستند، در اثبات این ادعا از تعدادی از آنها خواست تا در برابر خبرنگاران به هر سه زبان صحبت کنند که همگی از این امتحان، سربلند بیرون آمدند.
کیو تاکید کرد: این سیاست دولت برای اطمینان از باز نماندن دانش آموزان مناطق روستایی دورافتاده از تحصیل است.
همچنین به گفته مدیر مدرسه یاد شده، یکی از مهمترین اهداف راه اندازی این مدارس، آموزش مسالمت آمیز اقوام در کنار یکدیگر و زیر لوای یک پرچم است.
وی اضافه کرد: 50 تا 60 درصد دانش آموزان این مدرسه را دختران تشکیل می دهند.
دیگر برنامه روز نخست بازدید، اجرای موسیقی فولکلور با آلات موسیقی خاص کشورهای منطقه مرکزی جاده ابریشم که سنتور ایران نیز جزو آنها دیده می شد، بود؛ تاکیدی بر اینکه فرهنگ کشورهای منطقه بسیار به هم نزدیک بوده و ریشه های مشترک میان آنها بسیار است.
دفتر اطلاعات شورای دولتی چین همچنین با برگزاری برنامه بازدید از منطقه کیدائوان(Qidaowan) ارومچی که در آن چهار قوم 'هان، هویی، دی بوری و قزاق' در کنار هم با صلح و دوستی زندگی می کنند، اهمیت زندگی مسالمت آمیز اقوام و نقش آن در پیشرفت اقتصادی را برای خبرنگاران برجسته کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا