معضلات محیط زیستی ناشی از غفلت ها و نادیده انگاری ها است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،کریم شافعی روز شنبه در مراسم معارفه سرپرست جدید دانشکده محیط زیست در کرج با بیان اینکه محیط زیست نیازمند دانش افزایی و ظرفیت سازی است، افزود: باید بپذیریم که در سال های گذشته در حوزه محیط زیست عملکرد مطلوبی نداشته ایم.
وی ادامه داد: اگر امروز با موضوعاتی مثل بحران آب، تخریب جنگل، آلودگی هوا، انقراض گونه های گیاهی و معضلاتی از این دست با چالش مواجه هستیم نشان دهنده این است که در مسیری که آمده ایم خطا داشته ایم و باید پاسخگو باشیم.
شافعی اضافه کرد: محیط زیست متعلق به 80 میلیون ایرانی است و ی حراست از آن نیازمند عزم ملی است.
معاون سازمان حفاظت محیط زیست بیان داشت: هرچند در بخش بودجه و اعتبارات جاری و عمرانی سازمان حفاظت محیط زیست افزایش شاهد هستیم اما این بودجه به تناسب نیازهای زیست محیطی اندک است .
وی با اشاره به باز تعریف برخی مفاهیم و نگرش ها در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مقرر شد بخشی از ماموریت های تحقیقاتی و موضوع توسعه پایدار به ترتیب به پژوهشکده و دانشکده محیط زیست محول شود اما نکته آزاردهنده اینجاست که ما مثلاً در موضوع کلیدی مثل آب، کارشناس و متخصص در این مراکز نداریم یا بسیار کم داریم.
معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اخباری در خصوص انحلال دانشکده منتشر شده که مورد تایید ما نیست، ما در کنار دانشجویان مان هستیم و موظفیم بهترین خدمات آموزشی را برای ادامه تحصیل آنها فراهم بیاوریم که بتوانند در فضایی آرام روی درس و پژوهش شان تمرکز کنند.
شافعی گفت: اگر بنا باشد که دانشجویان به جای دیگری منتقل شوند باز خود را هم به صورت اخلاقی و هم اداری مکلف می دانیم که بهترین شرایط را در این زمینه ایجاد کنیم که به دانشجو صدمه ای وارد نشود.
وی درخصوص تکلیف کارکنان دانشکده محیط زیست در صورت تغییر وضعیت این مرکز آموزش عالی اظهار داشت: ظرفیت برای پذیرش کارکنانی که بخواهند از مجموعه جدا شوند درون سازمان محیط زیست و حتی اداره کل محیط زیست البرز مهیا است و جای هیچ نگرانی نیست.
شافعی افزود: سوابق و علاقه مندی اعضای هیات علمی هم در فرایندی که سازوکار آن مشخص خواهد شد مورد بررسی قرار می گیرد تا زمینه جذب آنها و بهره گیری از پتانسیل ها و توانمندی های این افراد فراهم شود.
معاون سازمان محیط زیست با بیان اینکه محیط بان صرفاً دارنده کلاشینکف نیست، گفت: لازم است محیط بانان در فضای علمی مدارج تحصیلی را طی کنند، به همین منظور در تلاش هستیم تا زمینه آموزش محیط بانان به صورت آکادمیک در دانشکده محیط زیست مهیا شود.
وی افزود: با این این اقدام محیط بانان با موضوعاتی مثل خاک، جنگل، آب، پسماند، تیمار جانداران صدمه دیده و هر آنچه که لازم است به صورت عملی در محیط کار با آن دست و پنجه نرم کنند آشنا می شوند.
در این مراسم اسکندر امیدی نیا به عنوان سرپرست دانشکده محیط زیست کشور مستقر در البرز معرفی شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا