کره شمالی بدنبال توسعه همکاری های علمی با دنیا

در یک دیدار تاریخی، هفته قبل رهبر کره شمالی در تلاش برای پایان دادن به اختلافات 70 ساله، به کره جنوبی سفر کرد. در این مدت، کره شمالی باوجود عقب ماندگی در زمینه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی، در حوزه نظامی به پیشرفت های نسبتا چشمگیری دست پیدا کرد.

کیم ایل سونگ، رهبر وقت کره شمالی در دوران جنگ سرد، در پی تهدیدات آمریکا به استفاده از سلاح‌‌های هسته ای ترغیب شد. کره شمالی برای رسیدن به این هدف خود، دست یاری به سوی شوروی و سپس چین دراز کرد، اما هر دو ابرقدرت‌ با وجود آن‌که در مواضع کمونیستی خود با کره شمالی مشترک بودند، دست رد به سینه این کشور زدند.

کره شمالی در این مسیر به کمک‌ و قابلیت‌ های پاکستان امیدوار شد. پاکستان نیز همکاری و تعامل با کره شمالی را فرصتی مناسب دانست تا بنیه خود را تقویت کند. ظاهرا‌ً معامله بین این دو کشور به این شکل بوده است که پاکستان فناوری موشک ‌های بالستیک را از کره شمالی دریافت کند و درمقابل، فناوری سلاح‌ های هسته‌ای را در اختیار‌ پیونگ‌ یانگ‌ قرار دهد.

سپتامبر گذشته (شهریور 96) موشک Hwasong-15، پیشرفته ترین موشک کره شمالی را با موفقیت مورد آزمایش قرار داد؛ موشکی که قادر به هدف قرار دادن کل خاک ایالات متحده است. این موشک بالستیک بین قاره ای ICBM))، نوع جدید و ارتقاء یافته موشک Hwasong-14 بود.

این آزمایش، بیستمین پرتاب موشک بالستیک کره شمالی در سال جاری 2017 و سومین آزمایش موفق موشک بالستیک بین قاره ای در پی دو آزمایش دیگر در ماه ژوئیه گذشته بود.

کره شمالی چند ماه قبل از این آزمایش، بمب هیدروژنی پرقدرتی را مورد آزمایش قرار داده بود که منجر به وقوع زمین لرزه 6.3 ریشتری در شمال شرق این کشور گردید. این بمب هیدروژنی که از قابلیت بارگذاری بر روی موشک های بالستیک برخوردار است، بزرگترین آزمایش هسته‌ای در تاریخ کره محسوب می شود.

خروج کره شمالی از انزوای علمی

کیم جونگ اون، رهبر جوان کره شمالی در سخنرانی 20 آوریل خود، از تمرکز بر تقویت اقتصاد این کشور از طریق علم و آموزش سخن گفت. دیدار رهبران دو کره در هفته گذشته، امیدهای زیادی را برای توسعه همکاری ها به ویژه در زمینه علمی ایجاد کرده است.

کره شمالی که در انزوای شدیدی قرار دارد، سالانه کمتر از 100 مقاله منتشر می کند، اما پیش بینی می شود که با خاموش شدن شعله های تنش سیاسی میان دو کره، همکاری های علمی میان محققان این کشور با سایر کشورها افزایش پیدا کند.

اصلی ترین حوزه های پژوهش دانشمندان و محققان کره شمالی شامل مهندسی، فیزیک، شیمی، علوم مواد و ریاضیات است که 80 درصد از حجم مقالات منتشر شده در سال 29015 را تشکیل می دهد. حدود 50 درصد از مقالات منتشر شده نیز به اساتید و محققان دانشگاه کیم ایل سونگ اختصاص دارد.

جیمز هاموند (James Hammond) از متخصصان زلزله شناسی در دانشگاه لندن که همکاری منحصربفردی را با دانشمندانی از کشورهای آمریکا، چین و کره شمالی برای بررسی یک آتشفشان خطرناک (Mount Paektu) در مرز چین- کره تجربه کرده، معتقد است که فضای جدیدی در کره شمالی ایجاد شده است و دانشمندان این کشور مشتاق انجام تحقیقات و همکاری های بین المللی هستند.

بیشتر بخوانید:

براساس اطلاعات پایگاه داده Web of Science ، کره شمالی حضور خود در عرصه تحقیقات بین المللی را افزایش داده است: دانشمندان این کشور سال گذشته بیش از 80 مقاله را در مجلات مختلف به چاپ رساندند که 4 برابر تعداد مقالات چاپ شده در سال 2014 بود.

اصلی ترین همکار دانشمندان کره شمالی نیز طبق انتظار، دانشمندان کشور همسایه – چین – است و در طول 3 سال گذشته، 60 درصد مقالات با همکاری دانشمندان چینی تهیه شده است؛ در رتبه های بعد نیز دانشمندان کشورهای آلمان و کره جنوبی قرار دارند.

البته هنوز موانعی زیادی در مسیر توسعه همکاری های علمی در سطح بین المللی وجود دارد که از آن جمله می توان به ممنوعیت سفر شهروندان دارای گذرنامه آمریکایی به کره شمالی بدون کسب اجازه ویژه، محدود بودن همکاری های علمی با کره شمالی به دلیل تحریم های سازمان ملل و لزوم کسب تأییده مرتبط نبودن این همکاری ها با فعالیت های نظامی یا هسته ای کره شمالی اشاره کرد.

کارشناسان امیدوارند که طرح های تحقیقاتی و پژوهش های مشترک بتواند موتور محرکی برای بهبود روابط سیاسی دو کره و کاهش تنش در این منطقه باشد.

 

مترجم: معصومه سوهانی

منابع:  / reuters / guardian  nature

No tags for this post.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. به نظر همه میاد این کشور حرف زیادی برای گفتن داشته باشه در این حوزه

  2. هر دو کشور کره شمالی و جنوبی خواهان کنار گذاشتن مشکلات هستند اما بدلیل سنگ اندازی ها و اختلاف افکنی ها هنوز موفق نشده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا