برگزاری کارگاه های آموزشی در سراسر کشور به مناسبت روز جهانی تنوع زیستی

سازمان ملل متحد روز 22 می مصادف با اول خرداد هر سال را روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری کرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، احمد علی کیخا معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: شعار روز جهانی تنوع زیستی امسال تنوع زیستی برای توسعه پایدار اعلام شده است که به این مناسبت سازمان محیط زیست برنامه های متنوعی در سراسر کشور برگزار می کند.

وی با اشاره به اینکه اول خرداد روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است، افزود: سازمان ملل برای هر سال عنوانی متناسب با موضوعات مهم زیست محیطی انتخاب می کند که شعار امسال تنوع زیستی برای توسعه پایدار تعیین شده است.

وی اظهار کرد: موضوع امسال نشان دهنده اهمیت تلاش های انجام شده در تمام سطوح برای ایجاد مجموعه ای از اهداف توسعه پایدار (SDGs) به عنوان بخشی از دستور کار توسعه سازمان ملل متحد پس از 2015 برای سال های 2015 تا 2030 بوده ، همچنین اهمیت نقش تنوع زیستی برای دستیابی به توسعه پایدار از اهمیت زیادی برخوردار است.

کیخا با بیان اینکه بر موضوع تنوع زیستی و توسعه پایدار در اعلامیه وزرا و شرکت کنندگان مقامات عالی رتبه در دوازدهمین کنفرانس کشورهای عضو کنوانسیون تنوع زیستی (CBD) تاکید شده است، افزود: نماینده ایران در این نشست که در کره جنوبی برگزار شد، حضور داشت. 

وی درباره مصوبات این نشست گفت: در مصوبه دوازدهمین نشست کنوانسیون تنوع زیستی بر ارزش ذاتی تنوع زیستی، ارزش های اکولوژیک، ژنتیک، موضوعات اجتماعی، اقتصادی، علمی، آموزشی، فرهنگی، تفریحی و زیبایی شناختی و نقش اساسی آنها در حفظ زیستگاه ها و فراهم آوردن منافع اساسی که بنیان های حیاتی برای توسعه پایدار و زندگی سالم هستند، تاکید شده است.

کیخا ادامه داد: همچنین در این نشست به رسمیت شناختن شدت خسارت جهانی تنوع زیستی و کاهش زیستگاه، تخریب زیربنای توسعه جهانی که بر امنیت غذایی، تغذیه و تهیه و دسترسی به آب و سلامتی مردم فقیر روستایی و به طور کلی جمعیت جهانی تاثیر منفی می گذارد، تاکید شده است.

وی با بیان اینکه به این مناسبت سازمان حفاظت محیط زیست برنامه های متنوعی را در سراسر کشور در این روز برگزار می کند، افزود: بازدید از تمام موزه های ادارات کل حفاظت محیط زیست و موزه تنوع زیستی در پارک پردیسان به مدت یک هفته رایگان است.

وی تصریح کرد: برگزاری کارگاه های آموزشی برای جوامع محلی و ذینفعان با تمرکز بر ویژگی های تنوع زیستی هر استان، همکاری با سازمان های مردم نهاد، اجرای برنامه های زیست محیطی برای کودکان و نوجوانان، اجرای مسابقات مختلف اعم از مسابقه عکاسی، نقاشی و ورزشی در سطح شهر از جمله برنامه های ادارات کل حفاظت محیط زیست در هفته تنوع زیستی است.

کیخا اجرای پرده خوانی، تئاترهای زیست محیطی و نمایش عروسکی، اجرای نقاشی بزرگ پارچه ای و برقراری ایستگاه های گریم و نقاشی کودک، برگزاری کارگاه های آموزشی با هدف ترویج فرهنگ توسعه پایدار را از دیگر برنامه های این هفته در استان ها برشمرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا