شاخص‌های توسعه آموزش عالی سلامت با اجرای برنامه تحول آموزش رشد خوبی داشته است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایسنا،دکتر باقر لاریجانی در همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری با اشاره به اجرایی شدن برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت:‌حدود 3 تا 4 سال است که در این مسیر پیش رفته‌ایم و دستاوردهای زیادی حاصل گردیده است و در این مدت تعداد دانشجویان علوم پزشکی حدود 18 درصد رشد داشته، تعداد اعضای هیات علمی 27 درصد افزایش داشته است. 

دکتر لاریجانی افزود: تعداد دانشجویان خارجی 78 درصد رشد داشته و علیرغم چالش هایی که داشته‌ایم اعتبارات آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی 70 درصد رشد داشته است. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت به رشد 40 درصدی تعداد برنامه‌های بازآموزی در این مدت اشاره کرد و گفت: در این سال‌ها تعداد دوره‌های مجازی منتج به مدرک 60 درصد رشد کرد و 52 دانشگاه اعتباربخشی موسسه و 192 بیمارستان آموزشی اعتباربخشی آموزشی شده‌اند که قبل از اجرای بسته‌ها چنین کاری در کشور صورت نگرفته بود. همچنین 15 مرکز آزمون در مناطق آمایشی طی این مدت ساخته شده است. 

وی با اشاره به تشکیل مرکز تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی و دستاوردهای این مرکز گفت: حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم یک حرکت فکری و الزام است و دانشگاهها باید به این برنامه توجه کنند و اکنون در بحث‌های دانشجویی هم این مباحث در حوزه علوم پزشکی در حال طرح است. 

دکتر لاریجانی گفت: رشته‌های مورد نیاز کشور مانند پزشکی خانواده و آموزش‌های مداوم در حال گسترش است و این آموزش‌ها باعث رفع نیازهای کشور بدون ایجاد رشته‌های دانشگاهی می‌شود. 

وی خاطرنشان کرد:‌ محاسبات نیروی انسانی در 5 سال آینده برای رشته‌های عمومی و تخصصی نهایی و در شورای گسترش تایید شده و ما در حقیقت یک نقشه راه خوب داریم که می‌دانیم در چه مسیری حرکت کنیم. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: توسعه آموزش عالی کشور بر مبنای سند آمایش سرزمینی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است انجام می‌شود و ماموریت گرایی در آموزش علوم پزشکی در حال گسترش است. 

دکتر لاریجانی به توجه به مباحث اخلاق پزشکی اشاره کرد و گفت: در حوزه‌های بین‌المللی دانشگاهها هویت خود را معرفی می‌کنند و تلاش‌هایی برای جذب دانشجویان خارجی صورت گرفته و خوشبختانه روند خوبی داشته است. 

وی اظهارداشت: امیدواریم در سال 97 دو تا 3 درصد دانشجویان کشور را دانشجویان خارجی تشکیل دهند. اختیاراتی در این زمینه به دانشگاهها داده شده که امیدواریم بتوانند به خوبی در این مسیر حرکت کنند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: از مهر ماه امسال همه دانشگاههای علوم پزشکی می‌توانند دروس خود را در سایت دانشگاه علوم پزشکی مجازی قرار دهند و این اتفاق مهمی برای دستیابی دانشجویان علوم پزشکی به دروس سایر دانشگاهها است. 

دکتر لاریجانی با بیان اینکه آزمون‌ها به صورت مجازی در حال برگزاری است که در 2 سال گذشته این برنامه سامان یافته است گفت: همه دانشجویان علوم پزشکی می‌توانند به برنامه‌های درسی سایر دانشگاهها دسترسی داشته باشند و از نرم افزارهای مجازی برای توسعه آموزش علوم پزشکی استفاده کنند. 

وی با بیان اینکه آزمون‌های بین‌المللی در ایران در حال برگزاری است ابراز امیدواری کرد بتوانیم این کار را با استانداردهای بین‌المللی گسترش دهیم. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه اعتباربخشی دانشگاهها و بیمارستان‌های آموزشی انجام شده گفت: دانشکده‌های دندانپزشکی، پزشکی و داروسازی نیز به زودی اعتباربخشی می‌شوند. 

دکتر لاریجانی از سطح‌بندی اجرای برنامه‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت:‌ برنامه‌های اقدام برای اجرای بسته‌ها در سطح ستادی، مناطق آمایشی و دانشگاههای علوم پزشکی طراحی شده و به دانشگاهها سپرده شده است. 

وی ارزیابی اقدامات در هر سه سطح را از اقدامات مهمی ذکر کرد که به زودی آغاز می‌شود و گفت:‌ انتظار از دانشگاهها این است که ترجمان بسته‌های تحول را جدی بگیرند و حیطه‌های سرآمدی دانشگاه را برای دستیابی به مرجعیت علمی رصد کنند. 

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به لزوم افزایش سهم پایان نامه‌های تحصیلات تکمیلی مرتبط با صنعت و فناوری گفت: در کوریکولوم جدید رشته پزشکی حضور دانشجویان در عرصه‌های بالینی برای آموزش یکی از مواردی است که به شدت مورد تاکید قرار گرفته و لازم است این برنامه در دانشگاهها با دقت اجرایی شود.

دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه لازم است برش‌های منطقه‌ای نیروی انسانی مورد نیاز کشور توسط دبیرخانه کلان مناطق آمایشی آماده شود گفت:‌ لازم است دانشگاهها به جذب دانشجویان خارجی و مجازی سازی کوریکولوم های آموزشی توجه ویژه داشته باشند. 

به گزارش وبدا،‌ وی در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری تمامی دست اندرکاران آموزش در دانشگاههای علوم پزشکی بسترهای ارتقای حوزه آموزش سلامت در کشور فراهم گردد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا