10 تا 28 درصد از ایرانی ها هفته ای یک بار ریفلاکس را تجربه می کنند

به گزارش ایرنا، دکتر سیاوش ناصری مقدم امروز – دوشنبه- به مناسبت هفته سلامت گوارش در جمع خبرنگاران افزود: ریفلاکس یا پس زدن شیره معده به داخل مری بیماری شایعی است که اکثر افراد جامعه به خصوص ساکنان جوامع شهر نشین از آن شکایت دارند.

هفته سلامت گوارش از اول تا هشتم خرداد ماه در سراسر کشور با همکاری انجمن علمی متخصصان گوارش و کبد ایران برگزار می شود.

وی با بیان اینکه امسال هفته سلامت گوارش با عنوان سوزش سر دل نامگذاری شده است ادامه داد: مهمترین علائم ریفلاکس معده ترش کردن و سوزش سر دل یا زیر جناغ سینه است.

به گفته وی سایر علایم ریفلاکس معده را می توان درد در ناحیه فوقانی شکم ، حالت تهوع به خصوص در صبح ، درد در ناحیه قفسه سینه ، درد و سوزش در زیر دنده ها ، سرفه مزمن و باد گلو های مکرر نام برد.

***علت بیماری ریفلاکس مشخص نیست 

ناصری مقدم با بیان اینکه علت بیماری ریفلاکس به درستی مشخص نیست گفت :فشارهای عصبی ، غذاهای تند و پر ادویه ،غذاهای چرب ، فست فودها ، نوشابه های گاز دار ، چای زیاد ، لباس تنگ ، قهوه و شکلات، میوه های ترش و نارس ، پرخوری ، دراز کشیدن بلافاصله پس از خوردن غذا و چاقی از عواملی است که باعث می شود که فرد دچار سوزش سر دل یا ریفلاکس شود.

وی ادامه داد: در واقع علل اصلی ابتلا به ریفلاکس معده سبک زندگی نادرست بین مردم است و تغییر سبک زندگی می تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند.

این فوق تخصص گوارش و کبد یادآور شد : در برخی از شرایط سوزش سر دل نشانه بیماری های قلبی است که باید توسط متخصصان مورد بررسی قرار گیرد و افراد از این موضوع بی تفاوت عبور نکنند.

***بیماری ریفلاکس خطرناک نیست 

ناصری مقدم با بیان اینکه بیماری رفلاکس بیماری آزار دهنده است اما خطرناک نیست گفت :این بیماری در دراز مدت احتمال بروز سرطان را نخواهد داشت . بیماران مبتلا به ریفلاکس در بیشتر موارد باید دارو مصرف کنند و پزشکان داروهای مهار کننده و کاهنده آنزیم معده را برای آنان تجویز می کنند.

*** درمان و یا بهبودی ریفلاکس 

در ادامه این نشست دکتر همایون واحدی فوق تخصص گوارش و کبد در این باره گفت : پرهیز از پرخوری ، دست کشیدن از غذا پیش از سیر شدن، پرهیز از غذاهای حجیم و پرچرب و ادویه ، کاهش مصرف غذاهای آماده و فست فودها و انواع سس ها،پرهیز از نوشابه های گاز دار، پرهیز از قهوه و چای و شکلات زیادی از مواردی است که بیماران مبتلا به ریفلاکس باید رعایت کنند.

وی به استرس و فشارهای عصبی اشاره کرد و گفت: حفظ آرامش حین صرف غذا و دوری از نارحتی و فشارهای عصبی و همچنین سریع و تند غذا نخوردن نیز می تواند به بهبود ریفلاکس کمک کند.

واحدی ادامه داد: استعمال سیگار ، قلیان و مواد دخانی از مواردی است که منجر به ریفلاکس می شود .

به گفته وی ورزش کردن ، پرهیز از غذاهای پرحجم و نوشیدن مایعات فراوان حین غذا ، پرخوری نکردن ، پرهیز از نوشابه های گاز ،افزایش وعده های غذایی کم حجم (5 وعده ) از نکاتی است که اگر این بیماران رعایت کنند بیماری به سمت بهبودی می رود.

فوق تخصص گوارش و کبد افزود: بهتر است بین شام خوردن و خوابیدن فاصله 3 تا 4 ساعت رعایت شود تا غذای مصرف شده هضم شود.

وی یاد آور شد :پرهیز کردن از غذاهای شیرین پس از صرف غذا به همراه چای ریفلاکس معده را تشدید می کند. 

همچنین در ادامه این نشست دکتر رضا انصاری فوق تخصص گوارش و کبد گفت:30 تا 50 درصد مراجعه کننده بیماری ریفلاکس معده دارند.

وی افزود : یکی دو دهه اخیر زخم اثنی عشر در کشور بسیار رایج بود اما در حال حاضر ریفلاکس معده در میان مردم افزایش زیادی دارد.

انصاری یاد اور شد : یک پنجم از افراد جامعه دچار بیماری روده تحریک پذیر هستند.

بیمارانی که ریفلاکس دارند به نوعی با بیماری روده تحریک پذیردر ارتباط هستند .

فوق تخصص گوارش و کبد گفت:بیماری ریفلاکس می تواند همراه با سایر بیماری های گوارش مانند زخم معده و اثنی عشر و به خصوص روده تحریک پذیر باشد .

*** برگزاری هفته سلامت گوارش در سراسر کشور 

همچنین دراین نشست دکتر سید مهدی میر ناصری دبیر اجرایی هفته سلامت گوارش گفت : هفته سلامت گوارش امسال در روزهای یکم تا هشتم خرداد ماه با عنوان سوزش سر دل در سراسر کشور برگزار می شود.

وی افزود: در 9 استان کشور ( گیلان ، قم ، خراسان رضوی ،مازندران ، کرمان ، آذربایجان شرقی ،گلستان ، شیراز اصفهان ) برای افزایش آگاهی و ارتقای سلامت گوارش مردم در جامعه برنامه هایی تدارک دیده شده است .

میر ناصری اظهار کرد: 400 متخصص گوارش و کبد در سراسر کشور درباره سلامت گوارش سخنرانی خواهند کرد و نکات بهداشتی و اموزشی را به هموطنان ارایه خواهند کرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا