از تقویت تجاری سازی تا گسترش صادرات در حوزه گیاهان دارویی

به گزارش ایرنا از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر محمد عصاره تاکید کرد: برنامه های پیشنهادی ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی برگرفته از بندهای الزام آور سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی شورای عالی انقلاب است.

وی حمایت از تجاری سازی محصولات، کالا و خدمات دانش بنیان را نخستین محور اجرایی این ستاد خواند و افزود: این محور توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، بر تجاری سازی فنون مربوط به کشت و صنعتی کردن گیاهان دارویی، داروهای گیاهی، تدوین دانش فنی و ارائه آن به شرکت های دانش بنیان تاکید دارد.

عصاره ادامه داد: همچنین گسترش ارتباط با تجار بین المللی به ویژه کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه برای صادرات محصولات دانش بنیان از جمله اهدافی است که این محور دنبال می کند و افزایش فروش و سهم بازار برای محصولات گیاهان دارویی، داروها و فرآورده های گیاهی و طب سنتی در بازارهای بین المللی از جمله برنامه های این طرح است که با فعالیت کارگروه تخصصی توسعه تجارت، صادرات و بازاریابی در ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی به دست می آید.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، دومین محور فعالیت های این ستاد در سال جاری را حمایت فرادستگاهی از توسعه فناوری و نوآوری بیان کرد و گفت: این محور برای بسترسازی مناسب در راستای افزایش تعداد مراکز رشد مستقر در شهرک های علمی و تحقیقاتی و پارک های علم و فناوری در عرصه های گیاهان دارویی، فرآورده های طبیعی و داروهای گیاهی برآمده است.

عصاره، حمایت فرادستگاهی از توسعه اقتصادی و صادرات را محور مهمی در برنامه های سال جاری عنوان کرد و افزود: تلاش و برنامه گسترده ای برای افزایش جهش دار در صادرات مواد گیاهی، محصولات دانش بنیان، فرآورده های ثانویه و داروهای انسانی و دامی با منشا گیاهی داریم.

عصاره، برنامه ریزی و تدوین بسته های عملیاتی مرتبط با ترویج و فرهنگ سازی را یکی دیگر از محورهای تعریف شده این ستاد خواند و گفت: برگزاری جشنواره ها و نمایشگاه های گیاهان دارویی، فرآورده های گیاهی و طب سنتی از جمله برنامه های این محور است.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، حمایت از زیرساخت نهادی بر اساس تکالیف سند راهبرد گیاهان دارویی و طب سنتی را دیگر محور این ستاد عنوان کرد و گفت: درهمین راستا حمایت از شبکه سازی آزمایشگاهی در حوزه گیاهان دارویی، کمک به تدوین شاخص های نظارت بر آزمایشگاه های عضو شبکه، اختصاص اعتبارات بر اساس نتایج ارزیابی و رتبه بندی و توسعه و تقویت کمی و کیفی شبکه ملی پژوهش و فناوری گیاهان دارویی در دست اقدام است.

وی ایجاد سامانه مجازی خرید و فروش گیاهان دارویی، داروهای گیاهی، مکمل ها و فرآورده های طبیعی را از جمله برنامه های حمایت از سامانه های ملی و زیرساخت های علمی خواند.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، دیگر اهداف این ستاد را حمایت از توسعه و تقویت R&D شرکت های دانش بنیان و کمک به راه اندازی خطوط تولید و بسته بندی جدید بیان کرد.

وی تصویر و تکمیل بانک های اطلاعات ملی را به عنوان برخی محورهای پیشنهادی این ستاد نام برد و گفت: برنامه های این محور تهیه بانک اطلاعات گیاهان دارویی مربوط به 22 کشور عضو اتحادیه همکاری های کشورهای حاشیه اقیانوس هند، حاوی 24 عنوان درزمینه علوم و صنایع مربوط به گیاهان دارویی، شرکت های تجاری و تولیدی، ساختارهای آموزش و انتشارات فعال و تشکل های مردمی و دولتی است.

عصاره با اشاره به برنامه تدوین استانداردهای ملی و منطقه ای گفت: این محور به تدوین و انتشار استانداردهای مواد مؤثره و اسانس گیاهان دارویی و معطر کمک خواهد کرد و علاوه بر این، حمایت فرابخشی از شناسایی پایش گیاهان دارویی و معطر در راستای پوشش کامل فلور ایران از دیگر برنامه های این ستاد در سال 94 است.

وی برنامه های این محور را آنالیز ترکیبات و تعیین هویت شیمیایی تعدادی از گیاهان دارویی و معطر ایران برای اسانس گیری و عصاره گیری، کاهش سطح برداشت رسمی و غیررسمی از عرصه های طبیعی و افزایش سطح زیر کشت دارویی بیان کرد. 

عصاره تاکید کرد: تلاش ملی برای خودکفایی در اصلاح بذرهای گیاهان دارویی مهم در ایران، مطالعه گیاهان دارویی بومی به جای گیاهان دارویی وارداتی و حمایت از اجرای کلان طرح ارزیابی سازگاری و همچنین عملکرد گیاهان دارویی وارداتی نیز از دیگر برنامه های این محور خوانده می شود.

عصاره یادآور شد: حمایت از سیاست های بین دستگاهی در راستای افزایش تولید داروهای گیاهی و فرآورده های طبیعی، حمایت از مکتب پزشکی ایرانی اسلامی با رویکرد بهره مندی از میراث مکتوب در نظام سلامت و برنامه ریزی ستاد کشوری بر مبنای انجام تکالیف سند مصوب راهبرد ملی نیز از دیگر محورهای سال جاری ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی قرار داده می شود.
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا