دانشمندان می‌خواهند چشمان شما را به لیزر تبدیل کنند

سری فیلم‌های سوپرمن و دنیای تخیلی آن تقریبا چندین نسل را به خود جذب کرده است. یکی از نکات جالب این موجود فرازمینی، چشمان لیزری او بود که می‌توانست دشمنان را به کپه‌ای از خاکستر بدل کند. این امر رویای بسیاری از انسان‌ها بوده است و دانشمندان دانشگاه سن اندروز در کشور اسکاتلند (احتمالا با الهام از این فیلم) اقدام به طراحی و ساخت یک سیستم لیزری قابل تعبیه در چشمان انسان کرده‌اند.

البته این سیستم لیزری قرار نیست تا افراد دیگر را به خاکستر بدل کند بلکه استفاده از آن برای مصارف پزشکی و امنیتی خواهد بود. این سیستم شامل یک لایه بسیار نازک است که می‌تواند با قرار گرفتن روی چشمان فرد، امکان ساتع کردن امواج لیزر توسط چشمان او را ممکن سازد.

از سوی دیگر این لایه به‌قدری نازک است که احتمالا بتوان آن را روی یک لنز پیاده‌سازی کرد و با گذاشتن لنز می‌توان شاهد تبدیل چشم به یک دستگاه لیزری افکن بود. این امر بدون هیچ‌گونه آسیبی برای چشمان فرد انجام می‌شود و به همین دلیل نیز امری کاملاً مناسب و امن خواهد بود.

مالت گدر (Malte Gather) که یک پروفسور در دانشکده فیزیک و ستاره‌شناسی این دانشگاه است، در بیانیه‌ای درباره این یافته اعلام کرد: «فعالیت ما یک دستاورد جدید در توسعه لیزر و به‌صورت دقیق‌تر، استفاده از لیزر در محیط‌های حساس و نرم به‌حساب می‌آید.»

دیگر طرح مدنظر این دانشمندان این است که بتوانند این لایه‌ها را روی اسکناس‌ها نیز پیاده‌سازی کنند. این امر موجب می‌شود که دیگر ساخت اسکناس جعلی بسیار دشوار و تقریبا غیرممکن شود. البته هنوز مشخص نیست که طرح دوم چه زمانی رقم زده خواهد شد از سوی دیگر فاز بعدی پروژه به پیاده‌سازی سیستمی مشابه بر روی فناوری‌های پوشیدنی اختصاص دارد. شایان‌ذکر است که نتایج تحقیقات این گروه برجسته علمی در نشریه علمی Nature Communications منتشر شده و در اختیار تمامی مردم جهان قرار گرفته است.

منبع: Cnet

ترجمه: احمد محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا