ریزگردهای شیمیایی عامل تشدید آمار سرطان در خوزستان است

به گزارش سیناپرس به نقل از سلامت نیوز،هدایت الله خادمی، با تایید خبر افزایش تعداد مبتلایان به سرطان در استان خوزستان در بیان علل آن گفت: به غیر از نوع تغذیه و روند شناسایی این بیماری در این استان یکی دیگر از عوامل شیوع بیماری سرطان در استان خوزستان به اثرات ناشی از مواد شیمیایی مورد استفاده در زمان جنگ برمی‌گردد.
نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: توسعه ریزگردها از دیگر عوامل شیوع این بیماری در این منطقه بوده است که در پی استنشاق آنها به مرور افراد دچار بیماری‌های تنفسی و در نهایت سرطان می‌شوند.
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس، بیان کرد: اجرای طرح‌های حفاری در صنعت نفت از دیگر علل بروز این بیماری‌ها بوده چرا که در روند فعالیت خود از مواد شیمیایی متعددی استفاده می‌کنند که اغلب سرطان زاست، کما اینکه در حفاری از یک سیالی تحت عنوان گل حفاری استفاده می‌کنند که در سطح خوزستان رها شده سپس همراه با ریزگردها در هوا منتشر می‌شود و مردم آن را استنشاق می‌کنند.

مشکلات اقتصادی مانعی در مسیر تشخیص زودهنگام سرطان در خوزستان
وی افزود: مشکلات اقتصادی کنونی نیز یکی از عواملی است که موجب رشد این قبیل بیماری‌ها می شود، چرا که به غیر از استرس دائمی، مردم از توان مالی کافی برای انجام آزمایشات دوره‌ای به منظور تشخیص به موقع بیماری‌ها برخوردار نیستند، بنابراین در زمان رشد بیماری متوجه آن می‌شوند، ضمن اینکه دسترسی به مراکز درمانی تخصصی هم وجود ندارد به این دلیل که به غیر از کمبود امکانات، شرایط زیست محیطی منطقه هم باعث شده تا نخبگان و پزشکان متخصص این استان را ترک کنند.

بخش اعظمی از رودخانه کارون به فاضلاب آلوده شده است
خادمی اظهار کرد: وضعیت آب خوزستان از دیگر مواردی است که به بروز بیماری‌ سرطان دامن می‌زند، کما اینکه بخش اعظمی از رودخانه کارون به فاضلاب آلوده شده است، از سوی دیگر آب مورد استفاده مردم خرمشهر، آبادان، اهواز و سایر شهرهای این منطقه قابل شرب نیست، چرا که پساب بیمارستان‌ها به آب‌هایی می‌ریزد که از آن به منظور شرب استفاده می‌شود و تصفیه‌خانه‌های صنعتی نیز به اندازه‌ای کارآمد نیستند که سلامت کامل آب آلوده به گل، فاضلاب، گوگرد و مواد نفتی این استان را تضمین کنند.
وی یادآورشد: سرطان دستگاه گوارشی، کبد و پوست از شایع‌ترین نوع سرطان در استان خوزستان است، همچنین ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی از دیگر مواردی است که در این استان شایع شده است و حتی زنان این منطقه به نسبت زنانی که در سایر استان‌ها زندگی می‌کنند بیشتر به این بیماری دچار شده‌اند.

کاهش رشد بیماری‌ها در خوزستان در گروی استفاده از مدیران نخبه جوان است
این نماینده مردم در مجلس دهم، اظهار کرد: هم‌اکنون مسئولان حوزه سلامت باید در زمینه پیشگیری از رشد این بیماری در استان خوزستان اقدام جدی انجام دهند، هر چند ناکارآمدی برخی مسئولان وضعیت این استان را به اینجا رسانده است آن هم در کشوری که از یک درصد خاک و 7 درصد منابع جهان برخوردار است.
عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان، تاکید کرد: بی‌تردید مشکلات این منطقه قابل حل کردن است به شرط اینکه از مدیران نخبه جوان و کارآمد در بخش‌های مختلف استفاده شود که با بررسی تمام ابعاد این موضوع در جهت ساماندهی بخش‌های مرتبط با حوزه سلامت از جمله بهره‌مندی بیماران از بیمه سلامت گامی اساسی بردارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا