کامیون مفهومی شل، مجهز به سلول‌های خورشیدی معرفی شد

به گزارش سیناپرس به نقل از زومیت،حمل‌ بار به عنوان بخش مهمی از سیستم حمل‌ونقل شناخته می‌شود و مقررات مصرف سوخت در بسیاری از نقاط جهان برای خودروهای سنگین اعمال شده است. به همین دلیل، فشار دولت‌ها برای توسعه سیستم حمل‌ونقل و بازدهی مصرف سوخت ادامه دارد. 

برند نفتی شِل با شرکت تولید کامیون ایرفلا (AirFlow) در ساخت "استارشیپ" همکاری خود را آغاز کرده است؛ استارشیپ یک کامیون بارکش مفهومی بزرگ مجهز به فناوری‌های مختلفی برای صرفه‌جویی در مصرف سوخت است که اکنون در مرحله تولید آزمایشی قرار دارد.

starship concept truck / کامیون مفهومی استارشیپ شل

شرکت ایرفلا دارای سابقه‌ی طولانی در تولید کامیون‌های مفهومی کلاس ۸ است که برای بهبود مصرف سوخت، با استفاده از نمونه اولیه Cabover در اوایل دهه ۸۰ میلادی طراحی شده است. به دنبال آن کامیون بالت‌تراک (BulletTruck) در سال ۲۰۱۲ معرفی شد که حمل بار در شرایط واقعی را آغاز کرد و به طور متوسط ۱۷.۵ لیتر سوخت در ۱۰۰ کیلومتر مصرف می‌کرد؛ این در حالی است که بالت‌تراک قادر بود وزن بار خالصی معادل ۲۹,۴۹۴ کیلوگرم را از یک ساحل به ساحل دیگر جابجا کند. در حال حاضر با استفاده از ارائه تخصص فنی شل در مورد پیشرانه و اجزای سیستم محرکه و خط انتقال قدرت (و همچنین توصیه‌هایی برای روان‌کننده‌ها)، ایرفلا با تولید نسل جدید کامیون پروتوتایپ به نام استارشیپ (Starship) قدمی دیگر به جلو برداشته است.

هیچ تردیدی وجود ندارد که تریلر و کامیون بارکش نسبت به سایر کامیون‌هایی که احتمالا در بزرگراه حرکت می‌کنند، از خاصیت آیرودینامیکی بیش‌تری برخودار هستند؛ این به دلیل طراحی خطوط منحنی کابین سفارشی ساخته شده از فیبر کربن است که به شکافتن جریان هوا و کاهش وزن کمک شایانی می‌کند. ساختار فیبر کربنی به کاپوت، سپر و بخش رکاب جلو و عقب کامیون گسترش می‌یابد. در قسمت جلو، یک جلوپنجره مشبک دیافراگمی فعال وجود دارد که در زمان‌هایی که برای خنک‌کاری پیشرانه لازم نیست، بسته می‌شود و جریان هوا را از اطراف سطح بدنه کامیون به سمت قسمت عقب و کنار عبور می‌دهد؛ این ویژگی، زمان گرم شدن پیشرانه را در هوای سرد کاهش می‌دهد. در قسمت عقب کامیون استارشیپ نیز یک دنباله شبیه قایق وجود دارد که درگ را کاهش می‌‌دهد. 

starship concept truck / کامیون مفهومی استارشیپ شل

کامیون بارکش مجهز به پیشرانه ۶ سیلندر  Cummins X15 متعلق به سال ۲۰۱۶ است، که ۴۰۰ اسب بخار قدرت و ۲،۵۰۸ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین یک سیستم اکسل (محور) هیبریدی الکتریکی در هنگام بالا رفتن از شیب، حرکت کامیون را تقویت می‌کند. این محور دارای پیکربندی کم‌سرعتی است که برای حفظ قدرت کشش خوب کامیون و ارائه بهره‌وری بهتر ارائه می‌شود. برای نگه‌داری تایرهای کامیون در فشار مطلوب، لاستیک تریلر به سیستم باد اتوماتیک سفارشی (ATIS) مجهز شده است.

starship concept truck / کامیون مفهومی استارشیپ شل

با استفاده از فضای آزاد موجود در بالای کامیون، قسمت بالای تریلر با سیستم خورشیدی ۵۰۰۰ وات تجهیز می‌شود که پکیج باتری ۴۸ ولتی را برای استفاده در برخی قطعات الکترونیکی از جمله چراغ‌های LED، برف‌ پاک‌کن، موتورهای دمنده، وسایل اندازه‌گیری پارامترهای کارکردی، سیستم تهویه مطبوع و مایکروویو شارژ می‌کند.

starship concept truck / کامیون مفهومی استارشیپ شل

کامیون استارشیپ اولین نمایش عمومی خود را هفته گذشته در رویداد Shell Make the Future آغاز کرد؛ این رویداد در سونوما ریس‌وی (Sonoma Raceway) ایالت کالیفرنیا و پیش از آغاز مسابقه رانندگی ساحل تا ساحل ایالات متحده در ماه آینده، برگزار شد. در این مسابقه کامیون مسیر خود را از کالیفرنیا آغاز می‌کند و باری به وزن ۳۶،۲۸۷ کیلوگرم (حداکثر وزن خالص مجاز کامیون) را تا فلوریدا حمل خواهد کرد. 

در این سفر، تیم پروژه استارشیپ میزان مصرف سوخت و بازدهی حمل بار کامیون را اندازه‌گیری خواهند کرد. مقدار انرژی بسیاری برای انتقال مقادیر زیادی از بار بین دو نقطه موردنیاز است؛ شل و ایرفلا معتقدند که این مهمترین معیار برای اندازه‌گیری کارایی حمل‌و نقل بار است، در حالی که علاوه بر کاهش مصرف سوخت، بیش‌ترین میزان بار نیز در داخل تریلر بارگیری می‌شود. در نتیجه هزینه‌های حمل بار و انتشار آلاینده‌های کربنی در کامیون کاهش می‌یابد.

starship concept truck / کامیون مفهومی استارشیپ شل

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا