تاثیر بارندگی های اخیر بر خلیج گرگان موقتی است

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،اکنون پیشنهادات زیادی برای نجات خلیج داده شده اما هنوز هیچ یک از آنها انجام نشده است، در آخرین جلسه قرار شد که نتیجه گیری نهایی در گرگان با برگزاری جلسه ای اتخاذ شود تا این مشکل را حل کنیم؛ اما تاکنون جلسه ای برگزار نشده است که مشخص شود چه روشی را در پیش بگیریم.
خلیج چهار هزار هکتاری گرگان، یکی از بزرگترین مخازن آب شیرین متصل به دریای خزر است و تداوم زندگی بسیاری از جانداران در بزرگترین دریاچه زمین به اتصال این خلیج با دریا وابسته است.
وی افزود: تاکید سازمان بنادر و کشتیرانی بر لایروبی کانال های خزینی و آشوراده در استان گلستان است که به خلیج گرگان سرازیر می شوند، اما سیاست استان مازندران برخلاف استان گلستان است، مسئولان استان مازندران معتقدند باید بخش غربی خلیج راکه دچار چالش است، نجات دهیم و می گویند باید با ایجاد کانالی مصنوعی یا با رفع موانع رسیدن روان آب ها به خلیج، آن بخش هرچه زودتر احیا شود؛ بنابراین بین دو استان اختلاف نظر وجود دارد.
رییس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: به نظر می رسد لایروبی کار درستی نیست زیرا سطح تراز آب دریای خزر در واکنش به گرمایش زمین رو به کاهش است؛ بنابراین حتی اگر لایروبی که هزینه زیادی دارد، صورت گیرد، در طولانی مدت جواب نخواهد داد.
وی ادامه داد: هزینه لایروبی هر کانال حدود 50 میلیارد تومان است و در مجموع 100 میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی دو کانال نیاز است که عملا بعد از پنج سال دیگر آبی وجود ندارد که وارد این کانال ها شود؛ بنابراین با این کار ارزش افزوده پول خود را از دست داده و منابع اقتصادی خود را زیر سوال برده ایم، در حالی که می توان با یک دهم این مقدار، یک کانال از بخش جزیره اسماعیل بای به سمت خلیج گرگان احداث کرد تا با ورود آب از آن و وارد شدن به خلیج گرگان مشکل بخش غربی خلیج برای همیشه برطرف شود.
خوشروان گفت: اکنون تضادی بین این دو فرضیه وجود دارد؛ هدف استان گلستان این است که اگر لایروبی انجام شود، آنجا تردد دریایی راحت تر صورت می گیرد، صیادان به راحتی وارد دریا می شوند و رفت و آمد گردشگران آسان تر می شود اما این نکته را درنظرندارند که در میان مدت و درازمدت ممکن است این کانال هایی که با هزینه هنگفت لایروبی شدند، پاسخگوی نیاز آنها نباشد و به علت سهل انگاری سرمایه کلانی از کشور را از دست بدهیم.
بر اساس اعلام های صورت گرفته، عمق خلیج گرگان که در برخی نقاط به حداکثر سه متر می‌ رسید، اینک در اثر رسوب‌ گذاری به 1,5 متر کاهش یافته است.
رییس گروه پژوهشی مدیریت محیط زیست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با بیان اینکه یک فرضیه دیگر هم انتقال آب نیروگاه نکا به خلیج گرگان است، افزود: نیروگاه نکا برای خنک کردن سیستم خود آب را از دریا مکش می کند که بعد از مصرف هیچ نوع آلودگی نیز به همراه ندارد و فقط گرم است که این آب نیز در مسیر 14 کلیومتری به خلیج گرگان سرد می شود و به این ترتیب مشکل گرم بودن آب نیز برطرف و مشکل بخش غربی خلیج گرگان که اکنون کاملا خشک شده است، مرتفع می شود.
خلیج گرگان از لحاظ موقعیت جغرافیایی در جنوب شرقی دریای خزر و در حوزه شهرستان های بندرترکمن، بندرگز، نوکنده و بهشهر واقع است و از 60 کیلومتر طول و حداکثر 12 کیلومتر عرض برخوردار و دارای امتداد شرقی – غربی است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا