ذخیره انرژی باد و خورشید در باتری های آبی

به گزارش سیناپرس به نقل از ایرنا،نمونه اولیه این باتری منگنز-هیدروژن فقط 7.5 سانتیمتر ارتفاع دارد و 20 میلی وات ساعت الکتریسیته تولید می کند. با وجود خروجی اندک این باتری محققان معتقدند این فناوری قابلیت بهره برداری صنعتی را دارد و می توان آن را به گونه ای توسعه داد که علاوه بر تولید خروجی مناسب امکان 10 هزار بار شارژ و طول عمری بیش از 10 سال را داشته باشد.
محققان برای تولید این باتری نوعی نمک خاص را درون آب حل کرده و از یک فرآیند شیمیایی برگشت پذیر استفاده کردند که امکان ذخیره سازی الکترون ها را در قالب گاز هیدروژن فراهم می کند. در این فرآیند شیمیایی از تبادل الکترون بین آب و سولفات منگنز استفاده می شود. سولفات منگنز یک نمک صنعتی ارزان قیمت است که در فرآیند تولید باتری های خشک، کودهای شیمیایی، کاغذ و سایر محصولات صنعتی کاربرد دارد.
به اعتقاد محققان نوآوری در استفاده از یک فرآیند شیمیایی جدید، مواد اولیه ارزان قیمت و سادگی تولید باتری منگنز- هیدروژنی، این باتری را به یک گزینه مناسب برای ذخیره سازی انرژی در شبکه برق تبدیل می کند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Energy منتشر شده است.