ساخت ماهیچه مصنوعی با پیاز!

یک ماهیچه مصنوعی، که توسط گروهی از محققان در دانشگاه تایوان ساخته شده است، برخلاف سایر انواع مشابه که سابقا تولید شده بود، می تواند به منظور خم شدن، در زوایا و مسیر های مشخصی منبسط و منقبض شود و میزان این انبساط و انقباض به ولتاژ محرکی بستگی دارد که به این ماهیچه اعمال می شود.

ون پین شی (Wen-Pin Shih) به عنوان سرپرست این گروه تحقیقاتی، در این باره می گوید: هدف اصلی این پژوهش ساخت یک ریز ساختار طراحی شده در ماهیچه های مصنوعی بوده است که زمانی که از این ماهیچه مصنوعی استفاده می شود بتواند آن را به صورت بهتری خم یا کشیده کند. برای رسیدن به چنین هدفی، این تیم به این نتیجه رسیدند که ساختار سلولی پیاز و ابعاد آن می تواند بسیار مفید باشد زیرا این ساختار شبیه به چیزی است که این تیم برای یک ماهیچه مصنوعی ایده ال در نظر داشتند.

پوسته بیرونی پیاز (پوست شکننده ای که فقط در سطح زیرین پیاز یافت می شود) یک لایه شفاف و ظریف از سلول های قالب دار است که به ترتیب در یک شبکه محکم قرار گرفته اند. محققان این سلول ها را با اسید عمل آوری کردند تا همی سلولز (hemicelluloses) آن ها را از بین ببرند؛ همی سلولز پروتئینی است که باعث سفت و محکم شدن دیواره های سلولی می شود. سپس آن ها هر دو طرف لایه پیاز را با فلز طلا پوشاندند و زمانی که ماده سیال از میان الکترودهای طلا جریان پیدا می کند، سلول های پیاز به شکل ماهیچه خم و راست می شوند.

این محققان به منظور تخمین سودمندی این سازه، دو ماهیچه پیازی را برای استفاده از یک انبرک بکار بردند. این محققان امیدوارند که در آینده بتوانند قدرت بلند کردن اجسام توسط این ماهیچه ها را افزایش دهند. شی در این باره بیان کرد که قدم بعدی آن ها این است که نیروی محرک و ولتاژ تحریک این ماهیچه را کاهش بدهند تا بتوانند به نتایج مفیدتری برای آن دست پیدا کنند. یافته های این محققان در ژورنال بین المللی Applied Physics Letters به چاپ رسیده است تا سیار محققان نیز امکان استفاده از آن را داشته باشند.