کودکان روستایی سالم‌تر از کودکان شهری هستند

بسیاری از ما این موضوع را شنیده‌ایم که هرچقدر که یک کودک در محیط خاک‌آلودتری بزرگ شود، سیستم ایمنی بدن او قوی‌تر خواهد شد. کودکان روستایی که با حیوانات مختلف سروکار دارند و خاک‌بازی می‌کنند، معمولا از نظر سیستم ایمنی بدن به ساختار مستحکم‌تری نسبت به کودکان شهری مجهز هستند. بااین‌وجود دانشمندان به سراغ این موضوع رفته و سعی کرده‌اند تا به‌صورت علمی به این مقوله بپردازند.

دانشمندان برای این کار یک گروه متشکل از 40 جوان آلمانی را انتخاب کرده و شروع به آزمایش روی آن‌ها کردند. این جوانان به نحوی انتخاب‌شده بودند که نیمی از آن‌ها در دوران کودکی و تا سن 15 سالگی در مزارع بزرگ‌شده بودند. از سوی دیگر هیچ‌کدام از این افراد سابقه بیماری و مشکلات حاد نداشتند.

تحقیقات انجام‌شده بر روی این افراد نشان داد که کسانی که در محیط‌های روستایی بزرگ‌شده بودند علاوه بر  اینکه از سیستم ایمنی فیزیکی بهتری برخوردار هستند، ساختار روانی مستحکم‌تر و نیرومندتری را نیز دارند. دانشمندان دلیل این دو مورد را به‌سادگی توضیح می‌دهند.

کودکانی که در محیط‌های روستایی قرار دارند، با گردوخاک و حیوانات خانگی متعددی روبرو هستند که باکتری‌ها و جرم‌های موجود در محیط را ایجاد می‌کنند. این امر موجب می‌شود که بدن انسان در سنین پایین بتواند به‌نوعی با باکتری‌ها مبارزه‌ای سالم را تجربه کرده و خود را تقویت کند.

از سوی دیگر عدم تقویت به این روش می‌تواند منجر به عکس‌العمل‌های اغراق‌شده از سوی بدن فرد شود که این موضوع به مواردی مانند آلرژی و بیمار شدن سریع بدن در برابر موارد ساده‌ای مثل غبار خانگی منتهی می‌شود. این تحقیقات نشان‌دهنده این است که بشر با خطری جدی روبرو خواهد بود.

بر اساس تحقیقات انجام‌شده، تا سال 2050 میلادی تقریبا دوسوم جمعیت جهان در شهرها زندگی خواهند کرد و با این تفاسیر، سیستم ایمنی و ساختار روانی ضعیف‌تری خواهند داشت و این امر می‌تواند به ایجاد بحران بزرگ سلامت در تمامی جهان منتهی شود. نکته جالب این است که تئوری ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن کودکان شهری، سال‌ها پیش ارائه شده بود ولی تئوری ضعیف بودن سلامت روانی آن‌ها چند سال پیش مطرح شده بود. با این آزمایش‌ها ثابت‌شده است که کودکان شهری در برابر مواردی مانند افسردگی و نارسایی پس از حادثه، بسیار ضعیف هستند.

منبع: Gizmodo