جلوگیری از سرطان پوست با ویتامین B

ارمغان فصل تابستان نور شدید خورشید و اثرات زیانباری است که بر پوست‌های حساس دارد. اخیرا محققان استرالیایی نوعی ویتامین B قوی کشف کرده‌اند که برای کاهش بروز سرطان پوست تا 23 درصد کارایی دارد.

برای اولین بار است که شواهد روشنی در رابطه با کاهش سرطان پوست با استفاده از یک ویتامین ساده و کرم ضد آفتاب به دست آمده است. با این حال افرادی که در معرض ابتلا به این بیماری هستند حتما باید به طور منظم برای چکاپ به پزشک خود مراجعه کنند.

محققان به 386 بیمار که طی 5 سال گذشته حداقل دو بار به دو نوع سرطان رایج پوست مبتلا شده بودند روزانه دو نوبت نیکوتینامید – ویتامین B5 – و قرص دارونما دادند. آنان دریافتند نیکوتینامید (که خوشبختانه ارزان نیز هست) قادر است خطر عود سرطان پوست معمولی – و نه از نوع بدخیم – را کاهش دهد.

دو نوع از رایج‌ترین انواع سرطان پوست کارسینوم سلول بازال و کارسینوم سلول سنگفرشی هستند- کارسینوم به رشد بدخیم سلولهای سرطانی اطلاق می‌شود- 40 تا 50 درصد از مردم ایالات متحده که حدود 65 سال زندگی کرده‌اند حداقل یک بار به یکی از این دو نوع بیماری مبتلا شده‌اند. با بروز کارسینوم سلول سنگفرشی طی 30 سال گذشته این آمار به 200 درصد نیز رسیده است. تقریبا از هر 5 نفر آمریکایی یک نفر به یکی از انواع سرطان پوست مبتلا می‌شود.

اشعه ماورای بنفش (UV) که از نور خورشید ساطع می‌شود آنقدر قوی است که با نفوذ به پوست و آسیب وارد کردن به DNA سلولهای پوست، خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش می‌دهد. درست است که کارسینوم سلول سنگفرشی و بازال شایع‌ترین نوع سرطان هستند ولی ملانوما مرگبارترین آنها به شمار می‌رود، به طوری که هر 57 دقیقه جان یک نفر را در جهان می‌گیرد. اما عامل اصلی سرطان پوست غیر ملانوما قرار گرفتن در معرض تابش مستقیم نور خورشید است که نه تنها به سلولهای پوست آسیب می‌رساند بلکه سیستم ایمنی پوست را نیز تخریب می‌‍‌‌کند.

پژوهشگران تاکید می‌کنند که نیکوتینامید نباید با نیاسین – یکی دیگر از ویتامینهای خانواده B – که با عوارض جانبی همچون سردرد و افت فشار خون همراه است اشتباه گرفته شود.

این ویتامین می‌تواند به عنوان تقویت کننده برای حفاظت از پوست استفاده شود ولی به هیچ عنوان نباید آن را جایگزین کرم ضد آفتاب دانست. پژوهشگران توصیه می‌کنند از ضدآفتاب باSPF 30  یا بیشتر که نسبت به آب مقاوم نیز باشد استفاده شود و به طور یکنواخت روی تمام قسمتهایی از پوست که با لباس پوشانده نمی‌شود مالیده شود. بخصوص بین ساعت 10 صبح تا 2 بعد از ظهر که نور خورشید بیشترین شدت خود را دارد.

این پژوهش در ژورنال American Society of Clinical Oncology منتشر شده است.