طولانی‌ترین راه‌های کره زمین

آیا تابه‌حال به این موضوع فکر کرده‌اید که طولانی‌ترین مسیر مستقیمی که می‌توان در آن رانندگی کرده یا آن را با کشتی پیمود، چقدر طول دارد؟ این سؤال کمی عجیب به نظر می‌رسد اما برای آن پاسخ وجود دارد.

طولانی‌ترین مسیر دریایی که می‌توان آن را در کره زمین پیمود، مسیر پاکستان به روسیه است در این مسیر کشتی باید به سمت جنوب رفته و پس از یک دور کامل از شمال به روسیه برسد. این مسیر از بلوچستان پاکستان آغازشده و پس از عبور از کنار آفریقا و ماداگاسکار به قطب جنوب رسیده و از کنار آمریکای جنوبی عبور کرده و درنهایت به منطقه کامچاتکا کرای (Kamchatka Krai) در روسیه منتهی می‌شود. این مسیر درمجموع ۳۲ هزار و ۸۹ کیلومتر و ۷۰۰ متر خواهد بود.

در مقاله‌ای که چندی پیش توسط پژوهشگرانی به نام روهان چابوکسوار (Rohan Chabukswar) و کوشال موخرجی (Kushal Mukherjee) محققان اتحادیه مرکز پژوهش‌های فناورانه ایرلند (United Technologies Research Center) با همکاری شرکت پژوهشی IBM در مجله arXiv منتشر شد، این موضوع موردمطالعه قرارگرفته است.

این تحقیقات با الهام از یادداشت نشریه ردیت پست (Reddit post) در سال ۲۰۱۲ انجام شد که طی آن ادعاشده بود طولانی‌ترین مسیر دریانوردی دنیا که طی آن مسافران کشتی بدون برخورد با خشکی و در خط مستقیم می‌توانند طی کنند، بین پاکستان و روسیه است که در آن مسیری نیمداره ای به‌طور مستقیم در کره زمین پیموده می‌شود. ازنظر علمی، این نتیجه‌گیری چندان ساده نبود زیرا راه‌های دیگری نیز می‌توانست وجود داشته باشد. در این طرح، پژوهشگران به بررسی روش آزمون‌وخطا برای یافتن مسیری مستقیم بین دونقطه متکی بوده و مشکل علمی در این میان نحوه محاسبه مسیر بر اساس فاصله پیموده شده بین نیمکره شمالی و جنوبی از طریق دریا است زیرا خط استوا دارای ۲۳۳ میلیون حلقه است که هرکدام ۱۸۰۰ متر پهنا دارند. درنتیجه پژوهشگران به‌جای استفاده از الگوریتم‌های شاخه‌ای و محدود، برای یافتن پاسخ این سؤال اقدام به بررسی زیرمجموعه‌های دایره اقدام کردند تا طولانی‌ترین مسیر دریایی کره زمین را شناسایی کنند. درنتیجه این مطالعات مشخص شد طولانی‌ترین مسیر دریایی که می‌توان آن را در کره زمین پیمود، همان مسیر پاکستان به روسیه است که در سال ۲۰۱۲ اعلام‌شده بود. در این مسیر کشتی باید به سمت جنوب رفته و پس از یک دور کامل از شمال به روسیه برسد. این مسیر از بلوچستان پاکستان آغازشده و پس از عبور از کنار آفریقا و ماداگاسکار به قطب جنوب رسیده و از کنار آمریکای جنوبی عبور کرده و درنهایت به منطقه کامچاتکا کرای (Kamchatka Krai) در روسیه منتهی می‌شود. این مسیر درمجموع ۳۲ هزار و ۸۹ کیلومتر و 700 متر خواهد بود.

طولانی‌ترین مسیر قابل رانندگی در جهان، دارای طولی به‌مراتب کمتر از مسیر دریایی بوده و ۱۱هزار و ۲۴۱ کیلومتر و ۱۰۰ متر طول دارد. این مسیر و جاده قابل اتومبیل‌رانی از کوانگژو (Quanzhou) در کشور چین آغازشده و از طریق مغولستان و روسیه وارد قاره اروپا شده و درنهایت پس از عبور از ۱۵ کشور مختلف به منطقه ساگرس (Sagres) در کشور پرتغال منتهی می‌شود.

در این مطالعات همچنین مشخص شد که طولانی‌ترین مسیر قابل رانندگی در جهان، دارای طولی به‌مراتب کمتر از مسیر دریایی ذکرشده بوده و ۱۱ هزار و ۲۴۱ کیلومتر و ۱۰۰ متر طول دارد. این مسیر و جاده قابل اتومبیل‌رانی از کوانگژو (Quanzhou) در کشور چین آغازشده و از طریق مغولستان و روسیه وارد قاره اروپا شده و درنهایت پس از عبور از ۱۵ کشور مختلف به منطقه ساگرس (Sagres) در کشور پرتغال منتهی می‌شود. این مسیر به‌طور مستقیم محاسبه‌شده و اگر در یک خودرو به‌طور شبانه‌روزی و بدون توقف در آن حرکت کنید، طی کردن آن در طول یک هفته امکان‌پذیر است. بر اساس محاسبات انجام‌شده مشخص شد که اگر برفرض مثال بتوان به‌طور پیاده و بدون توقف در این مسیر حرکت کرد، پیمودن آن دستکم به سه ماه زمان نیاز دارد. البته این مسیرها تنها در قالب پژوهش معرفی‌شده و تاکنون هیچ‌کس آن را در دنیای واقعی طی نکرده است.

ترجمه: احسان محمدحسینی

منبع: iflscience

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا