برنامه ریزی جهت شناسائی ژرف ترین نقطه اقیانوس ها

فئودور کانیوخوف (Fyodor Konyukhov) دریانورد و ماجرا جوی اهل روسیه در نظر دارد تا از طریق یک شناور به بخش گودال داز ماریانا (Mariana Trench) که عمیق ترین گودال اقیانوس‌ های جهان و ژرف ترین مکان پوسته زمین محسوب می شود ، رفته و به جستجوی عمیق ترین نقطه اقیانوس های جهان بپردازد .

او در این برنامه توسط آرتور چلینگاروف (Artur Chilingarov) که یک کاووشگر مشهور قطب شناس است   و همچنین ،  معاون انجمن جغرافیایی روسیه مشایعت و همراهی خواهد شد .

فئودور کانیوخوف در رابطه با این ماموریت اعلام کرد : در صورتی که همه چیز طبق برنامه ریزی پیش رود ، شناور یا کاووشگر زیر دریایی (Submersible) باید در سال 2017 آماده باشد .

لازم به ذکر است که در حال حاضر مذاکرات ساخت این شناور در شهر سیدنی استرالیا در حال انجام است و طراح و سازنده این زیردریایی پیشرفته با قابلیت نفوذ به اعماق دریا  مهندس ران آلوم (Ron Allum) از شرکت  خدمات دیپسی (Deepsea Services) خواهد بود .

با توجه به این مساله که در سال های گذشته بر اساس  اعتقاد  بیشتر اقیانوس شناسان ،  حفره دریائی ماریانا (Mariana) عمیق ترین بخش اقیانوسی جهان محسوب می شده ، نظریه های جدید نشان می دهند که منطقه تونگا (Tonga) در جنوب اقیانوس آرام ژرف ترین محل اقیانوس ها است .

 کانیوخوف در این زمینه اظهار داشت : " ما طبق برنامه ریزی ، می توانیم در سال 2018 به بخش ماریانا برویم اما پیش از این ، اول به منطقه دریایی تونگا خواهیم رفت . در صورتی که ما خوش شانس باشیم می توانیم این نظریه ها را مورد بررسی قرار داده و تعیین کنیم عمیق ترین نقطه اقیانوس های جهان ، کدام یک از این دو منطقه است . "

کانیوخوف همچنین خاطر نشان کرد که پیش از این تنها دو نفر با سرنشین های زیر دریایی ها در سال های 1960 و 2012 موفق شدند تا به عمق بخش ماریانا دست پیدا کنند . مورد اول کشتی و زیر دریایی ایتالیایی بتیسکف تریسته (bathyscaphe Trieste) بوده و عملیات اکتشافی دوم توسط  زیر دریایی (Deepsea Challenge) انجام  شد .

لازم به توضیح است که فئودور کانیوخوف به عنوان یکی از بزرگترین ماجراجویان زنده جهان محسوب می شود . وی که در سال 1951 میلادی به دنیا آمده است ، تا کنون دو بار کوه اورست را فتح کرده و با یک قایق پارویی   در طول  46 روز از اقیانوس اطلس عبور کرده و با پای پیاده هر دو قطب شمال و جنوب را پیموده  است .

این ماجراجوی روس در حالی که 63 سال سن داشت دست به  سفرهای ماجراجویانه ای در اقیانوس آرام زد. او از تاریخ 22 دسامبر سال 2013 (برابر با اول دی ماه سال 1392) تا 31 ماه می سال 2014 (برابر با دهم خرداد ماه 1393 ) سفری جدید را از شیلی آغاز کرده و با عبور از اقیانوس آرام ، در نهایت به استرالیا رسیده است . او این سفر را به گونه ای انجام داد که هیچ فرد دیگری همراه وی نبوده  و در طول سفر خود در هیچ بندرگاهی توقف نکرده بود . کانیوخوف در حالی که 162 روز در قایق پارویی بوده ، در نهایت 17 هزار و 408 کیلومتر را طی کرده و در استرالیا به سفر خود پایان داده بود .  

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا